Prima pagină » Business în România » Pierderile CFR vor crește cu peste 400% în 2024

Pierderile CFR vor crește cu peste 400% în 2024

07 mai 2024, 15:23,
în Business în România

CFR Călători călători estimează că pentru anul 2024 va înregistra pierderi în valoare de 1,026 miliarde de lei, în creștere cu 464% față de anul precedent. Aceste pierderi sunt în mare parte rezultatul reducerii cu aproape 30% a compensațiilor primite de la bugetul de stat și a creșterii cheltuielilor salariale, care au ajuns la aproximativ 1,8 miliarde de lei, ca urmare a implementării Legii privind statutul feroviarului.

Guvernul PSD-PNL prin Ministerul Transporturilor pare să nu gestioneze eficient CFR-ul care este tot mai aproape de un faliment răsunător. CFR-ul nu este singura companie românească ce înregistrează pierderi uriașe. Vă mai dăm drept exemplu și compania aeriană TAROM care este aproape în faliment. Sunt numeroase companii deținute de statul român care reprezintă o gaură la bugetul național. Sunt companii din care, probabil, sunt furate sute de milioane de lei de partidele aflate la guvernare, iar acest lucru înseamnă zero investiții și pierderi mari.

CFR are pierderi de peste 400% în 2024

Conform proiectului de Hotărâre a Guvernului privind bugetul de venituri și cheltuieli pentru anul 2024 al societății „CFR Călători”, veniturile totale sunt estimate la 2,753 miliarde de lei, în scădere cu 6,68% față de anul anterior, adică cu suma de 196,876 milioane de lei, ce înseamnă pierderi pentru CFR de peste 400%.

În ceea ce privește structura veniturilor, veniturile din exploatare, în valoare de 2,752 miliarde de lei, reprezintă 99,98% din totalul veniturilor, în timp ce veniturile financiare, de 500.000 de lei, reprezintă doar 0,02%. Veniturile din exploatare sunt programate să scadă cu 6,68% față de anul precedent, adică cu 196,994 milioane de lei.

Cifră de afaceri este estimată la 1,472 miliarde de lei, în creștere cu 22,28% față de anul anterior, adică cu 268,170 milioane de lei, reprezentând 53,48% din totalul veniturilor din exploatare.

Veniturile din serviciile prestate, în special veniturile din transportul feroviar public de călători, sunt estimate să crească cu 22,06% în 2024, cu suma de 267,883 milioane de lei, ca rezultat al creșterii volumului de activitate, majorării tarifelor cu 8% începând cu luna noiembrie 2023 și majorării gratuităților acordate studenților conform Legii nr. 199/2023.

Majorarea salariilor, o problemă pentru CFR

Potrivit datelor prezentate, majorarea cheltuielilor salariale în anul 2024 este rezultatul creșterii cheltuielilor cu salariile în comparație cu anul 2023, conform Hotărârii de Guvern nr. 1115/2023, care a implicat acordarea unor majorări salariale în 2023, în conformitate cu Legea nr. 195/2020 privind statutul feroviarului, cu modificările ulterioare.

Astfel, câștigul mediu lunar pe salariat ajunge la 12.987,31 lei în anul 2024, în creștere cu 35,64% față de anul precedent. Numărul estimat de personal la sfârșitul anului 2024 este de 11.054 persoane, în scădere cu 960 față de numărul aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2023, dar în creștere cu 210 persoane față de cel estimat la sfârșitul anului 2023.

În ceea ce privește cheltuielile asociate contractului de mandat și altor organe de conducere și control, acestea sunt estimate la valoarea de 1,5 milioane de lei. Astfel, indemnizația directorului general și a directorului financiar, numiți prin contract de mandat și acte adiționale începând cu data de 23.10.2023, totalizează 889.000 de lei, în timp ce indemnizația totală a membrilor Consiliului de Administrație, numiți prin contract de mandat pe o durată de 4 ani începând cu 13.02.2023, este de 540.000 de lei. Cheltuielile aferente Adunării Generale a Acționarilor și cenzorilor sunt estimate la 71.000 de lei. Sub o administrare eficientă, CFR nu ar înregistra asemenea pierderi cu zero investiții.

Comentarii
  • Asta s-a vrut dupa 1989, la comanda !
    In toate tarile „trenul” este cea buna si utila „afacere” De fapt e una dintre cele mai importante, intr-o tara. actual.

  • SORIN FANTASTIC

    nu ,asa se rodeste ca tot cei din conducere sa castige prin firme private pe banii statului

  • pai daca dau mocangeala la pensionari, elevi, studenti si profesori se mai adauga si prostul management din capitala si din structurile regionale, aici se ajunge. asa e si la CTP Iasi. noroc ca e finantata de primarie, altfel era cumparata demult de vreo firma de apartament gen UNISTIL Barlad.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

BZI - Editia Digitală
06 august 2024
06 august 2024