ANPC a anunțat recent care este obligația tuturor magazinelor din România! Noua măsură vine în ajutorul consumatorilor astfel încât aceștia să știe exact ce consumă și cât plătesc în plus față de prețul de achiziție. Iată ce se întâmplă cu adaosul comercial.
Obligația tuturor magazinelor din România!
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a inițiat un proiect legislativ care va obliga operatorii economici să informeze clienții despre adaosul comercial aplicat produselor. Concret, ANPC impune o nouă regulă prin care magazinele vor fi obligate să afișeze clar adaosul comercial al fiecărui produs, raportat la prețul de achiziție. Această măsură are scopul de a proteja consumatorii și de a le oferi informații clare despre produsele pe care le cumpără, dar mai ales despre prețurile reale ale acestora. Prin afișarea clară a adaosului comercial, cumpărătorii vor putea evalua mai bine raportul calitate-preț al produselor.
„Inițierea unui astfel de demers, în condițiile în care încrederea consumatorilor în produsele existente pe piața din România este scăzută, iar transparentizarea informațiilor despre comercializarea acestora reprezintă un pas important pentru creșterea încrederii, este esențială. Dreptul la informare al consumatorului este un drept fundamental al acestuia și un factor important în dezvoltarea unei piețe transparente. Prin informațiile care îi sunt puse la dispoziție, consumatorul are posibilitatea să-și optimizeze alegerea în funcție de propriile criterii economice, eliminând produsele care nu corespund acestora. Vânzătorii trebuie să indice clar prețurile pentru a le permite consumatorilor să compare produsele similare și să aleagă în cunoștință de cauză – indiferent de modul în care sunt ambalate produsele și de numărul de unități conținute într-un pachet. Consumatorii trebuie să aibă posibilitatea de a compara prețurile, nu numai la nivel de marcă, ci și la nivel cantitativ – pentru a vedea, de exemplu, dacă o cutie mare cu un anumit produs este mai avantajoasă decât o cutie mai mică, având același produs.”, se arată într-un comunicat ANPC.
Se schimbă și ambalajele alimentare
Din acest an, producătorii de sticle de plastic și ambalaje alimentare din țările membre UE vor avea de respectat o nouă lege. Aceasta prevede eliminarea substanțelor chimice dăunătoare din ambalaje, în special a bisfenolului A (BPA). BPA va fi interzis în ambalajele care intră în contact cu alimentele. Această interdicție vizează mai multe tipuri de ambalaje: conserve, sticle de băut și ambalaje din plastic. BPA este un compus chimic considerat un „perturbator endocrin”, o substanță care poate imita hormonii din organism și poate provoca diverse probleme de sănătate.
Bisfenolul A (BPA) este o substanță chimică folosită la fabricarea anumitor tipuri de plastic și rășini. Aceste materiale se găsesc des în recipiente pentru alimente, cum ar fi sticlele de apă, caserolele din plastic și învelișul din interiorul conservelor. Prin urmare, ambalajele alimentare vor fi schimbate. Acestea nu trebuie să mai conțină bisfenolul A (BPA), o substanță care poate provoca probleme de sănătate.
O altă noutate în anul 2025 este aceea că românii vor putea folosi cărucioare inteligente când merg la cumpărături și vor avea nevoie doar de un smartphone. Mai mult, va fi încurajată plata cu telefonul pentru a evita statul la coadă la casele de marcat. Mai important este faptul că ANPC va impune o nouă regulă pentru toate magazinele din România și anume afișarea clară a adaosului comercial pentru fiecare produs.