Prima pagină » Business în România » Privatizare eșuată la șantierul naval Damen Mangalia care a intrat în insolvență. Datorii de peste 800 milioane de lei

Privatizare eșuată la șantierul naval Damen Mangalia care a intrat în insolvență. Datorii de peste 800 milioane de lei

05 aug. 2024, 10:42,
B, , h, , în Business în România

Încă o privatizare eșuată în România unde șantierul naval Damen Mangalia a intrat în insolvență cu datorii extrem de mari. Compania Damen Shipyards Mangalia SA este cea care operează șantierul naval din Mangalia și care are ddatorii de peste 800 milioane lei.

Grupul olandez Damen Shipyards, care la jumătatea lui 2018 a intrat în acţionariatul şantierului naval Damen Mangalia, a cerut rezilierea contractului legal de funcţionarea asocierii dintre Damen Holding BV şi statul român privind Şantierul Mangalia. Casa de Insolvență Transilvania (CITR) Filiala București a fost numită administrator judiciar provizoriu.

Privatizare eșuată la șantierul naval Damen Mangalia care a intrat în insolvență

Șantierul naval Damen Mangalia a intrat în insolvență ceea ce adaugă incă o privatizare eșuată în portofoliul statului român. Conform datelor existente, firma care se află în spatele șantierului a acumulat peste 800 de milioane de lei datorii.

Societatea de stat Șantierul Naval 2 Mai SĂ, controlată de Ministerul Economiei, este acționarul majoritar cu 51% din capital. Restul de 49% din acțiuni este deținut de grupul olandez Damen Holding BV, care, în baza unui acord de asociere semnat în 2018, are și controlul asupra managementului operațional al șantierului, după ce Daewoo a renunțat la participația să majoritară.

Conform informațiilor disponibile în dosar și analizate de Profit.ro, Damen Holding BV reclamă o datorie de 730 milioane lei. În plus, sursa menționată indică faptul că, în momentul în care societatea Damen Shipyards Mangalia SA a intrat în insolvență, aceasta avea nu doar datorii totale de peste 800 milioane lei, ci și un „avans” restant de aproximativ 1 miliard de lei pentru un „contract de execuție”, fără a fi furnizate detalii suplimentare.

Totuși, având în vedere că societatea mixtă a raportat capitaluri proprii negative, care nu pot fi acoperite de profituri viitoare într-un termen considerat „rezonabil”, societatea românească de stat va fi nevoită să reevalueze această participație și să recunoască o ajustare pentru pierdere de valoare în cursul acestui an.

Peste 1.000 de angajați de la șantierul naval Damen Mangalia au intrat în șomaj

Damen Holding BV a solicitat insolvența Damen Shipyards Mangalia SA pe 28 mai. Două zile mai târziu, pe 30 mai, compania care administrează șantierul naval a depus și ea o cerere de insolvență, cererea fiind acum acceptată de instanță. Peste 1.000 dintre cei 1.500 de angajați ai șantierului au fost deja suspendați în cadrul șomajului tehnic.

În februarie a acestui an, Damen Holding BV a intentat un proces împotriva României la Curtea Internațională de Arbitraj din Paris.

Olandezii solicită anularea acordului de asociere semnat în 2018 și despăgubiri de 500 milioane euro. Cererea vine ca urmare a unei legi adoptate de Parlament în iunie 2023, care, pentru îndeplinirea unui obiectiv PNRR, impune ca firmele cu acționariat majoritar de stat și control operațional privat, cum este Damen Shipyards Mangalia, să respecte legislația locală privind guvernanţă corporativă a întreprinderilor publice.

Conform sursei menționate, valoarea participației majoritare a Șantierului Naval 2 Mai SA în Damen Shipyards Mangalia SA este înregistrată în contabilitate la 15,6 milioane lei. Așadar, insolvența șantierului naval Damen Mangalia reprezintă încă o privatizare eșuată a statului român care a vândut tot la preț de nimic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *