Profesori și studenți din Iași au adus o mega-competiție internațională de automobile, asemănătoare cu Formula 1, în Moldova. Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași a organizat (alături de parteneri), pentru prima dată în România, o etapă a competiției Formula Student. Aceasta s-a desfășurat la Bacău, fiind înscrise 9 echipe universitare din Islanda, Polonia, Turcia, Moldova și România
Un select grup de profesori și studenți din Iași a adus o mega-competiție internațională de automobile, asemănătoare cu Formula 1, în Moldova! Universitatea Tehnică (TUIASI) „Gheorghe Asachi” din Iași a organizat (alături de parteneri), pentru prima dată în România, o etapă a competiției Formula Student. Aceasta s-a desfășurat la Bacău, fiind înscrise 9 echipe universitare din Islanda, Polonia, Turcia, Moldova și România.
Unul dintre punctele cheie ale competiției găzduite în premieră în România, sub coordonarea TUIASI a fost marcat de înscrierea unui vehicul electric în detrimentul celor pe combustie: un semnal pentru ingeniozitatea și inovarea impuse de astfel de competiții de inginerie.
Profesori și studenți din Iași, implicați într-o competiție internațională de automobile, asemănătoare cu Formula 1, derulată în Moldova
Competiția a fost organizată de TUIASI în colaborare cu Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău și Circuitul „Speed Park” Bacău, iar, prin formatul său, „Formula Student” nu a fost doar o simplă competiție de monoposturi pe un circuit, ci un adevărat concurs de inginerie.
„În lumea ingineriei, atingerea standardelor impuse de Germania este o mărturie a excelenței și rigurozității. Astfel, datorită eforturilor susținute, Universitatea Tehnică «Gheorghe Asachi» din Iași a reușit să îndeplinească condițiile impuse de Formula Student Germania și să introducă o etapă organizată în România în calendarul internațional Formula Student.
În centrul acestei realizări monumentale se află echipa TUIASI, care s-a organizat meticulos sub forma unui comitet executiv. Coordonat de conf. univ. dr. ing. Ciprian Ciofu, comitetul a reunit cadre didactice de la facultățile de Mecanică, Inginerie Electrică, Automatică și Calculatoare și Construcții de Mașini și Management Industrial”, au precizat oficialii Politehnicii ieșene.
În cadrul competiției, juriul a fost format din echipe mixte
Jurizarea în cadrul competiției a fost realizată de echipe mixte compuse din cadre didactice ale TUIASI și specialiști de la companii de top din domeniul auto, parteneri tradiționali ai TUIASI, precum Continental, Vitesco, Phinia, Comoti și alții. Printre acești judecători s-au numărat foști membri ai echipei T.U.Iasi Racing Team, care au participat la această competiție în timpul studenției lor. Unul dintre cele mai importante aspecte ale organizării acestei competiții a fost colectarea fondurilor. Cu un buget care a depășit 100.000 de euro, organizarea s-a bazat exclusiv pe sponsorizări. Un alt aspect crucial a fost adaptarea și prelucrarea regulamentului pentru a se potrivi cu specificul local.
Competiția Formula Student are două componente care se evaluează la fiecare echipă. Probele statice: Acestea includ evaluarea ingineriei de proiectare, unde echipele trebuie să prezinte și să demonstreze fiabilitatea și siguranța monopostului pentru a primi acceptul participării la probele dinamice de pe circuit, un plan de afaceri, care trebuie să fie viabil și convingător, secțiunea de costuri de fabricație, unde fiecare componentă a monopostului este analizată și justificată din perspectiva costurilor.
Probele Dinamice: Monoposturile sunt testate pe circuit, demonstrând nu doar performanța tehnică a vehiculelor, ci și abilitățile de pilotaj ale studenților.
Un moment de referință a fost proba de accelerație, unde au reușit să atingă viteza de 109 kilometri/oră în doar 4,105 secunde, pe o distanță de 75 de metri
La finalul competiției, pe podium s-au clasat următoarele echipe: Locul I: Cerber Motorsport de la Białystok University of Technology, Polonia. Aceasta a demonstrat o combinație impresionantă de inovație tehnică și performanță pe pistă, stabilindu-se ca lideri ai competiției. Un moment de referință a fost proba de accelerație, unde au reușit să atingă viteza de 109 km/h în doar 4,105 secunde, pe o distanță de 75 de metri. Locul II: RU RACING de la Science, Technology & Engineering University din Reykjavík, Islanda.
Locul III: T.U. IASI RACING de la TUIASI. Un aspect esențial care a contribuit la buna desfășurare a competiției a fost implicarea voluntarilor. TUIASI a mobilizat o echipă de 20 de profesori și 50 de studenți de la diverse facultăți, care s-au mutat pentru o săptămână la Bacău pentru a asigura buna desfășurare a evenimentului. Acest efectiv a fost completat de alți 25 de studenți voluntari de la Universitatea din Bacău, care s-au alăturat eforturilor de organizare.
„Implicarea, pasiunea și dedicarea voluntarilor studenți au fost exemplare. Ei au fost prezenți la fiecare etapă a competiției, asigurându-se că totul decurge conform planului și oferind suport logistic și tehnic acolo unde a fost necesar. O bună parte din succesul acestei ediții a competiției Formula Student în România li se datorează. Recunoașterea și aprecierea lor sunt esențiale, deoarece fără efortul și angajamentul lor realizarea unui eveniment de asemenea magnitudine ar fi fost mult mai dificilă”, au mai arătat organizatorii.
La câteva zile de la finalizarea manifestării există semnale că evenimentul a atras atenția asupra potențialului României în domeniul ingineriei auto și a subliniat capacitatea țării de a găzdui evenimente de calibru internațional. Iar succesul acestei etape a stabilit un precedent și a deschis ușa pentru viitoare ediții ale Formula Student în România, organizatorii fiind încrezători că viitoarele ediții vor fi și mai reușite.
Competiția a fost inițiată, pentru prima dată, de Society of Automotive Engineers în 1981 și a evoluat într-una internațională cu participanți din peste 600 de universități
Formula Student a fost inițiată, pentru prima dată, de Society of Automotive Engineers în 1981 și a evoluat într-una internațională cu participanți din peste 600 de universități.
Scopul său este de a dezvolta și oferi o platformă pentru studenții din inginerie, de a experimenta, construi și învăța. Toate monoposturile înscrise în competiție sunt construite de studenți sub coordonarea cadrelor didactice de la universitățile la care sunt înmatriculați. Pentru a crea un vehicul care să îndeplinească cerințele stricte ale competiției, echipele trebuie să combine expertiza din mai multe domenii ale ingineriei.
Monoposturile reflectă o simbioză între componente mecanice și sisteme de control sofisticat, dintre materiale tradiționale și inovatoare și sisteme electrice complexe, toate într-un design care trebuie să respecte anumite cerințe, dar trebuie să poarte amprenta generației respective de studenți.
Așadar, profesori și studenți din Iași au adus o mega-competiție internațională de automobile în Moldova.
Normal, pentru CA CApitala Iași nu are niciun track. Da bine că plătim că să avem piste de bicle. Asta votam, asta avem.
La ce.ti trebuie piste in Iasi, înjinerii îeșeni nu au fost în stare sa facă un metrou. Inginerii clujeni sunt mai deștepți, ei au reușit. Bravo