Cu toate că toţi politicienii au promis, din momentul în care au venit la guvernare că Moldova va avea parte de o dezvoltare fără precedent prin construcţia de autostrăzi, lucrurile stau la polul opus în aceste momente. Se pare că Guvernul PNL-USR-PLUS-UDMR nu are niciun şantier în Moldova.
Conform jurnaliştilor de la Ziarul Financiar, în aceste momente în România sunt 11 şantiere care fac parte din patru proiecte de autostrăzi şi un drum expres. Şantierele sunt gestionate de 10 firme de construcţii.
Nicio autostradă pentru Moldova! Mulţumim, PNL-USR-PLUS-UDMR
La dată în care vorbim, pe întreg teritoriul României sunt deschise 11 şantiere. Niciunul dintre acestea nu este în Moldova. Locuitorii regiunii cele mai slab dezvoltate din România sunt, din nou, lăsați la mâna norocului:
„Forţa de muncă medie este de aproximativ 450 de persoane, în timp ce fluctuaţia depinde de mai mulţi factori, cum ar fi frontul de lucru, perioada din an, condiţiile de meteorologice. Numărul poate varia până la plus/minus 250 de persoane“, spun reprezentanţii Strabag, constructorul austriac care se ocupă de Lotul 1 al autostrăzii Braşov-Târgu-Mureş-Cluj-Oradea. Strabag are în România 1.072 de oameni, informează Mediafax.
Specialiştii de la CNAIR nu ştiu câţi muncitori se află pe fiecare șantier
Într-un răspuns oficial dată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii rutiere, instituţia nu cunoaşte cu exactitate numărul real de muncitori care se află pe fiecare şantier în parte:
„Numărul muncitorilor mobilizaţi pe fiecare şantier variază în funcţie de etapa în care se află lucrările şi de tipul acesteia, de strategia antreprenorilor şi de condiţiile meteo. Astfel, numărul nu este acelaşi în permanenţă, ci fluctuează raportat la necesităţile din teren“, spun reprezentanţii CNAIR într-un răspuns la o solicitare ZF.
Angajaţii distribuiţi pe şantiere sunt un aspect important în condiţiile în care, de multe ori, firmele mari, în sarcina cărora revin proiecte majore de infrastructură, raportează la Ministerul de Finanţe doar câteva zeci de salariaţi. În aceste situaţii, este evident că lucrările sunt duse la bun sfârşit apelându-se la subcontractori, care furnizează forţa de muncă necesară.
Între 2010 şi 2020, ritmul mediu de construcţie de autostrăzi a fost de 31 de kilometri pe an.
PNRR se anunță un mare fiasco pentru Moldova
Între timp, în România ultimilor 30 de ani a ajuns campioană la capitolul vom construi, vom face. România are câteva autostrăzi făcute și foarte multe promisiuni. De exemplu, autoritățile au anunțat faptul că mai multe autostrăzi vor fi finanțate prin PNRR. Desigur, de la a promite la a face este cale lungă. Guvernanții susțin că, prin PNRR vor fi finanțate mai multe tronsoane de autostradă printre care A7 și A8.
Despre A8 se pot spune multe, dar nimic de bine. Guvernanții s-au gândit să finanțeze, prin A8 doar capetele drumului. Deși autostrada ar urma să lege Tg. Mureș de Iași, Vestul și Estul României, prin PNRR s-a discutat alocarea de fonduri pentru doar două segmente.
Pe lângă faptul că autoritățile se bat cap în cap la domeniul vom construi autostrăzi, Iulian Bulai, parlamentar USR-ist a și încurcat numele acestora.