Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) trece printr-un proces de mentenanță pentru a remedia disfuncționalitățile existente, a anunțat marți, 18 februarie 2025, Valeria Herdea, președinta Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS).
În cadrul unei audieri la Comisia de IT și Tehnologia Informației din Camera Deputaților, Herdea a subliniat că această platformă, învechită de 20 de ani, va fi complet funcțională în aproximativ 7-10 zile.
Platforma CNAS a fost blocată mai multe zile. S-a anunțat un proces de mentenanță complet
În această perioadă de mentenanță, pacienții vor putea continua să beneficieze de servicii medicale, deși există probleme legate de utilizarea cardului de sănătate, care nu poate fi folosit momentan pentru semnătura serviciilor medicale. Valeria Herdea a asigurat că aceste disfuncționalități sunt în curs de rezolvare și că nu vor exista întreruperi în furnizarea serviciilor pentru pacienți. În plus, autoritățile au luat legătura cu furnizorii de servicii medicale și medicii de familie pentru a gestiona situația.
„Suntem în situația în care Platforma informatică a sistemului de asigurări de sănătate trece printr-un proces de mentenanță. Pacienții își pot primi serviciile medicale, am luat legătura cu furnizorii de servicii medicale, cu colegii noștri medici de familie. Important e că i-am rugat pe toți să fie alături în acest proces. Durează această evaluare a platformei undeva între 7 și 10 zile și lucrările de mentenanță care se aplică. Suntem într-o perioadă de testare și în cursul săptămânii viitoare sperăm că putem așeza platforma în picioare, să poată să funcționeze. Vorbim de o platformă veche de 20 de ani, vorbim de o platformă care are disfuncționalități, este corect s-o recunoaștem. (…) Se lucrează. Avem sprijin guvernamental”, a afirmat președinta CNAS.
Recent, PIAS a fost indisponibilă și pentru lucrări de mentenanță, între orele 18:00 și 20:00 pe 17 februarie 2025, iar în această perioadă, serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale au fost acordate în regim offline.
„În data de 17 februarie 2025, între orele 18:00 – 20:00, Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) va fi indisponibilă, în vederea efectuării unor lucrări de mentenanţă”, a transmis sursa citată.
Disfuncționalitățile platformei au fost semnalate și de asociațiile profesionale, inclusiv Asociația Profesională a Medicilor de Ambulator și Patronatul Medicilor Specialiști cu Practică Independentă, care au atras atenția asupra blocajelor din sistem ce afectează validarea serviciilor, eliberarea rețetelor și decontările prin CNAS.
Medicii de familie au protestat după ce platforma CNAS a fost blocată
Medicii de familie din județul Timiș nu au efectuat consultații pentru afecțiunile care nu reprezintă urgențe, din cauza problemelor persistente ale sistemului informatic al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) vineri, 14 februarie 2025, Aceștia susțin că pacienții sunt obligați să aștepte ore întregi pe holurile cabinetelor din cauza disfuncționalităților Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (SIUI), care încă nu au fost rezolvate.
Patronatul Medicilor de Familie din Timiș a declarat într-un comunicat că problemele grave ale sistemului afectează grav atât pacienții, cât și medicii de familie, punând sănătatea pacienților în pericol, în special în contextul epidemiologic actual. Medicii afirmă că nu pot finaliza raportările pentru luna ianuarie și nu pot verifica calitatea de asigurat a pacienților, ceea ce îngreunează activitatea acestora.
De asemenea, medicii de familie menționează că nu pot emite prescripții medicale, deoarece sistemul informatic nu le permite descărcarea seriilor necesare. Aceasta a dus la un blocaj generalizat în prestarea serviciilor medicale, afectând pacienții care nu pot beneficia de asistență medicală. Medicii afirmă că situația se repetă în fiecare lună, în perioada raportărilor, iar cei care suferă cel mai mult sunt pacienții și medicii de familie, care trebuie să suporte consecințele acestei disfuncționalități.