O nouă lege europeană pentru șoferii români! Odată cu aderarea României la Uniunea Europeană, normele rutiere din țara noastră au fost adaptate la legislația din comunitatea UE. Iată schimbarea care îi vizează pe conducătorii începători.
O nouă lege europeană pentru șoferii români
Sunt șoferi care cred că trebuie să deții un permis auto de cel puțin un an pentru a avea dreptul să conduci în alt stat UE, dar acest lucru nu este adevărat. Conform legii din România și din restul statelor europene, nu există o limită de experiență.
Indiferent de cât timp ai obținut permisul auto, poți conduce atât în România cât și în restul statelor UE. În România, șoferii care dețin permis de conducere de mai puțin de 12 luni sunt considerați începători.
Ce obligații au conducătorii auto începători
Șoferii începători sunt obligați să:
a) monteze semnul de începător, care are următoarea formă:
disc de culoare galbenă, cu diametrul de 100 mm;
în centru are semnul exclamării de culoare neagră, cu lungimea de 60 mm și punctul cu diametrul de 10 mm;
b) conducă cu o viteză mai mică cu 20 km/h decât limita legală, pe drumurile din afara localității.
De asemenea, este important ca semnul de începător să fie montat la motociclete și scutere, în partea din spate, lângă numărul de înmatriculare; la autoturisme: pe parbriz, dreapta – jos; pe lunetă, stânga – jos. Înainte de a circula în alt stat, este important ca șoferii să verifice regulile de circulație care se aplică în acea țară. De asemenea, este bine de știut dacă există limită de vârstă sau restricții privind conducerea anumitor vehicule.
Parlamentul European discută o serie de măsuri mai aspre pentru șoferii care încalcă legea. Dacă permisul este suspendat într-o țară europeană, posesorul nu va mai putea conduce în nicio altă țară UE. Noua legislație ar putea fi adoptată chiar din 2025. În cazul în care unui șofer i se suspendă dreptul de a conduce pentru că a urcat la volan beat sau drogat, legislația țării respective va fi aplicată la nivel european.
Cei care vor să obțină permisul de conducere în anul 2024 sunt nevoiți să facă față unui alt set de reguli. Nu doar procedura de obținere a permisului a fost schimbată, dar s-a introdus și o nouă probă pe care viitorii șoferi trebuie să o treacă. Modificările aduse examenului auto includ introducerea și altor probe practice precum condusul în condiții de zăpadă și polei, utilizarea sigură a telefonului mobil, conștientizarea unghiurilor moarte și folosirea sistemelor de asistență pentru șofer. Toate statele membre ale Uniunii Europene, inclusiv România, vor trebui să respecte aceste cerințe.
O nouă lege din Codul Rutier îi vizează și pe pietoni. Pietonii nervoși care lovesc mașinile atunci când șoferii nu le oferă prioritate pot fi acuzați de distrugere, iar pedepsele nu sunt de neglijat. Tot la distrugere se pot încadra și cei care vandalizează un vehicul parcat neregulamentar. Codul Rutier actualizat prevede că toți pietonii sunt obligați să se asigure atunci când traversează pe la trecerea de pietoni.
Pe lângă aceste modificări din Codul Rutier, o altă schimbare îi vizează pe șoferi în anul 2024. Sistemul pentru taxele de drum se va modifica de la 1 ianuarie 2026. Vechea rovinietă se va aplica numai vehiculelor ușoare, de până la 3,5 tone, iar șoferii vor fi nevoiți să plătească mai mult. Pentru vehiculele grele se va introduce un nou concept, TollRo, care presupune că taxarea se face prin înmulțirea numărului de kilometri parcurși cu valoarea unitară a TollRo.