La o săptămână de la începerea noului an școlar, în școlile și liceele din Iași s-a constatat o serie de probleme și dificultăți. În acest context, prof. dr. Genoveva Aurelia Farcaș, inspector general al Inspectoratului Școlar Județean, a făcut o analiză în baza observațiilor proprii și a echipei pe care o coordonează. Reies, în prim-plan, dificultățile și provocările pentru elevi și profesori, deopotrivă
Prof. dr. Genoveva Aurelia Farcaș, inspector general al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Iași, a făcut o analiză în baza observațiilor proprii și a echipei pe care o coordonează, sesizând problemele din școli și licee. Asta la o săptămână de la începerea noului an școlar, în plină pandemie de COVID-19! Sunt evidențiate atât dificultățile, dar și provocările pentru elevi și profesori, deopotrivă.
În acest context, alături de echipa ISJ Iași, au fost căutate soluții, au fost anunțate noi monitorizări în unitățile de învățământ. De asemenea, au fost prioritizate activitățile de învățare într-un mediu sigur, securizat fizic, dar și psihologic.
„Profesorii au încercat să creeze o stare de bine și de comunicare cu elevii, care le-au lipsit mai bine de șase luni. Unii, însă, au trecut repede la predarea noilor conținuturi… În același timp a fost o tatonare constantă a modului în care trebuie să se respecte regulile de igienă, circuitele de intrare-ieșire, pauzele decalate etc. Marea majoritatea a copiilor și tinerilor au respectat regulile de dezinfectare, au purtat măști. Au fost și momente de disconfort semnalate de unii elevi la purtarea măștilor sau la vizibilitatea ușor afectată de către separatoare.
Distanțarea elevilor în școală s-a respectat de cele mai multe ori, dar nu s-a ținut cont de aceasta la ieșirea/intrarea în afara școlii. Elevii și, mai ales, părinții au uitat să pastreze distanța în aceste spații”, a punctat prof. dr. Genoveva Aurelia Farcaș.
Directorii din Iași s-au confruntat cu aspecte organizatorice legate de existența limitată a echipamentelor informatice
Pe de altă parte, directorii unităților de învățământ preuniversitar din Iași s-au confruntat cu aspecte organizatorice legate de existența limitată a echipamentelor informatice.
„Aceștia s-au confruntat cu aspecte organizatorice legate de existența limitată a echipamentelor informatice, care să le permită învățarea de tip hibrid/învățarea on-line acolo unde scenariul se impune. Profesorii au reușit bine și foarte bine să predea în condițiile organizării cursurilor față în față, cu întreaga clasă. Dificultăți au apărut, mai ales, în sistemul hibrid, deși eforturile celor mai mulți profesori au fost semnificative. Au fost și situații care i-au pus în dificultate pe elevi sau părinți”, a mai punctat șefa ISJ Iași.
În permanență, trebuie atent monitorizat modul în care se derulează activitatea hibrid sau on-line la toate clasele, inclusiv printr-o comunicare directă cu părinții elevilor
În acest context, au fost identificate principalele probleme de soluționat, pe acest plan.
„În permanență, ar trebui atent monitorizat modul în care se derulează activitatea hibrid sau on-line la toate clasele, inclusiv printr-o comunicare directă cu părinții elevilor, aflați în școala de acasă… În perioada imediat următoare, pentru elevii aflați la început de clasa a 5-a/clasa a 9-a, în sistem hibrid, fiecare dintre profesorii diriginți trebuie să realizeze întâlniri/lecții cu toată clasa (eventual în spații outdoor), fiind important sentimentul de apartenență la comunitatea școlară în care tocmai s-au integrat și crearea unei stări de motivație pentru învățare. A-i lăsa pe acești copii în prima săptămână/primele două săptămâni de școală exclusiv în sistem on-line, nu face decât să slăbească din bucuria și elanul unui nou început”, consideră prof. dr. Genoveva Aurelia Farcaș, inspector general.
Fiecare școală trebuie să prelucreze pe înțelesul tuturor elevilor, dar și al profesorilor și părinților Metodologia-cadru privind desfășurarea activităților didactice prin intermediul tehnologiei și al Internetului
Mai departe, fiecare școală ar trebui să prelucreze pe înțelesul tuturor elevilor, dar și al profesorilor și părinților Metodologia-cadru privind desfășurarea activităților didactice prin intermediul tehnologiei și al Internetului, precum și pentru prelucrarea datelor cu caracter personal.
„Este foarte important să se facă o procedură care să precizeze clar modul de organizare a activităților on-line.
Pentru fiecare disciplinaă ar trebui organizate ședințe de catedră pentru împărtășirea bunelor practici legate de recuperarea materiei din semestrul al doilea, anul școlar trecut. Ghidurile metodologice pentru profesori și școli, disponibile pe platforma educatiacontinua.edu.ro. pot fi surse foarte bune pentru profesori. Este necesar ca profesorii, care nu au încă pe deplin formate abilitățile de lucru pe platforme educaționale, să se formeze inclusiv la Centrul pentru educație digitală al ISJ”, a conchis prof. dr. Genoveva Aurelia Farcaș, inspector general al Inspectoratului Școlar Județean Iași.