Șoferii vor trebui să se acomodeze cu o nouă regulă anunțată de Primăria Iași. Pe prima bandă a principalelor artere din oraș nu se va circula cu o viteză mai mare de 30 km/h. Propunerea se află în dezbatere publică, iar cei interesați pot completa un chestionar
Municipalitatea ieșeană intenționează să modifice regulile de circulație. Prin intermediul unei sesiuni de consultări publice, ieșenii sunt anunțați că vor fi instituite restricții de viteză în cazul străzilor de categoria I (6 benzi) și categoria a II-a (4 benzi). Proiectul municipalității prevede ca, pe prima bandă a categoriilor de străzi, să fie instaurată restricția de viteză de 30 km/h, o reducere cu 20 km/h. Edilii suțin că, prin această măsură, vor fi reduse riscurile de producere a accidentelor, fiind protejați în special pietonii care se angajează în traversare.
„Probabilitatea unui accident fatal pentru un pieton crește proporțional cu viteza. Riscul de deces este de 9 ori mai mic la 30 km/h, decât la 50 km/h, iar leziunile sunt mult mai ușoare. Cu cât un șofer conduce mai repede, cu atât trebuie să anticipeze mai mult ceea ce se întâmplă în jurul său. Câmpul vizual se restrânge odată cu creșterea vitezei. Micșorând viteza de deplasare, de la 50, la 30 km/h, câmpul vizual crește, de la 90 grade, la 120 grade. Astfel, șoferul poate anticipa pietonii care intră pe carosabil sau copiii care, din joacă, pot apărea dintre două mașini”, se arată în proiectul Primăriei.
Prima bandă este ocupată de mașini parcate pe majoritatea străzilor
Pe lista străzilor de categoria I se află arterele Bd. Independenței, A. Panu sau strada și șoseaua Păcurari. În cazul primelor două artere, situațiile sunt rare când șoferii staționează pe prima bandă. Însă, în cazul șoselei și străzii Păcurari, pe tot parcursul zilei, prima bandă este ocupată de mașini parcate. Pentru ca măsura să fie respectată, este nevoie de intervenția Poliției Locale. Chiar și în această situație, mașinile respective trebuie parcate în altă parte, dar Primăria Iași nu a construit măcar o parcare subterană sau supraterană.
Reprezentanții Poliției Locale Iași se așteaptă la un val de nemulțumiri din partea șoferilor.
„Se vor face toate demersurile pentru ca acea bandă să fie liberă. Asta intră în atribuțiile Poliției Locale. Colegii de la Biroul Rutier vor verifica dacă această restricție va fi respectată. Cu siguranță vor fi mulți nemulțumiți, dar ne vom adapta. Este un câștig și pentru transportul public, pentru că se va folosi prima bandă”, a declarat Liviu Zanfirescu, directorul Poliției Locale Iași.
Specialiștii dau de pământ cu proiectul Primăriei
Reporterii „BZI” au cerut opinia specialiștilor în materie de trafic, care au precizat că inițiativa este greu de implementat, chiar și din punct de vedere legal.
„Din punctul meu de vedere, este o prostie. Nici nu știu dacă este legal. Restricțiile se pun pe un sector de drum, nu pe o bandă. Restricția de 30 de kilometri pe oră se impune în zonele rezidențiale, în apropierea școlilor, pe străzile cu o bandă pe sens. În al doilea rând, nu cred că se va respecta această restricție. Cum se va efectua controlul?! Un polițist urmărește șoferul de pe prima bandă, iar alt polițist urmărește banda a doua? În forma asta, este o prostie!”, a precizat un specialist în domeniu, care a preferat să-și păstreze anonimatul.
Pentru descongestionarea traficului, Primăria Iași mai are în vedere construirea a două pasaje subterane în Rond Agronomie și pe strada A. Panu.
Autoritățile invocă exemplele altor țări din Uniunea Europeană
În proiectul propus de Primăria Iași au fost evidențiate exemple din alte țări din Uniunea Europeană, unde limitarea de viteză a fost instituită pe mai multe sectoare de drum. Au fost oferite exemple din Austria, Elveția, Franța, Germania, Belgia, Olanda sau Elveția.
„Reducerea vitezei de deplasare pe prima bandă, a vehiculelor, la 30 km/h poate face posibilă realizarea unor aranjamente suplimentare ale străzilor care să ofere un loc mai bun mobilității active în spațiile publice. O viteză mai mică pe prima bandă va crește siguranța celor care preferă mobilitatea alternativă și circulă pe pistele pentru biciclete sau preferă mersul pe jos și circulă pe trotuare. Reducerea vitezei de deplasare pe prima bandă la 30 km/h va face posibilă, prin reducerea diferenței de viteză între diversele utilizări, de a promova mobilitatea activă (mersul pe jos, cu bicicleta, trotineta, skateboard, role etc.)”, se mai arată în proiectul municipalității.
Ieșenii interesați de dezbatere pot completa un chestionar online publicat la adresa https://forms.gle/Rr6sLFXviqmDj4SH6. Pe de altă parte, anul trecut, primarul Mihai Chirica a anunțat un proiect prin care mașinile sub Euro 3 nu vor mai avea acces în municipiu.