Prima navă cu cereale ucrainene a părăsit luni dimineața portul Odesa, în baza controversatului acord de reluare a exporturilor de cereale la Marea Neagră, relatează Reuters. Acesta este primul transport de cereale din Ucraina de când a început războiul.
„Prima navă cu cereale de la debutul agresiunii rusești a părăsit portul. Mulțumită sprijinului tuturor țărilor noastre partenere și al Națiunilor Unite, am putut implementa pe deplin acordul semnat la Istanbul”, a scris pe Twitter ministrul ucrainean al infrastructurii Oleksandr Kubrakov.
The first 🇺🇦 grain ship since #RussianAggression has left port. Thanks to the support of all our partner countries & @UN we were able to full implement the Agreement signed in Istanbul. It’s important for us to be one of the guarantors of 🌏 food security. pic.twitter.com/jOz3bdmdfB
— Oleksandr Kubrakov (@OlKubrakov) August 1, 2022
Nava Razoni va transporta peste 26.000 de tone de proumb
Nava Razoni, care va naviga sub pavilionul Sierra Leone, cu destinația Liban, va transporta peste 26.000 de tone de proumb, transmite Reuters.
Prevent world famine together with @UN, @EU_Commission, #G7. The first ship left the Odesa port since 24.02.2022 pic.twitter.com/Nin8nSV8LM
— Oleksandr Kubrakov (@OlKubrakov) August 1, 2022
Informația a fost prezentată de ministerul turc al apărării și a fost ulterior confirmată de ministrul ucrainean al infrastructurii Oleksandr Kubrakov, pe pagina sa de Facebook, potrivit Reuters.
Ucraina și Rusia, acord pe exportul de cereale
Ministrul turc al apărării, Hulusi Akar, a declarat că Ucraina și Rusia au convenit asupra modalităților de a asigura siguranța rutelor de transport maritim pentru exportul de cereale din Ucraina. Rusia a fost îndemnată să respecte un armistițiu în timp ce transporturile se deplasează și că Turcia – susținută de ONU – s-ar oferi să inspecteze navele pentru a atenua temerile Rusiei cu privire la contrabandă cu arme.
Rusia și Ucraina produc 30% din oferta mondială de grâu. Înainte de război, Ucraina era văzută drept coșul de pâine al lumii, exportând 4,5 milioane de tone de produse agricole pe lună prin porturile sale.
Și în timp ce Ucraina a reușit să obțină unele exporturi prin alte canale, ea a compensat doar parțial închiderea Mării Negre, cu volumele exporturilor scăzute la aproximativ 30% din totalul lor de dinainte de război.