Prima pagină » Actualitate » Obligatoriu pentru șoferi începând cu 15 ianuarie! Ce este rovinieta de județ
Obligatoriu pentru șoferi începând cu 15 ianuarie! Ce este rovinieta de județ

Obligatoriu pentru șoferi începând cu 15 ianuarie! Ce este rovinieta de județ

09 ian. 2025, 09:24,
Redacția BZI în Actualitate

Începând cu 15 ianuarie 2025, o nouă reglementare va obliga șoferii de vehicule grele să plătească o taxă suplimentară pentru a putea circula pe anumite drumuri din județul Brașov. Este vorba despre „rovinieta de Brașov”, o taxă anuală în valoare de 1.500 de lei, care va fi aplicată vehiculelor cu o masă totală autorizată între 24 și 40 de tone.

Drumurile județene din zonele Brașov, Făgăraș și Rupea sunt afectate, iar autoritățile locale susțin că scopul este de a îmbunătăți infrastructura rutieră din județ și de a proteja drumurile de uzura prematură provocată de vehiculele de mare tonaj.

Obligatoriu pentru șoferi începând cu 15 ianuarie! Ce este rovinieta de județ

Noua taxă, care va deveni obligatorie de la jumătatea lunii ianuarie, a stârnit deja controverse, mai ales în rândul transportatorilor. Aceștia acuză că „rovinieta de Brașov” va adăuga costuri suplimentare la serviciile lor, iar acest lucru ar putea duce la creșterea tarifelor pentru transporturi. Transportatorii susțin că această taxă nu face decât să agraveze situația financiară a sectorului, care se confruntă deja cu multiple dificultăți.

Conform reglementărilor adoptate de Consiliul Județean Brașov, „rovinieta de Brașov” va fi valabilă pentru mai multe drumuri județene, în special în zonele Brașov, Făgăraș și Rupea. Astfel, autovehiculele care depășesc 24 de tone vor trebui să plătească taxa anuală de 1.500 de lei pentru a circula pe drumurile din aceste zone, taxă care va fi monitorizată printr-o aplicație digitală dedicată. Șoferii vor putea plăti taxa pe baza lungimii drumurilor utilizate și a perioadei de utilizare. Autoritățile au anunțat că aplicația a fost deja testată la sfârșitul anului 2024 și că va fi disponibilă pentru public începând cu mijlocul lunii ianuarie.

Totodată, există și excepții de la plata „rovinietei de Brașov”. Autovehiculele utilizate de autoritățile și instituțiile publice, precum cele din domeniile apărare, siguranță publică, ambulanțele, transportul public de persoane, transportul școlar și utilajele agricole înmatriculate în județul Brașov, vor fi scutite de la plata acestei taxe. De asemenea, pentru vehiculele de tonaj mai mare de 40 de tone, taxa permisului de liberă trecere va fi calculată individual, în funcție de specificațiile vehiculului și ale drumului.

Când vor fi emise permisele de liberă trecere

Un alt detaliu important privind implementarea acestei taxe este legat de un segment de drum de la Podu Oltului spre Hărman. Autoritățile au anunțat că permisul de liberă trecere va fi valabil doar pentru drumul propriu-zis și nu pentru podul care traversează această zonă, din cauza stării tehnice precare a acestuia. Astfel, vehiculele de mare tonaj nu vor avea voie să traverseze podul, chiar și contra cost, iar această regulă va fi reflectată și în aplicația destinată gestionării taxelor.

Permisele de liberă trecere vor putea fi emise pentru perioade săptămânale, lunare sau anuale, iar taxele vor varia în funcție de tonajul vehiculului. De exemplu, vehiculele de 3,5-7,5 tone vor plăti o taxă diferită față de cele de 7,5-12 tone, iar pentru autovehiculele care depășesc 40 de tone, tariful va fi stabilit individual. În acest context, transportatorii vor trebui să țină cont de aceste diferențieri pentru a se conforma reglementărilor și pentru a obține permisele necesare.

„Am testat aplicaţia la sfârşitul anului trecut apoi am semnat achiziţia. Urmează să dăm drumul la aplicaţie pe la mijlocul lunii ianuarie. Toţi cei care ne-au scris şi ne-au solicitat eliberarea unui permis de liberă trecere au fost înştiinţaţi că aplicaţia va fi funcţională, inclusiv pe partea de plăţi, zilele următoare. Însă, va fi o excepţie. Pentru drumul de la Podu Oltului spre Hărman, permisul de liberă trecere va fi valabil doar pentru drum, nu şi pe pod. Adică, din Hărman până la casele din Podu Oltului de pe partea dinspre Hărman sau dinspre Covasna, în Podu Oltului, până la pod. Starea tehnică a podului nu permite traversarea cu maşini de mare tonaj şi nu vom permite acest lucru nici contra cost. Va apărea acest aspect şi pe aplicaţie”, a declarat Szenner Zoltan, administratorul public al județului Brașov.

Deși măsura are ca scop protejarea infrastructurii și asigurarea unui trafic mai sigur pe drumurile județene din Brașov, efectele economice asupra transportatorilor sunt deja un subiect de dezbatere. Mulți dintre aceștia se tem că „rovinieta de Brașov” va contribui la creșterea costurilor de transport, ceea ce ar putea afecta prețurile serviciilor oferite și, implicit, economia locală.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`