În data de 20 octombrie 2021, Curtea Constituțională Română (CCR) a emis o decizie prin care a admis sesizarea făcută de 50 de parlamentari – deputați neafiliați și membri din partidele politice Aur și PSD privind faptul că Parlamentul a adus mai multe modificări nepermise textelor constituționale.
În data de 27 octombrie 2021, CCR a publicat motivarea prin care a fost votată ( în unanimitate), sesizarea parlamentarilor.
CCR motivează decizia aprobată împotriva Parlamentului
Mai mulți parlamentari au acuzat Parlamentul că face modificări la textele constituționale chiar dacă nu au primit permisiunea aceasta. CCR a aprobat sesizarea făcută iar ulterior au motivat decizia luată. Motivul principal al sesizărilor are în vedere HG 394/2020 căreia i s-au adus mai multe modificări și completări de-a lungul timpului privind starea de alertă.
„Curtea a constatat că încuviinţarea şi modificarea realizate de Parlament în privinţa conţinutului normativ al hotărârii Guvernului privind instituirea stării de alertă adaugă în mod nepermis la textele constituţionale ce reglementează raporturile dintre cele două autorităţi publice şi le încalcă pe cele care privesc controlul judecătoresc al actelor administrative ale autorităţilor publice”, se arată în motivarea CCR.
În documentul motivării, CCR specifică faptul că hotărârea adoptată de Parlament este un act care nu are nicio bază constituțională și al cărei rol este acela de a crea confuzie.
„Apare astfel configurată prin normele criticate o hotărâre a Guvernului modificată şi completată printr-o hotărâre a Parlamentului, act hibrid fără nicio bază constituţională, creat doar printr-o confuzie de atribuţii în privinţa Parlamentului şi a Guvernului şi ignorarea principiilor care guvernează raporturile dintre aceste autorităţi publice, şi cu un regim juridic incert din perspectiva incidenţei art.126 alin.(6) din
Constituţie (paragraful 58), cu consecinţa încălcării prevederilor art.21 şi art.52 din Constituţie, care consacră accesul liber la justiţie şi dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică (paragraful 60)”, spune CCR.
De asemenea, tot CCR afirmă faptul faptul că, în iunie 2020, a fost dată o altă decizie prin care se evidențiază neconstituţionalitatea unor articole din Legea 55/2020 care privește tot starea de alertă.
Documentul poate fi consultat aici.
CCR a decis cu privire la hotărârea Parlamentului de încuviințare a primei stări de alertă ca fiind neconstituțională
Amintim faptul că, magistrații Curții Constituționale a României (CCR) au admis, miercuri 20 octombrie, sesizarea făcută de 50 de parlamentari AUR și PSD, constatând că hotărârea de încuviințare a stării de alertă din luna mai 2020, după ieșirea din starea de urgență, este neconstituțională.
„Pentru pronunțarea acestei decizii, Curtea a avut în vedere jurisprudența sa anterioară, respectiv Decizia nr.457 din 25 iunie 2020, prin care a constatat neconstituționalitatea art.4 alin.(3) și (4) din Legea nr.55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19. Întrucât aceste din urmă dispoziții legale, care au constituit temeiul adoptării hotărârii parlamentare examinate, sunt neconstituționale, Curtea, aplicând prevederile art.147 alin.(1) și (4) din Constituție, a reținut că Hotărârea Parlamentului României nr.5/2020 este ea însăși neconstituțională, fiind lipsită de fundament constituțional”, transmit judecătorii CCR.