Obligatoriu pentru românii care își fac asigurare de viață! Vor intra în vigoare noi reguli pentru cetățeni, dar și pentru firmele de asigurări, care vor fi obligate să raporteze semestrial la ANAF persoanele care au încheiat contracte de asigurare de viață, dar și alte tipuri de asigurări. Nerespectarea obligației de raportare va atrage sancțiuni contravenționale. Noile modificări intră în vigoare de la 1 ianuarie 2025.
Obligatoriu pentru românii care își fac asigurare de viață!
De la 1 ianuarie 2025, toate firmele de asigurări vor fi obligate să raporteze semestrial la ANAF persoanele care au încheiat contracte de asigurare de viață sau alte tipuri de asigurări. Nerespectarea obligației de raportare va atrage sancțiuni contravenționale, cu amenzi ce variază între 20.000 și 100.000 de lei. Conform Ministerului Finanțelor, acest mecanism va permite Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) să colecteze date despre asigurările de viață și alte produse financiare încheiate de persoanele fizice rezidente în România. Toate entitățile care emit și gestionează asigurări de viață sau alte produse financiare vor raporta aceste informații către ANAF. Raportarea va fi semestrială, iar prima raportare va avea loc la finalul primului semestru al anului 2025.
Un aspect important de menționat este acela că în prezent Codul civil românesc interzice poprirea pe asigurările de viață. Totuși, având în vedere că banii intră într-un cont bancar, ANAF poate impune poprire de anul viitor românilor cu datorii neplătite, care au asigurare de viață.
Piața asigurărilor de viață a avut o evoluție remarcabilă în primele șase luni din 2024. S-a depășit nivelul anului 2023 atât în ceea ce privește vânzările cât și în ceea ce privește plățile. Conform noii legi, românii care își fac asigurări de viață vor fi raportați direct la ANAF de la 1 ianuarie 2025.
Lege nouă pentru românii care au firmă
Ministrul Finanțelor a anunțat recent că unii antreprenori vor fi obligați să plătească taxele, precum și orice alte sume care se încasează în conturile deschise la unitățile trezoreriei statului, prin decontare bancară sau card bancar.
Nu va mai fi posibilă plătirea taxelor cu bani cash. Noua lege care va intra în vigoare în 2026 îi vizează pe contribuabilii sau plătitorii persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică și persoane fizice care desfășoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent. Ministrul Finanțelor a precizat motivul pentru care se va aplica noua lege pentru cei care dețin o afacere. Se are în vedere determinarea contribuabililor de a folosi conturile bancare în relația cu statul, ,,întrucât aceste categorii de contribuabili datorează bugetului general consolidat sume semnificative de obligații, iar plata în numerar la unitățile trezoreriei statului nu este recomandată, existând numeroase riscuri pe timpul deplasării până la sediul acestora.”
O altă regulă îi vizează și pe românii care vor să își plătească taxele și impozitele. Poșta Română a anunțat că oferă opțiunea de plată self-service în diverse subunități poștale din București. Roboțeii facilitează achitarea facturilor și a taxelor, fără a mai fi nevoie de interacțiunea directă cu personalul poștal. Clienții pot achita serviciile a peste 200 de furnizori, inclusiv facturi de energie electrică, gaze, telefonie, internet, apă, rate la credite și diverse taxe și impozite, atât din București, cât și din întreaga țară.
O lege care va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2025 îi vizează pe românii care își fac asigurare de sănătate, iar firmele de asigurări vor fi obligate să raporteze semestrial la ANAF persoanele care au încheiat contracte de asigurare de viață, dar și alte tipuri de asigurări.