Prima pagină » Economic Local » O prăvălie unică în Iași păstrează vie tradiția comerțului de altădată! Ceaunele pentru mămăligă sunt cele mai vândute – FOTO

O prăvălie unică în Iași păstrează vie tradiția comerțului de altădată! Ceaunele pentru mămăligă sunt cele mai vândute – FOTO

30 oct. 2021, 02:00,
Tano FATTAH în Economic Local

De mai bine de 30 de ani, o afacere de familie a rezistat în ciuda greutăților. În urmă cu un an, Ioan Scînteie a murit, dar Ionel, fiul acestuia, are grijă mai departe de moștenire. Cine se duce în zona fostei Billa de pe Străpungere Silvestru nu are cum să rateze magazinul. Aici încă se mai găsesc celebrele ceaune de tuci pentru prepararea mămăligii

Una dintre cele mai vechi prăvălii din Iași, care comercializează produse artizanale, funcționează de peste 30 de ani. Poziționată strategic, pe strada Străpungere Silvestru, la parterul unui bloc de lângă fosta Billa, atrage zilnic curiozitatea trecătorilor. Afacerea este condusă acum de Ionel Scînteie, în vârstă de 37 de ani, care are grijă de moștenirea lăsată de tatăl său, Ioan. După moartea tatălui, în urmă cu un an, a preluat afacerea familiei. Acum, Ionel vinde produse artizanale, articole gospodărești, produse feroase și metalice fabricate de producători locali sau achiziționate de la mici angrosiști. Se încăpățânează să ducă mai departe spiritul negustoresc. Magazinul lui Ionel Scînteie este un exemplu de magazin din Iașul altor vremuri.

„Înainte de 1989, tatăl meu avea un chioșc de înghețată în cartierul Mircea cel Bătrân. A prins vremuri grele, s-a născut după război într-o familie cu 8 copii, dar niciodată nu s-a plâns de greutăți”, povestește antreprenorul.

Pe perioada pandemiei, numărul micilor afaceri a explodat, multe funcționând on-line.

Ionel își dorește ca și fiul său să fie antreprenor, să ducă mai departe munca bunicului

Patronul mărturisește că, după 1989, tatăl său a ales să se axeze pe acest tip de comerț cu amănuntul. În actualul spațiu, afacerea a fost extinsă în anul 2001. Până atunci, produsele familiei Scînteie erau comercializate în fostul bazar din zona Nicolina. Bărbatul a precizat că interacțiunea cu clienții este importantă în momentul când ai acest tip de afacere.

„Când vine la mine în prăvălie un client, îi ascult povestea de viață. La un supermarket se pierde interacțiunea socială. Aici, omul își spune oful, povestește ce are pe suflet. Regret dispariția comerțului stradal și de tip bazar. Eu, personal, îl încurajez, și, ținând cont de istoria noastră, cred că ar fi o atracție pentru Iași. Pentru mine, Iașul este cel mai frumos, mai curat și mai sigur oraș din lume”, susține omul de afaceri.

Antreprenorul comercializează produse fabricate local

Firma lui Ionel Scînteie aduce marfă de la 2-3 producători de pe lângă Iași, dar și de la câțiva angrosiști mici. Patronul afirmă că a lucrat cu foarte mulți artizani, dar o parte, din păcate, acum nu mai sunt prezenți în domeniu pentru că au ales să ia calea străinătății. Comenzile magazinului sunt onorate în termen de 14 zile. În timp, magazinul și-a format o clientelă proprie formată din foști clienți mulțumiți de produsele cumpărate, dar și navetiști veniți la Iași. Ionuț Scînteie afirmă că ceaunele sunt cele mai căutate produse.

„Se vând bine ceaunele, dar nu prea mai sunt producători, cred că orice gospodărie românească are un ceaun de tuci. Comerțul acesta este al oamenilor, al sufletului, elimină barierele dintre oameni, produsele astea sunt făcute de rromi, comercializate de români și cumpărate inclusiv de străini, am fost fascinat și inspirat de cultura orientală”, afirmă Ionel Scînteie.

Patronul este optimist în ceea ce privește viitorul

Deși condițiile economice nu sunt propice, patronul prăvăliei este optimist.

„Vom merge înainte, va fi bine, îmi doresc ca tehnologia să avanseze, dar să nu se piardă nici interacțiunea umană, sper ca prin ceea ce fac să duc amintirea tatălui meu mai departe. Mi-ar plăcea și comerțul online, dar online e un comerț mai rece, mai nișat. Lumea nu mai ridică capul din pământ din cauza grijilor, dar trebuie să mergem înainte”, a concluzionat antreprenorul.

În edițiile trecute ale „BZI” a fost prezentată afacerea Oanei Maftei, care a deschis o afacere de succes, cu mâncare sănătoasă, după ce a investit 20.000 de euro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`