Prima pagină » Local » Primul autobuz electric, ATP Bus, este disponibil în Iași pentru testare! Pe ce trasee vor putea circula ieșenii cu acesta – GALERIE FOTO

Primul autobuz electric, ATP Bus, este disponibil în Iași pentru testare! Pe ce trasee vor putea circula ieșenii cu acesta – GALERIE FOTO

19 iul. 2022, 02:00, 1 ,
Emanuela Băluță în Local

Luni, 18 iulie 2022, a avut loc prezentarea primului autobuz electric proiectat, dezvoltat și realizat în România. ATP Bus este disponibil în Iași, până la finalul lunii iulie, și va putea fi utilizat de cetățeni pe traseele 28, 36 și 52. Această inițiativă vine ca urmare a tendinței de modernizare și digitalizare pe care o are Compania de Transport Public Iași, sprijinită de Primăria Municipiului Iași.

Autobuzul este produs de ATP Trucks Automobile, o companie românească care s-a specializat în producția autovehiculelor de transport rutier și persoane. În cursul anului 2021, aceasta a demarat o campanie de prezentare și testare a autobuzului electric ATP Bus. Deși campania s-a încheiat, doritorii pot încă să solicite companiei prezentarea, lucru pe care l-a făcut Compania de Transport Public Iași.

Autobuzul electric ATP Bus este disponibil în Iași pentru testare

În cursul zilei de luni, 18 iulie 2022, în Piața Palatului Culturii, a avut loc prezentarea și testarea primului autobuz electric proiectat, dezvoltat și realizat în România. Este vorba despre ATP Bus, vehicul care, în cursul anului 2021, a fost testat în mai multe orașe din țară.

Deoarece tendința Companiei de Transport Public (CTP) Iași este una de digitalizare, aceștia au aplicat la programul de testare oferit de compania producătoare, ATP Trucks Automobile. La eveniment au fost prezente mai multe oficialități, printre care edilul Iașului, Mihai Chirica, directorul CTP Iași, Cristian Stoica, precum și directorul general al ATP Trucks Automobile, Lucian Varga.

Directorul companiei producătoare a apreciat inițiativa Primăriei și a CTP Iași de a testa autobuzul și speră că va putea și el să ajute în direcția modernizării mijlocului de transport în comun pe raza municipiului Iași. Acesta a mai oferit, de asemenea, și câteva date despre autobuz.

„Am conceput și am omologat un autobuz de 12 metri lungime. Partea de autonomie este de 200 de km, autonomia reală, în condițiile în care capacitățile bateriilor sunt ceva mai mari decât această autonomie. Putem merge până la un număr de 92-93 de locuri, în funcție de configurația de care are nevoie fiecare autoritate publică locală, ba chiar 95, cu un loc sau 2 pentru persoanele cu dizabilități. Sunt posibile 9 tipuri de configurații, 9 tipuri în care putem aranja scaunele, să fie puse la îndemână și să respecte circumferința necesară, prevăzută din directivele europene, iar în rest sunt echipamente adiacente, tehnice electrice, electronice care se pot adapta traseelor, care pot monitoriza traseele, locațiile în care este autobuzul, în timp real, în cât timp pleacă, câte persoane sunt înăuntru. Sistemele de taxare, de ticketing, sunt furnizate de diferiți parteneri externi sau interni, în funcție de nevoile fiecărei autorități”, a explicat directorul general ATP Trucks Automobile, Lucian Varga.

Pe ce trasee va fi disponibil autobuzul

Autobuzul va fi disponibil pentru testare timp de 2 săptămâni și va circula pe traseele 28, 36 și 52, conform directorului CTP Iași, Cristian Stoica.

„Avem oportunitatea să testăm un autobuz electric, având în vedere că, începând cu luna august, vor veni autobuzele achiziționate de Primăria Municipiului Iași, cu fonduri europene. Cu această oportunitate le vom testa pe traseele pe care urmează să circule autobuzele electrice. Vom vedea dacă există și alte probleme față de cele pe care ni le-am imaginat în scenariul anterior. În al doilea rând, avem posibilitatea să testăm un autobuz care este 100% proiectare românească și sperăm să vedem că, în viitor, se va produce în serie. Sperăm că va exista capacitate de producție din partea firmei românești. De asemenea, autobuzul prezintă toate dotările necesare unui transport modern, confortabil și ecologic. În Iași, va sta timp de 2 săptămâni, va circula pe traseele 36, 52 și 28, exact pe care vor circula și celelalte autobuze electrice”, a precizat Cristian Stoica.

La eveniment a fost prezent și edilul Iașului, Mihai Chirica. El a amintit de autobuzele electrice ce vor veni în cursul acestui an.

„După cum știți, Primăria Municipiului Iași derulează deja un amplu program de modernizare a transportului public, cu finanțare europeană nerambursabilă, prin care am cumpărat și 44 de autobuze electrice. Astfel, am semnat cu BMC Truck&Bus SA un contract de furnizare a 24 de autobuze electrice, cu lungimea de circa 10 metri, la care se adaugă 24 stații de încărcare lentă și 7 stații de încărcare rapidă. Cele 24 de autobuze au o valoare de achiziție de 56.263.209,52 de lei (circa 11,4 milioane de euro). De asemenea, avem un contract cu Solaris România, în valoare de 66.753.064 de lei (circa 13,5 milioane de euro), pentru furnizarea a 20 de autobuze electrice, cu o lungime de 12 metri, 6 stații de încărcare rapidă și 20 de stații de încărcare lentă”, a explicat Mihai Chirica.

Mihai Chirica: „Îmi place cum arată, mărturisesc, are un design modern”

Totodată, primarul Iașului s-a declarat mulțumit de produsul românesc și speră să poată aduce în municipiu vehicule românești, în viitor.

„E o premieră aproape absolută, pentru că produsul este conceput în România, este trecut printr-o școală de proiectare românească și este asamblat, în totalitate, în România. Ceea ce-i lipsește și lipsește oricărui produs similar care este produs în România este faptul că mare parte din subansamble nu sunt ale noastre, dar eu sper să se întâmple și acest lucru, industria românească să răspundă și acestei provocări, să începem să construim subansamble pentru autobuze pe care să le preia și constructorii noștri. Îmi place cum arată, mărturisesc, are un design modern, un design plăcut ochiului, un design ușor de întreținut care pentru noi contează foarte mult, cu elemente care se pot întreține bine. Uitați-vă la partea de jante, la barele din interior, din inox, și celelalte elemente de caroserie și, sigur, sperăm să fie cât mai funcțional. Are o putere care poate fi adaptată, în funcție de geografia fiecărei localități, dar e un pas înainte pe care-l voi susține”, a precizat Mihai Chirica, în legătură cu ATP Bus care este disponibil în Iași.

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
21 decembrie 2024
21 decembrie 2024