Iașul devine un oraș tot mai prietenos cu bicicliștii pe măsură ce autoritățile au decis să amenajeze piste de biciclete inclusiv pe carosabil, și nu doar pe trotuare. Pe lângă promovarea transportului ecologic și a unui stil de viață sănătos, municipalitatea ieșeană urmărește descongestionarea traficului urban și reducerea emisiilor de carbon
La nivelul municipiului Iași se vor amenaja piste de biciclete pe carosabil. Autoritățile locale au decis să promoveze tot mai mult transportul ecologic pe două roți și au decis să se amenajeze piste de biciclete inclusiv de-a lungul străzilor, și nu doar pe trotuare, așa cum s-a făcut până acum. De asemenea, lipsa unor piste de biciclete separate de pietonal creează conflicte între pietoni și bicicliști. Din acest motiv, autoritățile din Palatul Roznovanu au stabilit crearea unor piste pe coridorul Păcurari – bulevardul Independenței – strada Elena Doamna – bulevardul Tudor Vladimirescu. De asemenea, va fi creat un coridor special dedicat bicicliștilor pe itinerariul Păcurari – Centru – Tătărași – Dancu și Copou – Centru – Bucium.
Autoritățile urmăresc astfel să creeze un sistem de transport pe bicicletă ca soluție alternativă de transport urban care să asigure un acces facil al persoanelor la locul de muncă sau în alte zone de interes.
„Proiectul va implementa un sistem de mobilitate alternativă, independentă energetic, utilizând bicicletele: crearea unor piste dedicate pentru biciclete, crearea unor soluții inteligente de traversare a intersecțiilor, monitorizarea traficului folosind sistemul de management al traficului implementat”, se menționează în proiectul „Axe protejate de circulație pentru biciclete”.
Lipsa pistelor de biciclete separate de pietonal creează conflicte între pietonii și bicicliștii din Iași
În momentul de față, proiectul se află în faza de studiu de fezabilitate, iar lucrările ar urma să înceapă anul viitor.
„Municipiul Iași dorește să implementeze un sistem alternativ de transport. Deplasarea pe bicicletă este mai rapidă decât mersul pe jos, mai ieftină decât folosirea unui vehicul în sistem taxi și mai ușor de accesat decât utilizarea autobuzelor și tramvaielor. De asemenea, achiziția unei biciclete este mai ieftină decât cea a unui autoturism personal. În același timp, utilizarea bicicletei poate fi complementară altor modalități de mobilitate urbană”, se arată în motivarea investiției din cadrul proiectului „Axe protejate de circulație pentru biciclete”.
Acest proiect a fost realizat din analizele aferente Planului de Mobilitate Urbană Durabilă a Municipiului Iași din care a rezultat lipsa facilităților pentru biciclete precum și discontinuitatea pistelor existente.