Municipalitatea ieșeană pregătește proiectul pentru construirea a două pasaje supraterane în Podu Roș. Aproximativ jumătate de milion de euro este valoarea contractului pentru realizarea proiectării. Documentația trebuie realizată în termen de 6 luni
Primăria Iași aduce proiectul din Posu Roș privind construire a două pasaje rutiere supraterane la faza de proiectare. După realizarea studiului de fezabilitate, municipalitarea organizează pe data de 03.12.2020 o licitație pentru achiziția serviciilor de proiectare aferente proiectului „Fluidizarea traficului din intersecția Podu Roș cu Splai Bahlui Mal Drept și Bd. Prof. D. Mangeron”. Prevederea bugetară a procedurii este de aproximativ 450.000 de euro, fără TVA.
„Intersecția Podu Roș reprezintă un nod foarte important în circulația auto din municipiul Iași. Fluxurile de circulație dinspre cartierele Nicolina și Socola – Bucium spre centrul civic și restul cartierelor orașului se intersectează aici generând sugrumări ale traficului. La acestea se adaugă și afluxul de vehicule care se îndreaptă spre campusul universitar din zonă. Din acest motiv, realizarea unor pasaje care să preia vehiculele de pe cele două maluri ale Bahluiului fără a mai tranzita intersecția este foarte necesară. Municipiul Iași a întocmit studiul de fezabilitate în vederea construirii a două pasaje supraterane în zona Podu Roș”, se arată în caietul de sarcini.
Proiectarea trebuie realizată în termen de 6 luni de la semnarea contractului
Conform caietului de sarcini, primul pasaj va avea o lungime de 551 de metri, în timp ce al doilea va avea o lungime de 546 de metri. Proiectarea trebuie realizată în termen de 6 luni. După această etapă, Primăria Iași va căuta o sursă de finanțare pentru construirea pasajelor.
„Din punct de vedere funcțional, pasajul auto va asigura fluidizarea circulației între Splai Bahlui Mal Drept – strada nouă și Splai Bahlui Mal Drept, peste Podu Roș. Pasajul va fi prevăzut cu o bandă de circulație cu lățimea de 4 metri și pista pentru cicliști cu lățimea de 1,50 metri. Deoarece lățimea părții carosabile nu este suficientă pentru ca un vehicul avariat staționat pe partea dreaptă/stângă față de axul părții carosabile să poată fi depășit, delimitarea între partea carosabilă și pista de bicicliști va fi de 10 centimetri. Pentru evitarea blocajelor pe pasaj, acesta va fi prevăzut, în zona de acces, cu camere video racordate la Centrul de Management al Traficului și panou informativ. Tot în acest scop, se propune amenajarea a două girații, ce vor lega cele două pasaje supraterane. Traficul din direcția bulevardului D. Mangeron spre T. Vladimirescu va fi preluat de pasajul realizat pe malul stâng și direcționat prin intermediul giratoriului spre pasajul realizat pe malul drept, iar de aici spre strada Splai Bahlui Mal Drept”, se arată în descrierea proiectului.
Primăria Iași vrea să fluidizeze traficul în două zone importante din Iași
Totodată, Primăria Iași intenționează să construiască două pasaje subterane în două zone aglomerate din oraș. Municipalitatea a propus realizarea a două studii de fezabilitate. Unul dintre proiecte presupune înființarea unui pasaj subteran care să lege strada A. Panu cu strada Palat. Linia de tramvai ar urma să fie desființată în dreptul Casei Dosoftei. Pietonalul de pe bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt va fi extins până pe esplanada de la Palatul Culturii. Pasajul ar urma să aibă 200 de metri. Pe această lungime, tramvaiul va circula în subteran. Al doilea proiect face referire la construirea unui pasaj de aproximativ 300 de metri pe tronsonul rond Agronomie – Aleea Sadoveanu. Va lega bd. Carol I cu zonele rezidențiale de locuințe colective. Astfel, Universitatea de Agronomie ar beneficia de un platou pietonal care va lega clădirile de învățământ cu spațiile de cazare. Licitațiile pentru realizarea documentațiilor au fost lansate.