Posesorii de permis categoria B vor putea conduce și scutere. Curtea Constituţională (CCR) a României a discutat, miercuri, 20 martie 2024, sesizarea privind ordonanţa de urgenţă care le permite posesorilor de carnet categoria B să conducă scutere. Președintele Klaus Iohannis contestase această lege la Curtea Constituțională, dar judecătorii CCR au respins sesizarea președintelui. Iată ce condiții trebuie respectate de șoferi.
Posesorii de permis categoria B vor putea conduce și scutere
Ca urmare a deciziei Curții Constituționale, legea va intra în vigoare și va permite posesorilor de carnete de categoria B să conducă anumite tipuri de motociclete cu transmisie automată cu cilindre maximă de 125 cmc, cu puterea maximă de 11 kW şi cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/ kg, categoria A1.
Condiţia este ca deţinătorii permiselor să aibă vârsta de minimum 24 de ani împliniţi, o experienţă de cel puţin 2 ani de conducere pentru categoria de vehicule B şi fac dovada, printr-o adeverinţă, că au absolvit un curs de pregătire practică de minimum 10 ore în acest sens în cadrul unei unităţi autorizate de pregătire a conducătorilor de vehicule.
Adeverinţa obţinută se înscrie în Registrul naţional al cursanţilor gestionat de către Autoritatea Rutieră Română, iar informaţia deţinerii acesteia se transmite pe cale electronică Direcţiei Generale Permise de Conducere şi Înmatriculări în vederea introducerii menţiunilor corespunzătoare în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate.
Schimbare majoră și pentru cei care vor să obțină permisul de conducere
Cei care vor să obțină permisul de conducere în anul 2024 sunt nevoiți să facă față unui alt set de reguli. Nu doar procedura de obținere a permisului a fost schimbată, dar s-a introdus și o nouă probă pe care viitorii șoferi trebuie să o treacă. Modificările aduse examenului auto includ introducerea și altor probe practice precum condusul în condiții de zăpadă și polei, utilizarea sigură a telefonului mobil, conștientizarea unghiurilor moarte și folosirea sistemelor de asistență pentru șofer. Toate statele membre ale Uniunii Europene, inclusiv România, vor trebui să respecte aceste cerințe.
Rămâne de văzut când va intra în vigoare noua lege UE pentru toți șoferii. Parlamentul European dorește să îi sancționeze pe șoferii care încalcă legea și să nu mai aibă dreptul de a conduce în nicio țară UE. Noua legislație ar putea fi adoptată din anul 2025.
O nouă lege din Codul Rutier îi vizează și pe pietoni. Pietonii nervoși care lovesc mașinile atunci când șoferii nu le oferă prioritate pot fi acuzați de distrugere, iar pedepsele nu sunt de neglijat. Tot la distrugere se pot încadra și cei care vandalizează un vehicul parcat neregulamentar. Codul Rutier actualizat prevede că toți pietonii sunt obligați să se asigure atunci când traversează pe la trecerea de pietoni.
Pe lângă aceste modificări din Codul Rutier, o altă schimbare îi vizează pe șoferi în anul 2024. Sistemul pentru taxele de drum se va modifica de la 1 ianuarie 2026. Vechea rovinietă se va aplica numai vehiculelor ușoare, de până la 3,5 tone, iar șoferii vor fi nevoiți să plătească mai mult. Pentru vehiculele grele se va introduce un nou concept, TollRo, care presupune că taxarea se face prin înmulțirea numărului de kilometri parcurși cu valoarea unitară a TollRo.