Prima pagină » Economic Local » Probleme grave cu sistemul RO e-Transport. Operatorii sunt depășiți, iar autoritățile încearcă să dreagă situația. „Sunt foarte multe de corectat”
Probleme grave cu sistemul RO e-Transport. Operatorii sunt depășiți, iar autoritățile încearcă să dreagă situația. „Sunt foarte multe de corectat”

Probleme grave cu sistemul RO e-Transport. Operatorii sunt depășiți, iar autoritățile încearcă să dreagă situația. „Sunt foarte multe de corectat”

05 sept. 2024, 02:00,
Gabriela Rusu în Economic Local

Sunt probleme grave cu sistemul RO e-Transport, implementat încă de anul trecut pentru monitorizarea transporturilor de bunuri. Specialiștii în domeniu trag un semnal de alarmă și susțin că sunt multe discrepanțe care trebuie rezolvate, operatorii fiind cei mai afectați de acest sistem.

Sistemul RO e-Transport îi pune în dificultate pe transportatori

Prin Sistemul RO e-Transport sunt monitorizate transporturile rutiere, pe teritoriul României, ale bunurilor cu risc fiscal ridicat și transporturile rutiere internaționale de bunuri, o componentă importantă în digitalizarea ANAF, prin care se urmărește creșterea capacității administrative de combatere a fraudei fiscale.

Sistemul RO e-Transport, prin mecanismele pe care le gestionează, potrivit autorităților, va avea o contribuție importantă la reducerea GAP-ului de TVA, prin monitorizarea transporturilor efectuate cu bunuri cu risc fiscal ridicat, urmărindu-se fiscalizarea tranzacțiilor comerciale și creșterea încasărilor la bugetul de stat. Însă, deși sistemul a intrat în vigoare încă de anul trecut, specialiștii în domeniu susțin că există încă foarte multe discrepanțe. Una dintre cele mai importante este conformitatea dintre prevederile RO e-Transport și condițiile de livrare.

„Momentan, se aplică acest sistem cu sincope, cu discuții, dar mai sunt multe lucruri de făcut, dar nu cred că în actuala conjunctură guvernamentală și politică vom reuși să închidem și celelalte subiecte rămase în discuție. Există și un grup de lucru pe tema aceasta, care nu s-a mai întâlnit, în ultimele trei luni, din pricina vacanțelor. Dar, cert este că mai sunt multe lucruri de îmbunătățit la acest sistem RO e-Transport, spre exemplu, cu condiția de livrare care creează foarte multe probleme. Eu, personal, am cerut ca aceste probleme, în special, dacă apar procese verbale, amenzi, sancțiuni, să îmi fie aduse la cunoștință, însă eu nu am primit nimic. Dar cea mai importantă modificare ce trebuie făcută este această conformitate între prevederile din RO e-Transport și ceea ce înseamnă condiția de livrare. Și anume, pentru a avea o situație clară a responsabilității părților implicate în procesul de transport, adică furnizor, beneficiar, transportator”, a declarat Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport.

Probleme în sistemul RO e-Transport și din punct de vedere logistic

Nici din punct de vedere logistic, sistemul nu pare să fie stabil. Potrivit specialiștilor, acesta trebuie armonizat în concordanță și cu convenția internațională în care se stabilesc responsabilitățile părților cu transferul de bunuri.

„Sunt foarte multe lucruri de îmbunătățit, corectat, mai ales, din punct de vedere logistic. Sunt multe lucruri ce trebuie îndreptate, dar unele sunt negociabile, altele nu sunt, implică niște modificări pe care autoritățile trebuie să fie dispuse să le facă. Însă, sunt două probleme principale, majore. Una este faptul că nu este armonizată cu responsabilitățile părților, conform convenției internaționale în care se stabilesc responsabilitățile părților în actul de vânzare, de transferul de bunuri. Iar a doua problemă principală este urgența asta cu care se întâmplă lucrurile. Pentru că se schimbă niște lucruri semnificative atât din punct de vedere IT, cât și din punct de vedere al proceselor. Toată lumea are probleme din cauza acestui sistem, pentru că este unul care, în momentul de față, restricționează, oarecum, transferul de bunuri, pune ceva presiune pe relațiile comerciale, pentru că amenzile nu sunt mici. Știu cazuri cu TIR-uri care au stat și două zile în vamă din cauza sistemului” a declarat Daniel Radu, vicepreședintele Asociației Române de Logistică.

Prin monitorizarea transporturilor de bunuri, sistemul RO e-Transport preia date din sistemele de poziționare GPS, în situația în care autovehiculele de transport marfă sunt dotate cu astfel de sisteme. Dacă de la 1 ianuarie 2025 operatorii nu se conformează cu aceste obligații, ANAF-ul va acorda sancțiuni.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`