Ministerul Educației a decis ca elevii din ciclul primar să nu mai participe la olimpiadele și concursurile școlare naționale în anul 2025. Cadrele didactice din județul Iași sunt însă împărțite în opinii privind această măsură
În timp ce unii învățători susțin decizia, considerând-o benefică pentru vârsta mică a elevilor, alții o văd ca pe o eliminare a unor oportunități importante pentru dezvoltarea copiilor.
Cadrele didactice din Iași analizează impactul interzicerii elevilor din clasele primare la olimpiade și concursuri școlare
Ministerul Educației a anunțat, printr-un ordin recent semnat de ministrul Daniel David, că olimpiadele și concursurile școlare naționale vor fi destinate exclusiv elevilor din ciclul gimnazial și liceal. Elevii din clasele primare care participau anterior la etapele locale sau chiar județene nu vor mai avea acces la aceste competiții. Măsura a stârnit reacții variate în rândul cadrelor didactice din județul Iași.
Camelia Ignat, învățător la Școala Profesională Lungani, susține această decizie și argumentează că participarea la competiții poate genera un stres inutil pentru copiii de vârste mici.
„Mi se pare că măsura domnului ministru este foarte bine fundamentată. Dumnealui este psiholog și știe foarte bine cât trebuie să-i supunem pe copii la stres. Concursurile școlare presupun un stres, pe care noi, ca și cadre didactice, nu îl putem cuantifica. Este prea devreme pentru copiii mai mici să treacă prin astfel de evaluări solicitante. Concursurile se pot organiza la nivel de clasă sau școală, dar olimpiadele naționale sunt o presiune prea mare”, a declarat Camelia Ignat, învățător la Școala Profesională Lungani.
Pe de altă parte, Țica Florea, învățător la Școala Gimnazială Rediu, consideră că eliminarea completă a competițiilor naționale pentru clasele primare privează elevii de șansa de a-și dezvolta încrederea și alte abilități importante.
„Eu nu sunt de acord cu eliminarea concursurilor pentru elevii din ciclul primar. Acestea îmbunătățesc încrederea în forțele proprii, îi ajută să-și gestioneze emoțiile și să-și învingă teama. Este adevărat că unele subiecte sunt prea dificile, dar soluția nu este eliminarea lor, ci adaptarea nivelului de dificultate. Trebuie să oferim tuturor copiilor, inclusiv celor din mediul rural, posibilitatea de a participa și de a se dezvolta”, a explicat Țica Florea, învățător la Școala Gimnazială Rediu.
Decizia Ministerului Educației continuă să stârnească discuții în rândul cadrelor didactice
Un inspector de specialitate, din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Iași, a declarat că această măsură este una corectă și necesară.
„Consider că este prematur pentru acești copii să susțină examene sau să participe la competiții atât de solicitante. Este o decizie care protejează dezvoltarea lor armonioasă”, a precizat un inspector de specialitate, din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Iași.
Decizia Ministerului Educației continuă să stârnească discuții în rândul cadrelor didactice și părinților. În timp ce unii susțin că este o măsură benefică pentru sănătatea emoțională a elevilor de vârstă mică, alții atrag atenția că lipsa competițiilor ar putea reduce motivația copiilor de a excela și de a-și dezvolta anumite aptitudini.
Profesorii și învățătorii din Iași sunt de părere că decizia are atât avantaje, cât și dezavantaje, iar discuțiile din școli au scos la iveală perspective variate. În mediul urban, unde elevii beneficiază de resurse educaționale suplimentare, această măsură este privită de unii ca o barieră pentru dezvoltarea performanței individuale. În schimb, în mediul rural, unde resursele sunt limitate, unii consideră că eliminarea competițiilor naționale creează o egalitate mai mare de șanse pentru toți elevii.
Totodată, unii dascăli susțin că participarea copiilor la concursuri contribuie la dezvoltarea încrederii în forțele proprii, învățarea gestionării emoțiilor și creșterea capacității de concentrare. Alții consideră însă că, la această vârstă, presiunea competițiilor poate fi prea mare pentru copii, având consecințe pe termen lung asupra stării lor emoționale.
Cadrele didactice din Iași consideră că interzicerea participării elevilor din clasele primare la concursuri școlare ridică numeroase întrebări privind impactul asupra dezvoltării copiilor. Rămâne de văzut cum vor influența aceste măsuri rezultatele școlare și interesul pentru performanță în rândul elevilor din clasele primare, din județul Iași.
Poti avea un invatamant performant fara performeri? Ministrul David asa crede.