OJPC Iași se așteaptă la o creștere semnificativă a numărului de reclamații din partea consumatorilor, după „Black Friday”, dar și în preajma sărbătorilor de iarnă. Cele mai frecvente sunt reclamațiile privind întârzierea coletelor. Ieșenii au reclamat și probleme la sistemul de garanție-returnare (SGR).
OJPC Iași, asaltat de reclamații
Având în vedere faptul că ne apropiem de perioada sărbătorilor de iarnă, românii obișnuiesc să apeleze la magazinele online pentru a-și face cumpărăturile. Cu toate acestea, tot mai mulți ieșeni ajung să fie păcăliți de ofertele lanțurilor de magazine atât în ceea ce privește fenomenul „Black Friday”, cât și de la companii care nu fac parte din Uniunea Europeană.
Oficiul Județean pentru Protecția Consumatorilor (OJPC) Iași a primit în ultimul timp mai multe reclamații de la consumatori, în care aceștia se plâng de serviciile de livrare sau de serviciile operatorilor care se ocupă de comenzile online. Conducerea OJPC încurajează oamenii să fie atenți în privința comenzilor făcute în mediul online, deoarece există riscul să cadă în plasa multor escroci care vizează persoanele vulnerabile.
„Sunt reclamații în care oamenii se plâng de faptul că atunci când comandă un produs online, se întâmplă să nu mai găsească produsul respectiv în coș, chiar dacă a plasat deja comanda. Așa s-a întâmplat și în cazul comenzilor de „Black Friday”. Ne așteptăm ca, odată cu venirea sărbătorilor, să primim tot mai multe reclamații”, a declarat Florin Onofrei, directorul Oficiului pentru Protecția Consumatorilor (OJPC) Iași.
Reamintim faptul că Oficiul Județean pentru Protecția Consumatorului se ocupă cu verificarea pieței de bunuri și servicii, precum magazinele alimentare, restaurantele și alte sectoare concentrate pe vânzări. Cu toate acestea, directorul Oficiului pentru Protecția Consumatorului anunță că toate reclamațiile făcute către OPC trebuie să fie din România sau în cadrul comunității europene. În cazul în care un consumator cumpără un produs din China sau Turcia, nicio instituție din România din cadrul Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) nu o să poată să îl ajute.
Tot mai mulți oameni reclamă serviciile de reciclare a sticlelor
Odată cu implementarea sistemului de garanție-returnare, numărul de reclamații de la consumatorii care reciclează PET-urile a crescut. Ieșenii sunt nemulțumiți de faptul că angajații magazinelor în care funcționează acest sistem de garanție-returnare refuză să primească clienți în afara programului stabilit pentru reciclarea ambalajelor.
„Noi ne ocupăm de magazine, nu primesc clienții care vin cu sticle de reciclat. Anul ăsta am avut reclamații din plin în sensul ăsta, dar acum a mai scăzut numărul lor, pentru că acum toți sunt obligați să primească aceste ambalaje. Noi mergem, verificăm și observăm că unii dintre ei primesc sticle în intervalul orar 10:00 – 14:00. Nu! Ești obligat să primești sticle de la consumatori în toată perioada în care tu ții deschis magazinul! Aici sunt încadrați cei care într-adevăr primesc, pentru că nu toți sunt obligați să facă asta, dar printr-un afiș ei sunt obligați să informeze consumatorul unde trebuie să se ducă pentru a-și lua retur”, explică Florin Onofrei, directorul OJPC Iași.
Oficiul Județean pentru Protecția Consumatorului din Iași primește în medie un număr de 10-15 reclamații pe zi, iar anul acesta a primit deja 5.000 de sesizări. După București, Iașiul se află pe al doilea loc din țară la numărul de reclamații din partea consumatorilor.
Prin urmare, OJPC Iași se așteaptă la o creștere semnificativă a numărului de reclamații de „Black Friday”, din partea consumatorilor, odată cu apropierea sărbătorilor de iarnă.