Una dintre marile dileme legate de Sfintele Sărbători Pascale este care ar fi formularea corectă, „Paște” sau „Paști”. Ambele forme circulă frecvent în vorbirea cotidiană și în mediul online.
Multe limbi europene, cum ar fi româna, italiana sau franceza, au cuvinte pentru Paște care provin din termenul ebraic „Pascha” sau „Pesah”, ceea ce înseamnă „a trece peste”. La evrei, este vorba despre sărbătoarea de primăvară care comemorează libertatea poporului evreu.
Paște sau Paști, cum se spune corect
Pentru evrei, Pesahul face referire la sărbătoarea anuală a azimilor în amintirea trecerii evreilor prin Marea Roșie și eliberării lor din robia Egiptului. Inițial, Pesahul era format din două sărbători diferite. Una dintre ele era o sărbătoare agricolă, denumită Hag HaMaţot sau Sărbătoarea Pâinii Nedospite.
Cea de a doua era o sărbătoare pastorală numit Hag HaPesah sau Sărbătoarea Trecerii. Fiecare dintre aceste sărbători s-a dezvoltat independent în perioada primăverii, în luna ebraică Nisan martie-aprilie. Sărbătoarea Învierii Domnului este una foarte importantă pentru români și, în fiecare an, multe persoane se întreabă cum se spune corect, Paște sau Paști?
Potrivit DOOM, sunt corecte ambele forme Dacă avem în vedere substantivul propriu care denumește sărbătoarea, în funcție de context, se poate folosi forma de singular „Paște” sau cea de plural „Paști”.
Cu toate acestea, „Paști” este forma populară, folosită des în vorbirea colocvială și în tradiția orală, dar nu este forma recomandată în scris sau în contexte oficiale. Deci, dacă vrei să respecți forma literară și recomandară Academiei, folosește Paște/Paștele. Iată când se termină vacanța de Paște.
„Paște” e corect din punct de vedere gramatical și teologic. „Paști” este acceptat și folosit pe scară largă în limbajul uzual. Nu este chiar greșit să spui „Paști”, deși în contexte oficiale se preferă „Paște”.
Mai mult de atât, Biserica Ortodoxă le recomandă credincioșilor utilizarea formei Paști, care se regăsește și în Sfânta Scriptură, în Cartea de învăţătură a diaconului Coresi din 1581, precum și în Noul Testament din 1648.
Simbolul Luminii Sfinte de Paște
Lumina în Noaptea de Înviere are o însemnătate puternică în rândul credincioșilor și reprezintă un miracol, mai ales că Lumina Sfântă apare ca o minune la Sfântul Mormânt din Ierusalim. Este un simbol care semnifică puterea binelui în fața răului, biruința, credința și puterea de vindecare. Este modul prin care oamenii cred în miracole.
Lumina Sfântă se ia de la biserică, în Noaptea de Înviere, și se aduce acasă cu ajutorul unei lumânări, care ulterior se păstrează după ce flacăra s-a stins. De asemenea, de pe masa de Paște nu trebuie să lipsească nici lumânările aprinse, deoarece în felul acesta te vei bucura de unul dintre cele mai importante simboluri ale sărbătorii.
În conştiinţa Bisericii, Învierea Domnului nu este doar cea mai veche sărbătoare creştină, ci şi începutul tuturor sărbătorilor şi a praznicelor. Această zi este considerată și praznic al praznicelor, sărbătoare a sărbătorilor.
Data Paștelui poate varia de la an la an, dar sărbătoarea propriu-zisă este întotdeauna celebrată în prima duminică de după prima lună plină care apare după echinocțiul de primăvară, fenomen care se produce la 20 sau la 21 martie. Anul acesta, în 2025, Paștele Ortodox și cel Catolic au fost sărbătorite în aceeași zi. Prin urmare, dintre „Paște” sau „Paști” ambele sunt corecte.