O statistică arată faptul că magazinele românești sunt din ce în ce mai rare. În ultimii 30 de ani peste 100 de magazine s-au închis. În schimb, în locul lor au apărut supermarketurile care au capital străin.
Potrivit datelor existente pe piața de profil, în top 10 afaceri nu intră niciuna românescă. Piața este acaparată în proporție de circa 63-73%. Magazinele românești mai au o cotă de piață de doar 3%.
Peste 100.000 de magazine românești au dispărut de pe piața autohtonă în 30 de ani
Românii cheltuie anual între 30 și 35 miliarde euro (150-175 miliarde lei) pe produse de larg consum, inclusiv alimente, băuturi și produse de îngrijire personală și a locuinței. Dintre aceste sume, aproximativ 63-73% ajung în mâinile celor mai mari zece jucători de pe piață, toți fiind companii cu capital străin. În schimb, cei mai mari zece jucători cu capital românesc dețin doar 2-3% din piață.
Deși o mare parte a populației locuiește în zonele rurale, câteva sute sau chiar mii de magazine mici se închid anual în România, în contextul expansiunii rapide a lanțurilor internaționale, care dispun atât de resurse financiare, cât și de expertiza necesară pentru a se extinde.
Acum aproximativ trei decenii, existau în jur de 150.000 de unități tradiționale, de trei ori mai multe decât în prezent, ceea ce înseamnă că peste 100.000 de magazine românești au dispărut pur și simplu. La acel moment, nu existau cele 4.500 de hipermarketuri și supermarketuri care domină astăzi zonele urbane.
Pentru a opri această scădere, Metro a lansat în urmă cu mai bine de un deceniu franciza LaDoiPași, un brand-umbrelă ce reunește magazinele tradiționale partenere. Aceste magazine sunt deținute de antreprenori locali, nu de grupul german. Rețeaua LaDoiPași numără acum peste 2.300 de magazine.
Câți bani au făcut cele mai mari lanțuri de supermarketuri
Cei mai importanți jucători din comerțul modern local au afaceri de peste 10 miliarde lei fiecare. În acest grup se regăsesc Lidl, Kaufland, Carrefour, Profi și Metro. Mega Image este aproape de acest prag, urmată în clasament de Penny, Auchan și Selgros.
În top 10 realizat de Ziarul Financiar a fost inclusă și rețeaua Lagardere, care operează diverse formate de magazine și unități HoReCa. Este pentru prima dată când această companie intră în top, datorită preluării operațiunilor locale ale Cora de către Carrefour în 2023. De asemenea, grupul polonez Zabka a intrat pe piață și a început să se extindă în 2024.
Excepție face Lagardere, cel mai mic jucător din comerțul modern local, Selgros, având afaceri de 4,5 miliarde lei.
Comparativ, toate cele zece afaceri antreprenoriale analizate au înregistrat împreună vânzări de 4,7 miliarde lei în 2023. Cu toate acestea, există antreprenori care își propun să atingă cifre similare, de 1 miliard euro (5 miliarde lei). Un exemplu este Iulian Nica, fondatorul La Cocoș. Așadar, fără un ajutor real din partea statului, România a pierdut peste 100.000 de magazine românești. Poate că Guvernul PSD-PNL ar trebui să se implice mai activ în această problemă care nu este de neglijat.
Pa asta a și fost ideea !, cu ajutorul politicienilor corupți multinaționalele au eliminat și elimina piața locală , micii producători , concurența ca mai apoi să jucați după regulile lor !
Jigodiile de români birocrați au sufocat și călcat pe cap cu controale și amenzi și birocrație în fiecare zi micii producători autohtoni în timp ce străinii primesc subvenții, derogări și aproape niciodată controale și amenzi