Un studiu a estimat mortalitatea prin poluarea aerului în peste 1.000 de orașe europene. În ceea ce privește poluarea aerului, nu toate orașele din Europa sunt egale. Publicat în The Lancet Planetary Health, un nou studiu științific a stabilit un clasament al orașelor europene cu cele mai mari rate de deces din cauza poluării aerului. Acest lucru a fost limitat la doi poluanți: particule fine PM 2,5, adică 2,5 micrometri în diametru și dioxid de carbon, azot sau NO2.
Studiul a fost condus de Institutul de Sănătate Globală din Barcelona, Spania, în colaborare cu cercetători elvețieni de la Institutul Elvețian de Sănătate Tropicală și Publică (Swiss TPH) și de la Universitatea din Utrecht, Olanda.
Pentru a face comparații între orașe, cercetătorii au atribuit un scor de mortalitate din cauza celor doi poluanți pentru fiecare oraș. Scorurile au fost calculate utilizând un algoritm care a luat în considerare ratele de deces, procentul deceselor premature anuale prevenibile și anii de viață pierduți pentru fiecare poluant atmosferic.
Rezultatele indică faptul că 51.900 de decese premature ar putea fi prevenite în Europa în fiecare an dacă toate orașele analizate ar atinge nivelurile de PM2.5 și NO2 recomandate de Organizația Mondială a Sănătății (OMS). Dar decesele mai premature ar putea fi evitate dacă toate orașele ar atinge nivelurile de PM2.5 și NO2 măsurate în orașul cu cea mai mică mortalitate legată de poluarea aerului observată în studiu, și anume Reykjavík (Islanda), potrivit Sante Magazine.
Orașele europene cu cea mai mare mortalitate legată de poluare
Pentru PM2.5:
Brescia (Italia)
Bergamo (Italia)
Karviná (Republica Cehă)
Vicenza (Italia)
Metropola Silezia (Polonia)
Ostrava (Republica Cehă)
Jastrzebie-Zdrój (Polonia)
Saronno (Italia)
Rybnik (Polonia)
Havírov (Republica Cehă)
„Pentru PM2.5, orașele cele mai afectate de mortalitate [legate de poluarea aerului] au fost în Valea Po din Italia, sudul Poloniei și estul Republicii Cehe. Acest lucru se datorează faptului că particulele aeriene sunt emise nu numai de autovehicule, ci și de alte surse de ardere, inclusiv industria, încălzirea locuințelor și arderea cărbunelui și lemnului”, a comentat Sasha Khomenko, autor al studiului.
Pentru NO2:
Madrid (zona metropolitană) (Spania)
Anvers (Belgia)
Torino (Italia)
Paris (zona metropolitană) (Franța)
Milano (zona metropolitană) (Italia)
Barcelona (zona metropolitană) (Spania)
Mollet del Vallès (Spania)
Bruxelles, Belgia)
Herne (Germania)
Argenteuil-Bezons (Franța)
„Cele mai mari rate de deces atribuite NO2, un gaz otrăvitor asociat în principal cu traficul auto, au fost observate în marile orașe din țări precum Spania, Belgia, Italia și Franța”, a adăugat Saha Khomenko.
„Rezultatele noastre confirmă dovezile care sugerează că nu există un prag de expunere sigur sub care poluarea aerului este inofensivă pentru sănătate. Legislația actuală a UE nu acționează suficient pentru a proteja sănătatea umană. Prin urmare, nivelurile maxime de NO2 și PM2.5 permise de lege ar trebui revizuite. Sperăm că autoritățile locale pot utiliza aceste date pentru a pune în aplicare politici de planificare urbană și de transport care vizează îmbunătățirea sănătății populațiilor”, a declarat Mark Nieuwenhuijsen, coautor al studiului.
Majoritatea orașelor europene cu „performanțe bune” cu cea mai mică rată a mortalității legate de poluare se află în nordul Europei, în țările scandinave.