Prima pagină » Cultural » Secretele istoriei » Primul camion romanesc s-a produs in 1954 la uzinele Steagul Rosu
Primul camion romanesc s-a produs in 1954 la uzinele Steagul Rosu

Primul camion romanesc s-a produs in 1954 la uzinele Steagul Rosu

12 ian. 2018, 14:13,
în Cultural
a:3:{s:7:"site_id";i:3;s:6:"old_id";i:64547;s:8:"site_url";s:15:"cultural.bzi.ro";}

Primul ales este si cel dintai produs de serie al uzinei brasovene: SR 101. SR sunt initialele de la numele fabricii din Brasov: Steagul Rosu, devenita ulterior: Intreprinderea de Autocamioane Brasov, Autocamioane Brasov si Roman SA. Primele camioane produse acolo au purtat acest nume.

In august 1953, Guvernul a dispus uzinei Steagul Rosu realizarea in serie a primelor autocamioane romanesti.

In a doua jumatate a aceluiasi an, a inceput pregatirea fabricatiei de autocamioane, iar la data de 1 mai 1954, un lot de autocamioane romanesti au defilat la demonstratia… oamenilor muncii. Inceperea productiei de autocamioane a insemnat o etapa importanta in dezvoltarea uzinei deoarece a marcat trecerea de la productia variata si de serie mica la una unica de serie mare. Acest lucru a dus la ridicarea nivelului tehnic al uzinei si la cristalizarea unei conceptii unitare in dezvoltarea ulterioara acesteia. Astfel, in 1960, uzina se adaptase deja la productia de autocamioane. Efortul de profilare a uzinei pentru fabricarea autocamionului SR 101 a tins spre ridicarea la o capacitate comuna a sectoarelor care realizau in principal piesele, subansamblele si ansamblele camionului.

Alegerea unui model care sa constituie prototipul autocamionului ce urma sa intre in productia de serie nu a fost o treaba usoara. Era necesar, in primul rand, ca acest tip de autocamion sa nu ridice probleme tehnologice si constitutive deosebite. In al doilea rand, trebuia sa corespunda necesitatilor imediate pentru care urma sa fie realizat. Din aceste considerente s-a convenit sa se ia ca model autocamionul sovietic ZIL 150.

Autocamionul SR 101 a reprezentat un produs deosebit de rezistent, usor de condus in exploatare si, deci, corespunzator nivelului profesional si tehnic al personalului de exploatare si intretinere existent atunci. Motorul SR 101 si sasiul SR 101 au fost intrebuintate si la realizarea unor autovehicule pentru nevoile imediate ale economiei. Astfel, au fost realizate autobasculante, autocisterne, autobuze TV, iar o parte din subansamblele de la autosasiul SR 101 s-au folosit la realizarea primelor troleibuze romanesti.

Numarul de autocamioane furnizate de uzina parcului national, pana la sfarsitul anului 1969, a fost de 107.466, din care 54.224 SR 101. Cu toate rezultatele obtinute in exploatare, schimbarea tipului de autocamion era inevitabila, datorita faptului ca autocamionul SR 101 de 4 tone era depasit ca nivel tehnic. Parcul national de autocamioane era dotat in majoritate cu autocamioane de 4 tone, acestea avand in 1950 o pondere de 70% din total. In urma unor studii, s-a ajuns la concluzia ca era necesara proiectarea unor noi tipuri de autocamioane de 3 si 5 tone echipate cu motor de 8 cilindri in V, cu parametrii tehnici la nivelul constructiilor de pe piata mondiala.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`