Clienții au vrut să aibă cozonaci și prăjituri pe masa de Crăciun, astfel că patronii de cofetării, patiserii și brutării din Iași au primit aproape la fel de multe comenzi ca în anul 2019. Chiar dacă este pandemie și unii dintre clienți au fost mai atenți cu banii, aceștia nu au renunțat la produsele vedetă din acest sezon
Patronii de cofetării, patiserii și brutării din Iași au recuperat de sărbători din pierderile financiare înregistrate în anul 2020, din cauza pandemiei COVID-19. Dacă în unele dintre aceste locații vânzările au fost aproape la fel ca în anul precedent, în alte cazuri creșterea nu a fost substanțială. Clienții au vrut neapărat să aibă pe masa Crăciun și prăjituri, iar de Revelion au comandat torturi. Prețurile practicate în patiseriile și brutăriile din Iași au fost la fel ca cele de anul trecut, iar un coș mediu de cumpărături a fost de 100-150 de lei.
Au fost însă și situații când comenzile au depășit 500 de lei pentru un singur coș cu cozonaci, prăjituri sau pâine. Indiferent de alegerea făcută, clienții le-au adus mai multe venituri brutarilor care au înregistrat o scădere a vânzărilor din cauza pandemiei. Cele mai multe comenzi au fost preluate online, iar clienții au primit produsele în fața ușii.
Patronii de cofetării, patiserii și brutării din Iași au acoperit, în această perioadă, din pierderile provocate de pandemia COVID-19
Vânzările au crescut în această perioadă a anului în patiseriile, cofetăriile și brutăriile din Iași. Patronii susțin că numărul comenzilor a început să crească cu două săptâmâni înainte de Crăciun. Ionuț Benu, patronul unei patiserii din Iași, susține că vânzările au fost la fel ca anul trecut.
„Nu ne-am așteptat să vindem la fel ca în sezonul de anul trecut, dar s-au dat bine cozonacii, prăjiturile și, bineînțeles, pâinea. Am început să primim comenzi cu două săptămâni înainte și în unele zile am prelungit programul cu 2-3 ore pentru a onora comenzile. Noi suntem mulțumiți de vânzări, iar acum, de Revelion, avem comenzi pentru torturi. Vom ține deschis până pe 31 decembrie, până la prânz”, susține Ionuț Benu.
Dacă în anii trecuți gospodinele pregăteau acasă aceste bunătăți, trendul s-a schimbat și comandă tot ce au nevoie pentru mesele de sărbători. Julfa, platourile cu nuci și cornulețe s-au vândut foarte bine în perioada Crăciunului.
Georgiana Tăruc, patiser: „Am vândut, dar cel mai mult după ce am primit comenzi online, însă în cantități mici, pentru că facem totul artizanal”
Cei care au ales variante mai sănătoase, fără drojdie și cu maia naturală au optat pentru produsele făcute artizanal, în cantități mici. Astfel, în brutăriile care fac astfel de produse s-au vândut cantități mai mici de cozonac sau alte produse de patiserie.
„Noi suntem proaspeți pe piață și am făcut o promovare online premergătoare deschiderii brutăriei, în Valea Adâncă. Noi avem o brutărie atipică pentru că facem totul artizanal, în loturi foarte mici. Toate produsele sunt fără drojdie. Folosim maia sălbatică, apă, făină și sare. Deși noi facem produse sănătoase, consumatorii nu sunt obișnuiți cu acestea, de aceea probabil că sunt mai reticenți să cumpere. Noi am vândut în primul rând apropiaților, familiei, prietenilor. Am vândut, dar cel mai mult după ce am primit comenzi online, însă în cantități mici, pentru că facem totul artizanal”, susține Georgiana Tăruc, reprezentant „Pan Artisan”.
Coșul mediu de cumpărături din cofetăriile, patiseriile și brutăriile din Iași a fost cuprins între 100 și 300 de lei
În patiseriile și brutăriile din Iași coșul mediu de cumpărături a fost de 100 sau 150 de lei, însă au fost și situații când comenzile au depășit și 300 de lei, coșul având cozonaci, prăjituri și pâine.
„Cozonacii și pâinea s-au vândut cel mai mult în această perioadă. A crescut puțin cererea față de aceeași perioadă a anului trecut”, susține Mariana Leț, administratorul brutăriei „Coșul cu pâini”. Patronii care nu au înregistrat vânzări mari susțin că au acoperit pierderile financiare înregistrate din cauza pandemiei COVID-19.
„Noi nu am avut la fel de multe comenzi ca în anul 2019, dar am reușit să scoatem din pierderi. Nouă ne-a scăzut numărul clienților cu 60 la sută față de anul trecut și a fost o scădere mare, la care nu ne-am așteptat și nu ne-am pregătit pentru asta. Dar ne bucurăm că acum, de Crăciun, au fost vânzări și clienții, din puținul pe care l-au avut, au cumpărat de la noi”, susține Mircea Stancu, patronul cofetăriei „Maria”.