O firmă de consultanță va întocmi caietele de sarcini pentru achiziția de tramvaie și autobuze electrice, cu finanțare prin Programul Național de Redresare și Reziliență
Municipalitatea ieșeană vrea să extindă investițiile în transportul public local, cu fonduri puse la dispoziție de Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Recent, a fost semnat un contract cu o firmă de consultanță responsabilă de întocmirea documentației. Este vorba de societatea DM Dezvoltare.ro SRL, din Timișoara. Firma este controlată de Dan Manolache. În 2021, societatea a înregistrat o cifră de afaceri de 1 milion de lei, un profit de aproape 450.000 de lei, datorii de 161.752 de lei și un număr de 4 angajați. Valoarea contractului a ajuns la 55.300 de lei, fără TVA.
„Domeniul dezvoltării sistemelor de transport de tip ecologic este unul deosebit de dinamic, iar achiziția de mijloace de transport nepoluante este scopul principal pentru politicile comunitare de mediu, aferent legislației comunitare. Proiectul din care face parte această achiziție propune promovarea oportunităților de finanțare, prin realizarea unei rețele de transport urban, respectiv metropolitan în care spațialitatea este un factor decisiv, precum și asigurarea unui transport public atractiv pentru comunitățile urbane, suburbane și metropolitane, asigurând implementarea Planului de mobilitate și dezvoltarea acestuia. Achiziționarea de către UAT Municipiul Iași a serviciilor concept, aferente notei de fundamentare, pentru achiziția de tramvaie și autobuze electrice pentru promovarea oportunităților de finanțare, se situează în jurul unei idei comune de realizare a unui sistem de transport integrat, de tip intermodal, multipolar”, se arată în caietul de sarcini.
Încă de anul trecut, Primăria Iași a înnoit o parte dintre tramvaiele administrate de Compania de Transport Public.
Primăria Iași vrea să extindă transportul ecologic cu fonduri de la PNRR
Contractul cu firma din Timișoara ar urma să se desfășoare pe o durată de 6 luni. Notele de fundamentare pentru achiziția tramvaielor și autobuzelor trebuie realizate în termen de 30 de zile.
„Scopul acestui contract de servicii este elaborarea de note de fundamentare și proiecte de caiete de sarcini, pentru achiziția de tramvaie cu autonomie de mers considerabilă și autobuze electrice cu o autonomie sporită, care să stea la baza realizării înnoirii parcului de mijloace de transport aflate în administrarea și exploatarea operatorului public de transport local de persoane. Elementele conceptului campaniei (mesajul, sloganul, identitatea vizuală care va integra regulile de identitate specifice proiectelor finanțate de Instrumente Structurale 2014–2020) se vor regăsi în toate materialele produse ulterior, pentru componentele campaniei de publicitate (care vor face obiectul unei alte proceduri de achiziție publică)”, se arată în documentația procedurii.
La începutul săptămânii a fost prezentat primul autobuz electric produs în România.
Tramvaiele vor circula pe A. Panu printr-un pasaj subteran
Totodată, municipalitatea ieșeană pregătește o investiție majoră în centrul orașului. Pe data de 28.08.2022 este programată licitația pentru amenajarea unui pasaj subteran care va prelua traficul auto și al tramvaielor. Obiectivul vizează sectorul A. Panu–Palat. Investiția anunțată se ridică la 23.974.949 de lei, fără TVA, aproape 4,8 milioane de euro. Pasajul va avea o lungime de 70 de metri, cu o două benzi pe sens.
„În acest caz, se propune crearea unui aliniament continuu de promenadă, dinspre str. Lăpușneanu, prin Piața Unirii, urmând bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt, pe întreaga sa lungime, traversând str. A. Panu și având ca punct terminus Piața Palatului Culturii sau chiar Ansamblul Palas. În realizarea acestui deziderat se propune anularea intersecției semaforizate, inclusiv trecerea pentru pietoni de pe str. A. Panu, la nivelul bulevardului Ștefan cel Mare și Sfânt, dar și mutarea traficului auto în subteran. De asemenea, se propune și anularea căii duble de rulare a tramvaielor pe aceeași direcție, str. A. Panu–str. Palat, între obiectivele de interes istoric și turistic, Casa Dosoftei și Biserica Nicolae Domnesc, și plasarea acesteia în subteran, pe același aliniament cu benzile dedicate traficului auto, în cadrul aceluiași pasaj subteran”, este contextul în care se realizează achiziția.
Ecologic ? Când nici măcar în statie nu ai umbra și te ploua, banii dați recent pe „renovări” . Timp de așteptare în stație 20-50 min.