Călătorii care pleacă, folosind cursa din satul Osoi, comuna Sinești, spre Iași, se îngrămădesc în microbuz, stând în picioare zeci de kilometri
Oamenii care circulă cu microbuzul din satul Osoi, comuna Sinești, au parte de o adevărată aventură. Mijlocul de transport este deja supraaglomerat încă de la prima stație, iar singurele locuri disponibile sunt rămase celor care stau în picioare. Astfel, mulți călători trebuie să meargă 50 de kilometri în condiții dificile, deși plătesc biletul integral. Patronul firmei susține că are trei-patru clienți, însă, în realitate, situația e complet diferită.
Călătorii care iau cursa de Osoi trebuie să stea în picioare 50 de km
În dimineața zilei de 29 august 2024, reporterii BZI au așteptat în autogara din Păcurari microbuzul cu ruta Iași – Osoi, comuna Sinești, care a plecat la ora 9:30. Traseul este operat de către compania de transport Sami Trans SRL, administrată de Ioan Samson și care asigură, potrivit orarului, cinci curse în fiecare zi.
Ne-am urcat în microbuz pentru a pleca spre comuna Sinești, iar după ce s-a așezat toată lumea, șoferul a venit la fiecare persoană pentru a împărți biletele. Șoferul a venit și la noi. I-am precizat că mergem până la Sinești și am achitat 16 lei, prețul unui singur bilet.
La ora 9:30, nu erau mulți pasageri și toată lumea a avut un loc pe scaun. Drumul a durat puțin peste o oră, microbuzul oprind în stațiile Lețcani, Hoisești, Podu Iloaiei, Scobâlteni, Popești, Obrijeni, Bocnița, Stornești, Sinești și Osoi pentru a coborî și urca alți călători. Înainte de intrarea în Podu Iloaiei, circulația era îngreunată și se mergea bară la bară.
La ora 10:34, reporterii BZI au ajuns în satul Sinești și au așteptat în stație microbuzul pentru a se întoarce în Iași, iar de acolo, a început adevărata provocare. Acesta a ajuns la ora 11:00, iar dacă dimineață ne-am bucurat de un loc pe scaun, acum am întâmpinat altă situație. Microbuzul era foarte aglomerat de la prima stație, toate scaunele erau ocupate, mame ținând copii în brațe, oameni bătrâni care stăteau în picioare, culoarul îngust de pe mijlocul microbuzului era, astfel, îngrămădit. Călătorii trebuie să se țină de locul unde ar trebui puse bagajele, nu există un sistem special pentru cei care stau în picioare. În interiorul microbuzului este un semn care arată că sunt „19 plus 1” loc pe scaun, însă în mijlocul de transport erau 30 de oameni. Aceste microbuze erau folosite, normal, pentru curse lungi, chiar în afara țării. Când cineva urma să coboare de pe locurile din spate, trebuia să se împingă pentru a-și face loc până la ieșire.
În cazul unui incident sau dacă ar trebui să frâneze brusc, oamenii din picioare ar putea suferi răni serioase, este un risc la care se expun zilnic zeci de oameni. Conform legii, călătorii trebuie să circule doar pe scaune, este interzis ca aceștia să fie transportați în picioare, șoferii care acceptă acest lucru riscă amenzi usturătoare.
După ce ne-am înghesuit o oră printre oameni am ajuns înapoi în autogara din Păcurari, la ora 12:10. Această situție este în majoritatea microbuzelor care circulă în satele din județul Iași. Patronii pun în pericol oamenii pentru a scoate cât mai mult profit.
Patronul firmei de transport nu știe de condițiile din microbuz: „Au fost oameni în picioare?”
Reporterii BZI l-au contactat pe patronul firmei de transport pentru un punct de vedere referitor la faptul că șoferii societății îngrămădesc oamenii care stau în picioare în autoturisme. Acesta a părut surprins, susținând că niciunul dintre angajați nu i-a comunicat că este necesară o suplimentare a microbuzelor.
„Chiar îmi e de mirare că au fost călători prea mulți. O să iau măsuri, o să pun o mașină mai mare dacă sunt călători mai mulți, dar nu prea sunt călători. De obicei, vin cu trei, patru. Chiar o să mă interesez. Mă pornesc spre autogară, să văd exact cine a fost și să îl iau la întrebări, de ce nu a anunțat. Puteam să trimit dublură de aici, din Iași”, a spus patronul firmei Sami Trans SRL, Ioan Samson.
Mai mult, patronul firmei Sami Trans SRL s-a jurat că va suplimenta numărul microbuzelor, astfel încât călătorii să nu mai fie nevoiți să stea în picioare pe durata întregului traseu.
„Săptămâna asta am să iau măsuri. Trebuie să am și eu un punct de vedere, să văd când sunt călători, când nu sunt. De exemplu, din Iași, dacă nu am călători, înapoi, nici atât. O să fac o ședință cu ei, să văd care e problema, să anunțe, măcar, când sunt călători. Dacă sunt, trimit dublură din Iași, trimit altă mașină. Avem posibilitatea de a trimite altă mașină”, a adăugat Samson Ioan.
În cursa din satul Osoi, comuna Sinești, până la Iași călătorii, atât tineri, cât și bătrâni, au fost nevoiți să se îngrămădească printre rândurile scaunelor și să se împingă pentru a coborî din microbuz.
Hai sa fim cinstiti: care patron nu viseaza sa se imbogateasca repede? Asta e rostul afacerilor pana la urma, nu? Afacerile nu au ca scop binefacerile sociale ori caritatea. Ati vrut capitalism, acum il aveti.
Incostientule, cum ramane cu legislatia rutiera, orele de condus si camacitatea maxima admisa de calatori intr-un vehicul ?
” Patronul firmei susține că are trei-patru clienți, însă, în realitate, situația e complet diferită.” economie subterana
Pai calatorii l-au votat pe Alexe la CJ Iasi. El conduce transportul judetean daca nu stiati. Puteti sa faceti o petitie la CJ si sa-l intrebati pe dl presedinte cate controale a facut anul asta in autogara si pe trasee. Va spun eu, niciunul. Puteti sa-l intrebati si de noul program de transport, cand e gata, poate la anul sau la multi ani.
Trebuie sa fii prea prostovan sa îl crezi pe patron. Face pe prostul sa nu cadă vina asupra lui.
Asa e peste tot in judet, putine microbuze si alea mici fara aaer cobditionat sau caldura. Iar timpii de minim 5 ori spre Iasi.
Stati linistit ca nu patronului ii intra banii in buzunar. Soferii nu taie bilete pentru calatorii fara rezervare; se face ca desi a a avut 2 locuri rezervate lui i s-a trasmis doar 1 loc (si e constanta problema). Soferii sunt cei care incaseaza banii suplimentari.