Primăria Iași urmează să aloce banii în bugetele pe anul 2025 către instituțiile din subordine
Ca în fiecare an, consilierii locali din Iași trebuie să voteze proiectele de hotărâre privind bugetele societăților CTP, Salubris, Citadin, Servicii Publice, Termo Service și EcoPiața.
Primăria Iași definitivează bugetele pentru anul 2025
Pe data de 28 aprilie 2025, consilierii locali de la Primăria Iași se vor întâlni în ședința lunară pentru a vota proiectele de hotărâre înaintate de administrație. În această lună, se vor stabili banii alocați pentru instituțiile din subordinea primăriei. Sumele trebuie să acopere cheltuielile de operare și eventuale investiții.
În urma raporturilor de specialitate, instituțiile au stabilit nivelul veniturilor și al cheltuielilor pentru anul 2025. În majoritatea cazurilor, acestea au crescut, iar pentru următorii 3 ani, tendința este tot de creștere.
CTP primește cei mai mulți bani
Și anul acesta, cei mai mulți bani sunt alocați către Compania de Transport Public din Iași. Compania este cu puțin pe profit, însă are datorii și restanțe către stat de peste 1 milion de lei. De asemenea, de la 1 mai 2025, compania intenționează să crească tarifele pentru colectarea gunoiului.
„Veniturile totale prevăzute în bugetul de venituri și cheltuieli pentru anul 2025 sunt în sumă de 259.125.000 lei, cu 0,96% mai mici față de nivelul preliminat al anului 2024. Potrivit documentației depuse de operator, valoarea estimată a fi susținută din fondurile bugetului local al municipiului Iași pentru îndeplinirea de către operator a obligației de serviciu public, reprezentând compensația totală pentru anul 2025, este de 73.255.000 lei”, este precizat în raportul de specialitate.
Cheltuielile pentru salariile personalului reprezintă mai mult de jumătate din cheltuielile totale ale companiei.
„Cheltuielile totale prevăzute pentru anul 2025 în bugetul de venituri şi cheltuieli sunt în sumă de 258.109.000 lei, în creştere cu 0,25% faţă de nivelul preliminat pentru anul 2024. Din cadrul acestor cheltuieli fac parte cheltuielile cu bunurile și serviciile în sumă de 79.462.000 lei; cheltuielile cu impozite, taxe și vărsăminte asimilate în sumă de 24.380.000 lei; cheltuielile cu personalul în sumă de 146.115.000 lei și alte cheltuieli de exploatare – 8.030.00 lei; cheltuielile financiare în sumă de 122.000 lei”, scrie în document.
CTP Iași cere și sume suplimentare pentru investiții în anul 2025.
„De asemenea, vă solicităm aprobarea listei de investiții pentru anul 2025, valoarea totală a investițiilor fiind de 11.749.000 lei, sumă provenită din fonduri proprii. Obiectivele sunt următoarele: Aparate de cale rulare tramvai intersecția str. Arcu-Colegiul Național «Sadoveanu» – 3.450.222 lei; validatoare mijloace de transport (200 bucăți – 1.500 euro bucata) – 1.500.000 lei; panouri fotovoltaice, proiectare+execuție – 4.442.711 lei; tehnică de calcul 100.000 lei; diverse – 100.000 lei; unitate de monitorizare pentru autobuze 56.250 lei; copertine și mobilier stradal – 2.000.000 lei; pachet software în vederea implementării unei platforme de planificare personal – 100.000 lei”, este precizat în proiect.
Salubris vrea să crească indemnizațiile din CA
După CTP, operatorul de salubritate, Salubris, are cel mai mare buget. Veniturile preconizate pentru anul acesta vor fi mai mari față de anul 2024.
„Veniturile totale sunt previzionate la nivelul sumei de 188.810.000 lei, cu 12,64% mai mari decât veniturile totale aprobate în bugetul rectificat pentru anul 2024 şi cu 8,87% mai mari faţă de nivelul preliminat pentru anul 2024; venituri din servicii prestate, în sumă de 172.400.000 lei (reprezintă 92,91% din totalul veniturilor de exploatare)”, este specificat în proiectul de hotărâre.
Totuși, Salubris vrea mai mulți bani pentru a crește indemnizațiile pentru membrii din consiliul de administrație cu 50%. Astfel, membrii ar urma să primească, lunar, peste 3.900 de lei.
„Pentru consiliul de administrație, componentă fixă, se majorează cu 47,96%, față de nivelul aprobat prin bugetul rectificat al anului 2024 (de la 859.000 lei, la 1.271.000 lei). Faţă de anul 2024, majorarea componentei fixe în cadrul bugetului anului 2025 are la bază creşterea cu 50% a nivelului indemnizaţiei membrilor consiliului de administraţie”, apare în documentație.
De asemenea, Salubris se așteaptă ca și cheltuielile pentru anul 2025 să fie mai mari.
„Cheltuielile totale prevăzute sunt în suma de 178.366.000 lei, cu 16,08% mai mari decât cheltuielile totale aprobate în bugetul rectificat pentru anul 2024 şi cu 17,58% mai mari faţă de nivelul preliminat pentru anul 2024. Cheltuieli cu bunuri şi servicii în valoare de 50.168.000 lei (reprezintă 28,13% din totalul cheltuielilor de exploatare); Cheltuieli cu impozite, taxe şi vărsăminte asimilate în sumă de 25.470.000 lei (reprezintă 14,28% din totalul cheltuielilor de exploatare); Cheltuieli cu personalul ce totalizează 85.558.000 lei (reprezintă 47,97% din totalul cheltuielilor de exploatare); Alte cheltuieli de exploatare în sumă de 17.170.000 lei”, mai scrie în raport.
Cheltuielile au crescut la Citadin
Citadin se ocupă de lucrările de asfaltare de pe străzi din Iași. În mare parte, lucrările sunt comandate tot de către Primăria Iași. Anul acesta, compania se așteaptă la venituri mai mari.
„Veniturile totale prevăzute sunt în sumă de 90.500.000 lei, fiind cu 5,85% mai mari faţă de bugetul aprobat conform H.C.L. nr. 86 din 27 martie 2024 şi cu 1,28% mai mari decât veniturile totale preliminate pentru anul 2024. Venituri din întreţinere/reparaţii şi modernizare străzi, alei acces, trotuare, parcări; veniturile din lucrări pentru asigurarea viabilităţii drumurilor, precum şi din alte lucrări de gospodărire comunală, în sumă de 56.252.000 lei; venituri din prestări servicii privind refacere carosabil/trotuar pentru persoane fizice şi juridice, lucrări de reabilitare căi de acces şi parcare, lucrări de refacere sistem rutier ca urmare a intervenţiilor impuse de avariile ce apar la reţelele de utilităţi, alte servicii/activităţi conform contractelor încheiate, în sumă de 21.866.000 lei”, figurează în raportul de specialitate.
Totodată și cheltuielile totale vor fi crescute pentru anul 2025.
„Cheltuielile totale sunt prevăzute în sumă de 88.100,00 mii lei, cu 8,50% mai mari faţă de bugetul aprobat conform HCL nr. 86 din 27 martie 2024. Cheltuieli cu bunuri şi servicii, în valoare de 51.801.000 lei (reprezentând 58,80% din totalul cheltuielilor). Cheltuielile cu personalul, prognozate la nivelul de 32.529.000 lei (reprezentând 36,92% din totalul cheltuielilor)”, mai scrie în document.
Venituri mai mari la Servicii Publice
În ceea ce privește Servicii Publice, veniturile au crescut, dar nu substanțial, însă și cheltuielile sunt mai mari.
„Veniturile totale prevăzute sunt în suma de 79.410.000 lei, înregistrându-se o creştere cu 5,65% faţă de prevederile bugetului pentru anul 2024. Cheltuielile totale prevăzute sunt în suma de 76.186.000 lei, înregistrând o creştere cu 5,51% faţă de prevederile bugetului aprobat pentru anul 2024. Cheltuieli cu bunuri şi servicii în valoare de 21.146.000 lei (reprezentând 27,76% din totalul cheltuielilor). Cheltuieli cu personalul ce totalizează 51.141 mii lei (reprezentând 67,13% din totalul cheltuielilor). Alte cheltuieli de exploatare, în sumă de 3.020.000 lei (reprezentând 3,96% din totalul cheltuielilor)”, este precizat în raportul de specialitate.
Venituri scăzute la Termo Service
Veniturile de la Termo Service sunt în scădere, mai ales după ce CET 2 Holboca a fost scos din funcțiune.
„Veniturile totale prevăzute în bugetul de venituri şi cheltuieli pentru anul 2025 sunt în sumă de 49.863.000 lei, mai mici cu 6,32% faţă de prevederile bugetului rectificat aprobat pentru anul 2024. Cheltuielile totale prevăzute pentru anul 2025 în bugetul de venituri şi cheltuieli sunt în sumă de 47.461.000 lei, în scădere cu 6,52% faţă de prevederile bugetului rectificat aprobat pentru anul 2024. Cheltuielile totale prevăzute în bugetul de venituri şi cheltuieli pentru anul 2025 sunt formate integral din cheltuielile de exploatare”, au scris reprezentanții Termo Service în raport.
EcoPiața nu face modificări majore
Cele mai mici venituri sunt la EcoPiața, iar anul acesta nu vor fi majorări considerabile.
„Veniturile totale sunt previzionate la nivelul sumei de 10.100,00 mii lei, cu 2,65% mai mici decât veniturile totale aprobate în bugetul rectificat pentru anul 2024. Cheltuielile totale prevăzute sunt în suma de 10.000.000 lei, cu 1,72% mai mici decât cheltuielile totale aprobate în bugetul rectificat pentru anul 2024. Cheltuieli cu bunuri şi servicii în valoare de 4.370.000 lei (reprezintă 43,70% din totalul cheltuielilor de exploatare); Cheltuieli cu impozite, taxe şi vărsăminte asimilate în sumă de 425.000 mii lei (reprezintă 4,25% din totalul cheltuielilor de exploatare); Cheltuieli cu personalul ce totalizează 5.080.000 lei (reprezintă 50,80% din totalul cheltuielilor de exploatare)”, este specificat în raportul către primărie.
Bugetele pentru anul 2025 vor fi stabilite de către Primăria Iași în urma voturilor de la consilierii locali.