O nouă metodă de fraudă în România! Este vorba despre o tehnică de atac cibernetic prin care infractorii trimit mesaje SMS care par să provină de la instituții de încredere. În realitate, mesajele sunt de fapt escrocherii care îi lasă pe români fără bani în conturi. S-a dat alertă pentru cei cu card bancar și telefon mobil de ultimă generație.
O nouă metodă de fraudă în România!
Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) avertizează românii cu privire la o metodă nouă de fraudă, numită Smishing. Atacatorii se dau drept persoane de încredere sau reprezentanți ai unor instituții pentru a câștiga încrederea victimei și a obține date precum parole, date bancare sau personale. Noua înșelătorie îi vizează în special pe cei care au economii generoase în conturi și pe posesorii de telefoane mobile moderne.
Românii sunt sfătuiți să fie atenți la mesajele suspecte pe care le primesc pentru a depista la timp dacă sunt ținta unor infractori. Directoratul Național de Securitate Cibernetică a precizat că un mesaj de tip Smishing creează un sentiment de urgență, de exemplu, un mesaj de genul „Contul tău va fi blocat!”, conține linkuri ciudate sau care nu sunt obișnuite și solicită informații personale prin SMS.
Atacatorii cibernetici folosesc frecvent manipularea psihologică pentru a obține informații sensibile sau pentru a determina acțiuni care compromit securitatea unei persoane. DNSC a transmis ce măsuri de protecție pot lua românii pentru a nu fi victimele înșelătoriile prin SMS.
- Evită să accesezi linkuri suspecte primite prin SMS.
- Dacă mesajul ți se pare dubios, contactează direct organizația respectivă pentru a verifica dacă este real.
- Nu oferi niciodată date confidențiale prin SMS.
- Activează autentificarea în doi pași pentru o protecție suplimentară.
Înșelătoria care face victime printre români
Metoda FakeCall face victime printre cetățeni. Hackerii redirecționează apelurile telefonice către instituții bancare direct către infractorii cibernetici, lăsând victimele fără bani și fără să știe ce se întâmplă. Prin mecanismul FakeCall, atacatorii obțin acces la informații financiare sensibile și pot manipula utilizatorii pentru a le extrage datele bancare. FakeCall poate intercepta și redirecționa apelurile efectuate către numerele băncilor, astfel încât victima ajunge să comunice, în realitate, cu hackeri.
Pentru a evita riscul infectării telefonului cu FakeCall, este esențial ca persoana să instaleze aplicații doar din surse sigure, precum Google Play. Deși și în Play Store se pot strecura aplicații periculoase, acestea sunt de regulă detectate și eliminate prin sistemul Google Play Protect.
Escrocii fac victime și pe rețelele de socializare. Utilizatorii Facebook sunt asaltați de mesaje false care pretind că le vor fi închise conturile. Mesajul, care imită stilul comunicărilor oficiale ale Facebook, susține că utilizatorul a încălcat „grav standardele comunității” și că, în absența unei reacții rapide, contul va fi dezactivat. Escrocii profită de frica oamenilor de a-și pierde accesul la rețelele sociale. Scenariul este menit să provoace panică și să determine persoanele să acceseze un link inclus în mesaj. Experții în securitate cibernetică îi avertizează pe români să nu aceseze link-uri suspecte pentru că pot pune la dispoziția escrocilor datele personale sau, mai grav, aceștia pot avea acces la banii cetățenilor.
Românii sunt avertizați să fie atenți la mesajele pe care le primesc pe telefon sau pe rețelele de socializare. Infractorii online și-au diversificat metodele de înșelătorie și îi lasă pe mulți români fără bani în conturi. O înșelătorie recentă este cea cu mesaje pe telefon de tip Smishing.