Marți, 9 iunie 2020, la ora 15.00 în lumina reflectoarelor Studioului BZI LIVE a fost programată o ediție-dialog de interes public, utilitate și informare. Despre experienţele, transformările, efectele psihologice și emoționale asupra noastră în timpul pandemiei de COVID-19, într-un dialog de impact, util și de informare alături de prof. univ. dr. Ion Dafinoiu, președintele Colegiului Psihologilor din România.
„Incertitudinea cu privire la viitor este sursa principală a anxietății”
Având în vedere toate acestea, prof. univ. dr. Ion Dafinoiu, fostul decan al Facultății de Psihologie și Științe ale Educației (FPSE) –Universitatea „Alexandru Ioan Cuectiv președinte al Asociației Române de Hipnoză Clinică, Relaxare și Terapie Ericksoniană oferă interesante și utile sfaturi pentru adulți, tocmai pentru a putea interacționa cât mai bine cu copii. Acestea au fost prezentate, în exclusivitate, de reporterii Cotidianului Bună Ziua Iași (BZI). În acest context, pentru a oferi detalii legate de aspectele abordate în această ediție BZI LIVE, redam mai jos o serie din explicațiile oferite de universitarul Dafinoiu.
„Situația pe care o traversăm nu este una normală, obișnuită. Într-o astfel de situație este normal să fim îngrijorați. Îngrijorarea ne face mai prudenți și mobilizează resursele pe care le avem. Dar dacă această îngrijorare devine cvasipermanentă, se transformă în anxietate și atacuri de panică, este nevoie să se apeleze la un specialist «psiholog, psihoterapeut, psihiatru».
Pentru diminuarea anxietății, puneți accent pe ceea ce puteți controla în situația în care ne aflăm; sunt multe lucruri pe care le putem controla: respectarea normelor legale care au ca principal obiectiv protecția noastră, alcătuirea unui program zilnic cu activități realizabile în situația actuală, menținerea relațiilor prin mijloace tehnice cu persoanele apropiate, practicarea unor hobby-uri (muzică, pictură, foto, activități în bucătărie etc.), practicarea regulată a unor activități fizice (mișcarea are efecte pozitive demonstrate în combaterea depresiei și anxietății), implicarea în educarea copiilor etc.
Incertitudinea cu privire la viitor este o sursă principală a anxietății. Se spune că cea mai bună cale de a controla viitorul este aceea de a-l crea noi înșine, și putem să îl creăm (evident, viitorul apropiat), cu proiecte în care să includem activități din categoria celor menționate anterior”, evidențiază universitarul Dafinoiu.
„Dacă ne centrăm pe ceea ce nu putem controla, atunci creștem starea de incertitudine, de anxietate”
Mai departe, acesta arată că dacă ne centrăm pe ceea ce nu putem controla „și sunt multe lucruri pe care nu le putem controla” sau le putem controla în mică măsură, specialistul arată că ne creștem starea de incertitudine, de anxietate și ne angajăm într-o stare emoțională negativă intensă care ne împiedică să ne utilizăm mintea logică într-o manieră eficientă.
„Evitați să stați foarte mult timp în fața televizorului, majoritatea emisiunilor relatează problemele generate de pandemie. S-a demonstrat științific că expunerea îndelungată la stimuli negativi accentuează starea de depresie și anxietate. Pentru informarea dumneavoastră, alegeți zilnic unul-două jurnale de știri. Izolarea, aglomerația în spații mici cresc frustrarea și agresivitatea.
Prin urmare, apariția unor nemulțumiri și conflicte este normală. Nu lăsați ca aceste conflicte să escaladeze și să se transforme în furtuni emoționale care pot să deterioreze relațiile cu cei apropiați, fiți mai toleranți, acordați-vă un răgaz (când sunteți iritați) înainte de a răspunde. Trebuie de găsit un echilibru între activitățile rutiniere care marchează într-un anumit fel trecerea timpului și ne securizează și activități noi care ne activează atenția și interesul. Faceți mici surprize persoanelor dragi de lângă voi sau aflate la distanță”, mai arată prof. univ. dr. Dafinoiu.
„Această perioadă de timp în care copiii stau acasă nu este «vacanță»”
De asemenea, acesta vorbește și despre ceea ce trebuie să facem cu ai noștri copii.
„Această perioadă de timp în care copiii stau acasă nu este «vacanță». Prin urmare, trebuie un program zilnic care să includă ore dedicate pregătirii temelor școlare sau cursurilor on-line, activități comune cu părinții, activități la libera lor alegere (inclusiv activități – eventual jocuri – care să includă multă mișcare), perioade de timp dedicate contactelor la distanță cu prietenii sau colegii, lecturi, hobby-uri etc. Părinții pot valorifica această situație pentru a se apropia mai mult de proprii copii, de a se implica în educarea lor”, a conchis specialistul.