Prima pagină » Economic Local » Produsele bio și tradiționale, alimente de lux. Noile taxe dau peste cap afacerile din Iași
Produsele bio și tradiționale, alimente de lux. Noile taxe dau peste cap afacerile din Iași

Produsele bio și tradiționale, alimente de lux. Noile taxe dau peste cap afacerile din Iași

15 ian. 2024, 02:00,
Raluca COSTIN în Economic Local

Produsele bio și tradiționale sunt alimente de lux, după ce preturile au crescut cu cel puțin 10 la sută. Scumpirile din acest an sunt efectul creșterii TVA-ului de la 5 la 9 la sută

Afacerile cu produse bio sau tradiționale sunt taxate cu sume mai mari din acest an. Producătorii din Iași spun că încep să facă deja modificări la prețuri, iar din luna februarie vor vinde mai scump.

„Noi avem miere bio. O producem de vreo 3 ani, plătim multe analize, ne străduim ca această miere să fie cât mai naturală. Ultimul an a fost foarte bun pentru noi, ca producție și vânzare. Însă mai avem ceva cantități de vândut și prețurile la acestea vor fi cu 10 la sută mai mari. Un kilogram de miere nu va mai fi 35, va fi 45. Avem o rețea de clienți fideli, i-am pregătit pentru aceste schimbări. Nouă ne-au crescut cheltuielile cu 50 la sută față de acum 3-4 ani”, susține Petru Roman, apicultor din Iași.

Produsele bio și tradiționale devin alimente de lux

Antreprenorii din Iași susțin că în ultimii 3 ani au menținut prețurile cât mai mici, deși au avut cheltuieli mai mari, însă din 2024 vor mări prețurile.

„Noi le aveam mai mici decât produsele din supermarketuri. Un kilogram de mușchi la noi, produs natural, fără prostii, era 75 de lei, în marile rețele am văzut că se vindea și cu 120 de lei. Păi cum să-i fac concurență? Nu putem să trecem cu vederea toate aceste modificări la taxe și impozite pentru că și noi trebuie să mergem mai departe cu afacerea”, susține Marius Dorobanțu, fondator Carmangeria cu Gust.

Ieșeanul a investit aproape 300.000 de euro, fonduri europene în mare parte, în afacerea cu produse tradiționale.

Iașul are 23 de produse tradiționale atestate

În Iași sunt producători tradiționali de panificație, legume sau carne. Iaşul are 23 de produse tradiționale, alte două în curs de atestare. Cele 23 de produse tradiționale au fost atestate după ce producătorii au respectat niște condiții drastice de producție, astfel că nu conțin E-uri sau conservanți, având un termen mic de valabilitate. Atestatele sunt obținute de la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, prin Direcțiile Agricole.

Produsul tradițional trebuie să fie obținut din materii prime tradiționale, să prezinte o compoziție tradițională sau un mod de producție și/sau de prelucrare care reflectă un procedeu de prelucrare tradițional și care se distinge în mod clar de alte produse similare, aparținând aceleiași categorii. Produsul atestat ca fiind tradițional nu mai poate fi copiat și denumirea acestuia nu mai poate fi folosită de nimeni altcineva.

Atestatul presupune ca persoana respectivă să obțină produsele după o rețetă tradițională, din comuna din care provine beneficiarul, ingredientele folosite la prepararea produselor să fie din producție locală, specifice zonei, măcar o etapă din producție să fie executată manual, dar și cantitatea de marfă să fie una redusă semnificativ față de cele produse industrial. Din cauza creșterii TVA-ului, produsele tradiționale și cele bio, comercializate în Iași, vor fi alimente de lux.

Comentarii
  • Nu va mai plangeti smenarilor. In perioada de atestare, toti producatorii traditionali, au produse gustoase, de calitate, intr-un cuvant OK etc. Dupa ce obtineti atestatul, incepeti sa folositi materii prime cele mai ieftine in loc de materii prime tradiționale si de calitate, compozitia nu mai este cea traditionala, iar modalitatea de productie „prezinta” mici derogari, „ca n-o fi foc”. Si uite asa din produs traditional lansat cu mare pompa si laudat peste tot, ajunge o mizerie de o calitate indoielnica, comparabila cu produsele similare din supermarketuri. Si de ce ? Totul pentru a maximaliza profitul producatorului, bineinteles in detrimentul calitatii si in consecinta in detrimentul cumparatorului. Conform proverbului „stie marlanu`, ce-i sofranu`” mizati pe publicitatea de lansare si pe faptul ca marea majoritate cumpara orientandu-se numai dupa eticheta: „bio”, „eco”, „produs traditional”, „fara E-uri” etc. si vindeti toate mizeriile. Asa ca produsele d.p.d.v al calitati nu mai sunt nici pe departe „traditionale” in schimb preturile sunt „super traditionale” „super bio”, „super eco” . In concluzie nu o mai faceti voi pe victimele, pentru ca noi cumparatorii suntem adevaratele „victime” ale pacalelilor voastre.

  • Catre anonim ! Corect !

  • Kilogramul de zacusca este 70 de lei. Bataie de joc, domnilor!

  • La targul cu produse traditionale am gasit produse care se vand in magazine diferenta pretul astronomic. Asa ca, prefer produse cu eticheta si pret rezonabil fie si din supermarchet decat de la targ unde sunt produse similare la preturi exagerate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`