Pilotul Sebastian Stolerciuc de pe elicopterul SMURD Iași a povestit totul despre meseria pe care o face de la vârsta de 19 ani. Comandorul de la Unitatea Specială de Aviație din Iași, alături de cei 4 colegi ai săi, pleacă în misiuni de salvare a pacienților aflați în stare critică, misiuni de căutare a persoanelor dispărute
Sebastian Stolerciuc este unul dintre piloții de pe elicopterul SMURD Iași și ajută cadrele medicale să salveze vieți. Deși este o meserie extrem de riscantă, comandorul Sebastian Stolerciuc o face cu pasiune de la 19 ani, de când a obținut brevetul de pilot. Așa cum spune comandorul Sebastian Stolerciuc de la Unitatea Specială de Aviație din Iași, sunt zile în care pleacă de acasă, dar nu știe niciodată când se întoarce.
„Noi suntem mereu cu bagajele pregătite în caz că suntem trimiși în misiune. Nu avem program. Știm când plecăm, dar nu știm când venim. Familia mă susține, este mândră de mine, iar acest aspect este extrem de important”, spune Sebastian Stolerciuc, pilot și comandor la Unitatea Specială de Aviație din Iași.
Pilotul Sebastian Stolerciuc: „Riscurile sunt multiple: începând de la faptul că nu știi niciodată când te întorci și până la riscul de a-ți pierde viața”
Viața a mii de pacienți aflați în stare critică, dar și a cadrelor medicale, a colegilor stă în mâinile lui Sebastian Stolerciuc, pilot pe elicopterul SMURD Iași, atunci când pleacă în misiune. Zboară din anul 1997, când a pășit pentru prima dată pe porțile Academiei Forțelor Aeriene. Nu a regretat niciodată că și-a ales o meserie riscantă.
„Meseria de pilot am ales-o din pasiune și o fac cu cea mai mare plăcere. Riscurile sunt multiple. Începând de la faptul că nu știi niciodată momentul în care te întorci, până la riscul de a-ți pierde viața. Ne-am asumat de la început aceste lucruri, am știut la ce să ne așteptăm, am știut ce înseamnă această meserie și o vom face întotdeauna cu cea mai mare pasiune”, spune Sebastian Stolerciuc, pilot SMURD Iași.
Pentru pilotul SMURD Sebastian Stolerciuc, nicio zi de muncă nu arată la fel
„O zi din viața de pilot SMURD nu este niciodată la fel”, spune pilotul Sebastian Stolerciuc.
Cei 5 piloți ai Unității Speciale de Aviație din Iași nu știu niciodată înainte de a ajunge la serviciu când vor putea reveni acasă. Sunt zile în care primesc un apel telefonic și sunt nevoiți să plece în misiune. O misiune poate dura mai multe zile.
„O zi din viața unui pilot nu este niciodată la fel. Începe cu rutina de dimineață, când vii la serviciu, îți faci informarea meteo, te informezi asupra restricțiilor de zbor, îți faci vizita medicală, după care efectuezi zborul tehnic pentru verificarea parametrilor elicopterului și apoi, în funcție de situație, pleci. Sunt situații în care avem antrenament în sprijinul diferitelor structuri care se cunosc și probabil pleci și știi și când te întorci, dar sunt situații în care apare solicitarea și trebuie să pleci în oricare loc al țării cât mai repede și nu știi când revii”, mai spune pilotul Sebastian Stolerciuc.
Pe perioada stării de urgență, cei 5 piloți de pe elicopterul SMURD Iași au zburat de 4 ori mai mult decât într-o perioadă obișnuită
În perioada stării de urgență, cei 5 piloți de pe elicopterul SMURD de la Unitatea Specială de Aviație din Iași au zburat de 4 ori mai multe ore decât într-o perioadă normală. Aceștia au participat la diverse misiuni care le-au pus viața în pericol.
„A fost o perioadă cu o solicitare mult mai intensă. Într-o perioadă normală se zboară în medie 25 de ore pe lună, a fost undeva de 4 ori mai mult în această perioadă. Am zburat în jur de 100 de ore. În perioada stării de urgență am avut toate misiunile posibile. Începând cu misiuni de stingere a incendiilor de pădure, am fost solicitați în județele Timiș, Suceava, Buzău, Caraș-Severin, Mureș.
Totodată am avut misiuni de salvare pacienți cu COVID-19, misiuni de transport al organelor prelevate de la pacienți aflați în moarte clinică pentru transplant, misiuni de supraveghere împreună cu reprezentanți ai Inspectoratului de Poliție pentru respectarea măsurilor din Ordonanțele Militare, misiuni de căutare persoane dispărute și misiuni de supraveghere a fondului forestier împreună cu reprezentanți ai Poliției Române, ai Direcției Silvice. A fost o întreagă gamă de zboruri și intervenții”, a precizat pilotul Sebastian Stolerciuc de la Unitatea Specială de Aviație din Iași.
Cea mai lungă misiune pentru pilotul de pe elicopterul SMURD Iași a fost de 8 zile, stingerea unui incendiu
Una dintre cele mai lungi misiuni în care au participat piloții de pe elicopterul SMURD a fost pe perioada stării de urgență. Aceștia au fost solicitați să contribuie la stingerea pădurilor din mai multe zone ale țării. Piloții de pe elicopterul SMURD din Iași au fost plecați în misiune 8 zile.
„Cea mai lungă misiune nu presupune doar un zbor, ci o perioadă în care îți desfășori activitatea. Cea mai lungă a fost în această perioadă, în acțiuni de stingere a pădurilor, unde am fost plecați 8 zile. Am fost solicitați din județul Timiș, în județul Hunedoara, în județul Caraș-Severin. A fost o activitate intensă de la răsăritul soarelui și până la apus. Apar situații dificile din punct de vedere meteorologic, mai ales în perioada actuală, când apar nuclee de tot felul.
Noi însă ne facem informarea meteo de fiecare dată înainte de zbor, iar elementele care nu pot fi prevăzute de către meteorologi și le observăm noi, încercăm să le evităm. Am fost și în situația în care a trebuit să aterizez pentru a nu continua zborul în condiții de pericol. Toate tipurile de misiuni le tratăm și din punct de vedere al siguranței zborului. Cele mai emoționate misiuni ale noastre sunt cele în care transportăm copii”, mai spune Sebastian Stolerciuc pilot pe elicopterul SMURD din Iași.
Ionuț Sonea, comandor inginer la Unitatea Specială de Aviație Iași: ” Meseria noastră presupune un fel de încredere unul în celălalt”
Ionuț Sonea, comandor inginer, desemnat comandant la Unitatea Specială de Aviație din Iași, a povestit pentru BZI cum a ajuns să devină inginerul elicopterelor SMURD cu care, anual, se salvează mii de vieți. Întâmplarea a făcut ca, din dorința de a deveni pilot, să devină inginerul care se asigură că pacienții și colegii lui vor zbura în siguranță.
„Inițial am vrut să devin pilot, dar la un moment dat mi s-a spus că sunt prea înalt pentru a deveni pilot. Odată ce îmi intrase microbul aviației, am ales să devin inginer de aviație. Ulterior, șansa mea a fost să devin personal navigant, inginer de inspecție și control în zbor. Este o meserie pe care trebuie să o faci din plăcere, trebuie să iubești ceea ce faci. Toți colegii iubesc ceea ce fac. Meseria noastră presupune un fel de încredere unul în celălalt. În momentul în care s-a ajuns la încredere, o încredere care nu se obține ușor. Sunt, totodată, etape și etape de verificări, de diverse situații, până să spui că faci servicii de mentenanță și de zbor. În momentul în care se creează această simbioză, lucrurile devin mai puțin stresante”, spune Ionuț Sonea, comandor inginer la Unitatea Specială de Aviație din Iași.
Lupta cu noul coronavirus a adus angajaților de la Unitatea Specială de Aviație din Iași complicații pe plan familial și profesional
La Unitatea Specială de Aviație din Iași, perioada stării de urgență nu a făcut decât să unească angajații. Așa cum spune Ionuț Sonea, comandor inginer, deși colegii lui de muncă au întâmpinat dificultăți profesionale și personale în această perioadă, nimic nu i-a oprit să-și exercite meseria cu aceeași dăruire.
„Ce nu s-a schimbat în această perioadă, e aceeași seriozitate cu care colegii noștri au tratat orice misiune. Vorbesc atât de partea de misiune, cât și de partea de pregătire a misiunilor. Ce s-a schimbat și aici a trebuit să intervenim, au apărut și diferite evenimente legate de anumite tensiuni legate de plan personal. Am avut grijă ca acestea să nu afecteze siguranța. Lupta cu inamicul nevăzut a presupus pe de o parte complicații în plan familial și profesional. Sunt cadre medicale care au copii.
Odată cu întreruperea activității școlilor și grădinițelor, există presiuni pe fiecare părinte. Am avut situații, și nu puține, în care soți, soții și copii ai colegilor noștri lucrează în sistemul sanitar. Odată conectat la activitățile de la serviciu, era imposibil să nu-și lase amprenta și în cadrul familial. Cred că împreună am găsit o rezolvare rapidă. Ne-a ajutat Dumnezeu prin măsurile pe care le-am adoptat să depășim perioada cu bine. Am onorat toate msiunile și nu avem colegi care să se fi infectat cu coronavirus”, spune Ionuț Sonea.
Elicopterul SMURD din Iași poate interveni la urgențe din toată țara
În posesia Unității Speciale de Aviație din Iași sunt două elicoptere care nu deservesc doar Regiunea Moldovei. Cu unul dintre elicoptere s-a intervenit și în alte județe, unde era necesară deplasarea pentru stingerea incendiilor din păduri.
„Cele două elicoptere pe care le avem în dotare nu deservesc doar Regiunea Moldovei. Elicopterul SMURD EC 135 poate interveni și în Republica Moldova în cazul solicitărilor pentru intervenții. Aria de responsabilitate a noastră este regiunea de Nord-Est, dar, la ordin, putem executa misiuni și în toată țara. Cel puțin misiunile de stins incendiile au fost aproape în toată țara. Acolo unde ni se ordonă, mergem. Ceea ce e important de precizat este că peste cele 100 de ore de zbor efectuate într-o lună și ceva, întreaga echipă își face meseria așa cum trebuie. Spun echipă pentru că reușita misiunii lor stă în modul în care își efectueză meseria și ceilalți colegi ai lor”, mai spune Ionuț Sonea, comandor inginer la Unitatea Specială de Aviație din Iași.
Pilotul Sebastian Stolerciuc, despre colegii decedați în urma prăbușirii elicopterului SMURD: „Escadrila din Ceruri își cere jertfa și noi trebuie să mergem mai departe”
În urmă cu 14 ani, un elicopter SMURD de tip EC 135 s-a prăbușit, în data de 9 ianuarie 2006, în apropierea Aeroportului Iași, la aproximativ 10 minute de la decolare. Patru persoane, membrii echipajului și echipa medicală, au murit. Pe 2 iunie 2016, un alt elicopter SMURD Iași s-a prăbușit în Republica Moldova, în raionul Haragâș. Toți cei 4 membri ai echipajului și echipa medicală și-au pierdut viața. Deși decesul colegilor lui l-a marcat extrem de tare pe Sebastian Stolerciuc, acesta a continuat să lupte pentru visul lui de a salva vieți.
„Escadrila din Ceruri își cere jertfa și noi trebuie să mergem mai departe și să ne facem meseria pe care am ales-o, știind lucrurile la care ne supunem. Noi ne-am luat toate măsurile de prevenție”, adaugă pilotul Sebastian Stolerciuc de la Unitatea Specială de Aviație din Iași.