Un sfert din benzinăriile din Ungaria, printre care şi 100 de benzinării aflate sub coordonarea grupului petrolier ungar MOL, s-au ciocnit cu probleme în aprovizionarea cu benzină. În România, în pofiga embargoului rusesc impus de UE asupra țițeiului rusesc, nu s-a înregistrat un deficit de carburanți.
Ieri, 28 noiembrie 2022, guvernul de la Budapesta a anunţat că Ungaria va putea menţine preţurile plafonate la carburanţi după data de 1 ianuarie 2023, doar dacă livrările de petrol rusesc prin conductă Drujba nu vor fi întrerupte, iar rafinăria MOL din Száhahalombatta va funcţiona în continuare.
Probleme în aprovizionarea cu benzină în Ungaria
Problemele cu aprovizionarea cu benzina au apărut după ce au crescut cererile create de decizia Guvernului de a plafona preţul la produsele petroliere. Astfel, autorităţile şi-au propus să reduce impactul inflaţiei asupra consumatorilor. Rafinăria MOL a menţionat ca problemele sunt temporare şi au durat câteva ore. Totodată, cu aceste probleme se confrunta doar o cincime din benzinăriile MOL. Reţeaua MOL este compusă din aproximativ 500 de benzinării.
Totodată, MOL a subliniat că plafonarea preţului la carburanţi a generat cererile mari la benzinării, în timp ce competitorii şi-au reduc importurile. În ultimele luni, MOL a aprovizionat până la 1.700 din toate cele 2.000 de benzinării din Ungaria. Mai mult, rafinăria de la Száhahalombatta funcţionează doar la capacitatea parţială, iar lucrările de mententanta încă nu se prevăd. Problemele de aprovizionare ar putea ţine „cel puţin pe parcursul acestei săptămâni”.
Guvernul premierului Viktor Orban a mai propus o dată plafonarea preţului la carburanţi anul trecut, însă din cauza problemelor de aprovizionare, executivul a fost nevoit să reducă schema de plafonare în iulie 2022.
Deficit de carburanţi în România
Secretarul de stat în Ministerul Energiei, Dan Drăgan, a menţionat că pe piaţa de carburanţi din România nu se va înregistra un deficit în contextul embargoului impus de Uniunea Europeană asupra ţiţeiului rusesc adus pe mare începând cu data de 5 decembrie 2022.
„România este parte a Uniunii Europene şi suntem activi în toate dezbaterile şi comunicările şi toate măsurile pe care UE le implementează. Prin aceste măsuri, nu ne dorim să afectăm piaţa din România şi întotdeauna căutăm alternative la aceste probleme, care sunt cauzate în cea mai mare parte de invazia Rusiei în Ucraina. Cu siguranţă căutăm alternative care să ne asigure necesarul de consum şi căutarea acestor alternative se desfăşoară alături de celelalte state europene”, a declarat Drăgan.
Închiderea rafinăriei Lukoil ar putea genera o lipsă de carburanți pe piaţa din România, însă Dan Drăgan a menţionat că nu s-a înregistrat până acum nicio întrerupere a furnizării de combustibili. În ceea ce priveşte intenţia UE de a plafona preţul ţiţeiului rusesc venit prin conducte, el a precizat că discuţiile în acest sens nu au fost finalizate.
„Vă pot spune că există discuţii, chiar la ultima reuniune a Consiliului miniştrilor energiei au existat discuţii în acest sens şi va exista un nou Consiliu la începutul lunii decembrie. Toate statele transmit şi colaborează pentru găsirea unei soluţii, unei alternative, care să ofere predictibilitate şi să nu creeze panică sau întreruperi în furnizarea de combustibil pentru piaţa europeană”, a completat Dan Drăgan.
Vă aducem aminte că cotația petrolului a ajuns la cel mai redus nivel din acest an, după ce protestele anti-lockdown din China au generat îngrijorări privind evoluţia cererii de carburant în cel mai mare importator mondial de ţiţei. Dacă OPEC nu va reduce cota de producție, prețul petrolului va scădea în continuare.
Așadar, probleme în aprovizionarea cu benzină în Ungaria ar putea dura „cel puțin” pe parcursul acestei săptămâni.