Paul Anghel, director general Direcţia Generală Control şi Supraveghere Piaţă şi Armonizare Europeană ANPC, a transmis un mesaj în contextul reducerilor de Black Friday. Acesta recomanda cetăţenilor să fie foarte atenţie pentru că în ziua de astăzi este gratuit doar „caşcavalul din cursă de şoareci”.
„GRATIS este doar cașcavalul din cursa de șoareci!” – Margaret Thatcher Reducerile mari de preţ, într-o anumită perioadă, sunt binevenite atât pentru consumatori, cât şi pentru operatorii economici.
Pentru a beneficia de aceste reduceri şi a le fi respectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze şi să acorde atenţie tuturor detaliilor, în special în perioada marilor reduceri de preţuri, cum este Black Friday.
De asemenea, recomandăm verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs, practică ce a dus la îmbunătăţirea constantă a modalităţilor de prezentare a preţurilor şi reducerilor de către magazinele electronice.
Pentru cumpărături avantajoase în perioada ofertelor de Black Friday, citiţi cu atenţie caracteristicile produsului şi verificaţi dacă acesta corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor dvs.
Cumpărăturile de Black Friday
Cumpărăturile din perioada Black Friday pot fi făcute în deplină siguranţă dacă:
• Întocmiţi o listă cu produsele pe care doriţi să le cumpăraţi şi cu preţurile actuale ale acestora. Astfel veţi fi informat cu privire la reducerile de preţuri;
• Verificaţi stocul existent;
• Verificaţi preţul afişat şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA);
• Verificaţi dacă preţul include şi costul de livrare.
• În cazul în care comandaţi online, verificaţi, înainte de a trimite comanda, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când aţi ales produsul.
• Dacă aveţi nelămuriri, contactaţi comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vanzare sau a condiţiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozităţii vânzătorului.
• Comerciantul este obligat să informeze corect şi complet consumatorii, oferind, printre altele, următoarele informaţii:
o Datele de identificare (denumirea, adresa poştală şi electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăţilor comerciale şi cel de înregistrare fiscală etc);
o Caracteristicile esenţiale ale produsului;
o Preţul cu toate taxele incluse;
o Cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
o Modalităţile de plată şi de livrare;
o Perioadă de valabilitate a ofertei sau a preţului;
o Durată minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs;
o Funcţionalitatea, compatibilitatea şi interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conţinutului digital şi a serviciilor digitale;
o Existenţă şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.
Recomandăm consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot da indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului; acesta este obligat să ofere acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele şi să garanteze faptul că recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achiziţionat efectiv produsul.
În plus, pentru contractele încheiate pe piețele online (de intermediere vânzări ȋntre comercianţi şi consumatori) consumatorul trebuie să ştie că orice furnizor de piață online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat să furnizeze următoarele informaţii într-o secțiune specifică a interfeței online, care este direct și ușor accesibilă de pe pagina unde sunt prezentate ofertele:
– dacă partea terță care oferă produsele este sau nu un comerciant – persoana juridică şi ȋn cazul ȋn care nu este un comerciant – persoană juridică ci o persoană fizică care vinde, să specifice faptul că drepturile consumatorilor care decurg din legislaţia în materie de protecție a consumatorilor nu se aplică contractului încheiat;
– la furnizarea de rezultate ca răspuns la o căutare efectuată online de către un consumator, furnizorul de piață online este obligat să specifice ȋn mod clar într-o secțiune specifică a interfeței de pe pagina unde sunt prezentate ofertele, existența oricărei publicități plătite sau a oricărei plăți specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziție mai bună în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării.
Pentru siguranţa contului dumneavoastră, când doriţi să achiziţionaţi online cu plată prin card bancar, căutați „https” în adresa URL și o pictogramă de lacăt în bară de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plăţilor făcute cu cardul, nu transmiteţi niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre şi parole bancare, dacă primiți orice corespondență care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru.
ANPC – Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor prin intermediul – Centrul European al Consumatorilor România – ECC România a realizat un ghid pentru consumatorii care vor să achiziţioneze produse în perioada marilor reduceri de preţuri de Black Friday.
Prețul
Cum trebuie afişat?
Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare, dacă este cazul).
Există mai multe comparatoare de preţuri unde poate fi verificată evoluţia în timp a preţurilor produselor. Această posibilitate oferă consumatorului mai mult control asupra deciziei sale şi face ca magazinele să evite, în general, afişarea unor reduceri nereale.
Care sunt regulile privind reducerea de preţ?
Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă / preţului anterior.
Preţul de referinţă / preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.
În cazul produselor susceptibile de a se deteriora sau a se perima rapid, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în aceeaşi suprafaţă de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de data aplicării reducerii de preţ.
În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioadă mai mică de 30 de zile, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în această perioadă înainte de data aplicării reducerii de preţ. Vânzătorul trebuie să indice într-un mod clar, lizibil şi uşor de identificat perioada în care preţul anterior a fost aplicat.
Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:
• fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat;
• fie prin menţiunile „preţ nou”, „preţ vechi” lângă sumele corespunzătoare;
• fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat.
Contractul
Când se considera contractul încheiat?
Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care plătiţi şi primiţi bunul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către comerciant, a acceptării comenzii dvs.
Puteţi renunţa la achiziţie după ce aţi încheiat contractul?
A. În cazul magazinelor clasice, legea NU va dă dreptul de a renunţa la contract. Odată achiziţionat un bun, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să vă fie rambursata decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanţiile.
B. Pentru magazinele online, legea stabileşte un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii bunului în care puteţi renunţa la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare. Unele magazine online, ca parte a politicii lor comerciale, au extins acest termen la 30 sau chiar 60 de zile, însă trebuie să verificaţi acest lucru cu fiecare comerciant în parte. Termenul de 14 zile se poate prelungi cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menţionat expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor.
Dacă vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea bunului, va trebui să plătiţi returul.
Comerciantul este obligat să vă ramburseze preţul plătit (inclusiv costurile de livrare a bunului la dvs.) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care aţi renunţat la contract.
Rambursarea se face folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială (ex: banii achitaţi iniţial de pe un card bancar vor fi returnaţi de vânzător pe acelaşi card), cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.
Există anumite cazuri în care nu vă puteţi retrage din contract, cum ar fi, de exemplu, pentru bunurile care sunt realizate după specificaţiile dvs. sau înregistrările audio, video ori programele informatice care sunt livrate sigilate şi pe care le desigilaţi.
Comerciantul poate reţine, în anumite cazuri, din preţul plătit de dvs. valoarea diminuată a bunurilor în cazul în care le-aţi folosit mai mult decât pentru a le testa funcţionalitatea.
Mai multe informaţii privind dreptul de retragere puteţi găsi în Infograficul ECC România: https://goo.gl/Lj3ybx.
În cât timp trebuie să primiţi bunurile comandate online?
Comerciantul trebuie să-şi îndeplinească obligaţiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data la care aţi transmis comandă sau într-un termen mai scurt care v-a fost comunicat. Dacă vânzătorul nu a livrat bunurile în termenul stabilit, trebuie să îi solicitaţi să livreze cât mai repede posibil. În cazul în care livrarea nu se face nici în termenul suplimentar, aveţi dreptul să renunţaţi la contract, iar comerciantul trebuie să vă dea banii înapoi în termen de 7 zile.
Ce se întâmplă dacă bunul este deteriorat în timpul transportului?
Dacă bunul ajunge la dvs. deteriorat sau distrus vânzătorul este cel care suporta pierderea. Puteţi solicita în acest caz un nou bun sau puteţi renunţa la contract.
Prin urmare, aveţi dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, dacă bunul din interior este în cea mai bună stare, astfel încât ulterior să nu existe probleme, chiar dacă există unii comercianţi care nu permit acest lucru.
Garanții
Se aplică regulile privind garanţiile şi în privinţa bunurilor achiziţionate în perioadele de reduceri?
Regulile privind garanţiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziţionate bunurile şi de preţul acestora, online, din magazinul clasic, la preţ redus sau la preţ întreg.
Care sunt regulile privind garanţia?
OUG 140/2021 este cea care reglementează garanţiile bunurilor. De fapt, stabileşte că există două tipuri: garanţia legală de conformitate şi garanţia comercială, care pot coexista pentru un singur bun.
Garanţia legală se aplică pentru orice bun comercializat (cu anumite excepţii, clar stabilite). În momentul în care un bun vă este vândut, beneficiaţi de garanţia legală, fără ca garanţia să fi fost oferită de cineva anume, ci numai în temeiul legii. Garanţia legală este responsabilitatea vânzătorului, la fel, în temeiul legii.
În principiu, garanţia legală este de doi ani, dar există şi excepţii:
• în cazul bunurilor cu elemente digitale (televizoare, aspiratoare smart, telefoane mobile, etc.) garanţia legală poate fi de cinci ani, dacă bunurile au o durată medie de utilizare mai mare de cinci ani, iar contractul prevede furnizarea continua de conţinut digital sau de servicii digitale (de exemplu, actualizări de sistem periodice sal software inclus în contractul de vânzare). Dacă furnizarea continua de conţinut digital sau de servicii digitale se face pentru o perioadă mai mare de cinic ani, atunci garanţia va fi valabilă pentru acea perioadă.
• În cazul produselor de ocazie, consumatorul şi vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanţie mai de cel puţin un an.
Garanţia comercială este cea care, în anumite situaţii, este oferită suplimentar. De exemplu garanţie de 5 ani pentru anumite electrocasnice sau de 10 ani pentru anumite componente ale obiectelor electrocasnice. Este ceva în plus faţă de garanţia legală şi nu aduce atingere acesteia. O poate oferi atât producătorul, cât şi vânzătorul. Garanţia comercială poate îmbrăca orice formă: o durată de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariţiei unui defect etc. Dar nu poate înlocui şi nu anulează garanţia legală.
Ce se întâmplă dacă bunul se defectează sau nu respectă specificaţiile?
Aveţi dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a preţului în cazul în care produsul este defect sau nu respecta specificaţiile.
Ca regulă, iniţial, puteţi alege între reparare şi înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparaţie cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este de regulă primă măsură care se ia pentru a asigura funcţionalitatea produsului.
Repararea produsului său înlocuirea acestuia se face în termen de 15 zile calendaristice din momentul în care aţi informat vânzătorul asupra problemei. Vânzătorul trebuie să preia bunul înlocuit pe cheltuială proprie.
Încetarea contractului sau reducerea corespunzătoare a preţului poate interveni în trei cazuri:
• vânzătorul nu a finalizat reparaţia sau înlocuirea sau vânzătorul a refuzat să aducă în conformitate bunurile
• se constată o neconformitate, în pofida eforturilor vânzătorului de a o remedia;
• neconformitatea este de o asemenea gravitate încât justifica o reducere de preţ sau dreptul la încetarea imediată a contractului de vânzare;
• vânzătorul a declarat că nu va aduce bunurile în conformitate într-un termen rezonabil sau fără inconveniente semnificative pentru consumator ori acest lucru reiese clar din circumstanţele cazului.
Încetarea contractului are ca efect punerea părţilor în situaţia anterioară contractului. Prin urmare, veţi primi suma plătită pentru bun, iar comerciantul bunul înapoi. Returnarea bunului în această situaţie se face pe cheltuiala vânzătorului.
Contactaţi vânzătorul dacă aveţi o problemă!
Ce este foarte important, chiar dacă în practică vi se spune să luaţi legătura direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparţine întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Nu aveţi niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanţia. Prin urmare, chiar dacă mergeţi la service cu produsul, informaţi întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute.
Bunul reparat/înlocuit este acoperit de o nouă garanţie?
Bunul înlocuit este acoperit de o nouă garanţie (legal sal comercială) care începe din momentul înlocuirii.
În cazul bnurilor reparate, garanţiile legale şi comerciale se prelungesc cu o perioadă egală cu timpul scurs din momentul în care aţi notificat vânzătorului defectul până în momentul în care bunul v-a fost livrat în stare de utilizare normală.
În anii anteriori, în perioada reducerilor de Black Friday, reclamaţiile primite de la consumatori au vizat următoarele aspecte:
• Afişarea unui anunţ promoţional pe site-ul magazinului online ”-50%” la toate produsele , dar în realitate, aceasta reducere nu se aplică tuturor produselor aflate la comercializare;
• În catalogul promoţional de pe site-ul magazinului online era prezentat un produs electrocasnic cu un procent de reducere de “-200%”, în fapt, reducerea aplicată era de -16%;
• Perioada de valabilitate a reducerilor de preţ şi disponibilitatea produselor la oferta nu erau menţionate;
• Lipsa informării asupra reducerii la preţul de referinţă (cel mai mic preţ practicat în ultimele 30 de zile), consumatorul nefiind informat în mod real asupra avantajului reducerii preţului la achiziţia produsului;
• Deşi produsul selectat apărea ca fiind disponibil în stoc, în momentul în care produsul a fost introdus în coş, acesta apărea ca epuizat;
• Deşi produsul apărea în stoc, iar consumatorul a urmărit site-ul frecvent, la startul vânzărilor de Black Friday produsul apărea direct ca stoc terminat – reclama mincinoasă;
• Produse la ofertă care nu aveau precizat preţul vechi tăiat şi preţul nou, ci doar un singur preţ;
• Consumatorul după o oră şi jumătate de la precomanda pe site, a adăugat şi alte produse în coş, iar după finalizarea precomenzii produsele selectate nu mai erau în stoc;
• Afişarea incorectă a preţurilor: pe site se menţiona ”ofertă specială” dar preţul vechi nu apărea şi nici reducerea procentuală, inducând în eroare consumatorul;
• Produsul a fost plasat în coşul de cumpărături, iar la finalizarea comenzii produsul respectiv a apărut cu un preţ mai mare cu 900 lei – reclama abuz de promovare;
• Pentru a face cumpărăturile de Black Friday de pe site clientul trebuia să aplice pentru un card de cumpărături la o anumită bancă, fără a i se dă posibilitatea alegerii vreunui produs, clientului fiind imposibilă plasarea comenzii;
• La deschiderea promoţiei de pe site, un singur produs părea că având o promoţie reală de 50%, iar acela deja nu mai era în stoc – reclama înşelătoare;
• Comerciantul a refuzat cumpărarea produselor cu cardul în rate, motivând că platforma are probleme tehnice. La solicitările clientului la ore diferite a primit acelaşi răspuns negativ, consumatorul fiind în imposibilitatea de a achiziţiona produsele”, a transmis Paul Anghel.
Gresit !, nici cascavalul din capcana nu este gratis !, dar asta este ultima constatare in viata a celor care au pus botul la cascaval !, astfel de inselaciune, momeala se foloseste la scara larga din sistemul bancar pina la cel religios si de la piata la tribunal !, peste tot ti-o iei in freza