Administrația publică locală din Iași implementează proiectul european Iași Velocity. Vor fi cumpărate peste 900 de biciclete inteligente ce vor putea fi închiriate din 50 de stații amenajate pe teritoriul municipiului. Investiția depășește nivelul sumei de 3 milioane de euro
Municipalitatea ieșeană investește într-un sistem de transport alternativ, ce urmează să fie finanțat printr-un program european. Pe data de 18.12.2020 este programată licitația pentru procurarea și livrarea utilajelor, echipamentelor tehnologice și funcționale, cu și fără montaj, a dotărilor și a activelor necorporale în cadrul proiectului „Sistem alternativ de mobilitate urbană utilizând stații automate de închiriere a bicicletelor – Iași Velocity”. Valoarea estimată a proiectului este de 17.402.822 lei, fără TVA, aproape 3,6 milioane euro.
„În cadrul studiului de fezabilitate au fost analizate două scenarii, scenariul recomandat fiind scenariul 2 – sistem inteligent de mobilitate urbană alternativă, independent energetic utilizând biciclete inteligente, sisteme de andocare și terminale inteligente, care conține: flotă de biciclete inteligente cu computer de bord și modul inteligent de acces, stații inteligente de andocare a flotei de biciclete, terminal de închiriere cu modul de plată cu card bancar, stație de depanare pentru reparații de urgență, management integrat, mentenanță, sistem de logistică, service și distribuție unitară a bicicletelor în stații, sistem de ticketing integrat cu transportul public urban, sistem de comunicații pentru operaționalizarea echipamentelor din teren”, se arată în caietul de sarcini.
Stațiile de bike-sharing vor fi amenajate în mai multe zone din municipiul Iași
Pe lista achizițiilor sunt prezente 50 de stații, 813 biciclete inteligente mecanice, 37 de biciclete inteligente electrice (cu computer de bord), 80 de triciclete pentru seniori și persoane cu dizabilități. Stațiile vor fi amenajate în zone precum Smârdan, Ciric, Tătărași, Păcurari, Alexandru cel Bun, Nicolina, Copou etc. Proiectul presupune și realizarea unei aplicații pentru telefoanele mobile. Furnizarea sistemului automat de bike-sharing trebuie implementat în termen de 9 luni de la semnarea contractului.
„Atingerea obiectivului este asigurată atât prin implementarea sistemului de bike-sharing, cât și prin asigurarea unui transfer intermodal facil între modurile de transport nepoluante (bicicletă și mers pe jos) și transportul public, prin amplasarea stațiilor de bike-sharing în apropierea stațiilor de transport public”, se mai arată în documentația procedurii.
În perioada 2007-2015, în municipiul Iași au fost realizate piste de biciclete cu o lungime de 42 de kilometri. Nu toate porțiunile sunt accesibile. Traseele au fost înființate pe rutele Podu Roș – Nicolina – CUG, Bulevardul Chimiei, Splai Bahlui Mal Stâng, Tudor Vladimirescu, Aleea Mihail Sadoveanu, Bulevardul Carol I, strada și șoseaua Păcurari. Prin noul proiect vor fi înființate și alte trasee.
Primăria Iași va cheltui 1 milion de euro pentru reabilitarea pasajului Frumoasa
Recent, Primăria Iași a demarat și licitația pentru achiziția serviciilor de proiectare, aferente obiectivului de reparații capitale a pasajului pietonal subteran Frumoasa. Edilii au stabilit pentru partea de proiectare un buget estimat la 111.828 lei, fără TVA, aproape 23.000 de euro. Conform indicatorilor tehnico-economici, reparațiile vor costa 1 milion de euro. La procedură s-au prezentat 3 societăți: Vio-Top SRL, Capital Vison SRL și Ces Consulting Services SRL. Prima societate are sediul în București și este condusă de Andrei Mihai Baicu. Anul trecut, firma a avut o cifră de afaceri de 2,7 milioane de lei. A doua societate are sediul social tot în București și este controlată de Laurențiu Pavelescu. În anul 2018, firma a avut contracte în valoare de 7,5 milioane de lei. Nu în ultimul rând, a treia societate, tot bucureșteană, este deținută de Elena și Cătălin Ștefan. În 2019 cifra de afaceri a fost de 2,1 milioane de lei.