Va apărea o nouă instituție de stat în România! Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a lansat recent proiectul de Hotărâre de Guvern privind organizarea și funcționarea unei noi instituții de stat, și anume Agenţia Naţională pentru Mediu şi Arii Protejate (ANMAP). Iată cu ce se vor ocupa cei 2000 de angajați.
O nouă instituție de stat în România!
Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor vrea să înființeze Agenţia Națională pentru Mediu şi Arii Protejate (ANMAP), care va fi noua structură din cadrul Ministerului Mediului. În cadrul acestei instituții vor fi procesate documentele ce vizează deșeurile periculoase și transportul lor. De asemenea, cei 2000 de angajați ai noii instituții vor avea de făcut inventarele naţionale de emisii de poluanţi în atmosferă și vor asigura suportul tehnic privind consolidarea sistemului statistic de mediu.
La noua instituție, Agenţia Națională pentru Mediu şi Arii Protejate, vor exista 2.000 de posturi, iar conducerea va fi formată din doi vicepreședinți și un președinte.
„Se înfiinţează Agenţia Naţională pentru Mediu şi Arii Protejate, denumită în continuare, ANMAP, prin reorganizarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi prin comasarea cu Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate,prin preluarea structurilor de personal şi drepturile salariale aferente, atribuţiilor şi activităţilor acesteia, precum şi a agenţiilor pentru protecţia mediului, unităţi aflate în subordinea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, care se desfiinţează.
Noua agenţie realizează lista siturilor contaminate/potenţial contaminate, decide asupra necesităţii realizării investigării şi evaluării preliminare şi/sau de detaliu a zonelor contaminate, analizează şi aprobă programele de remediere a zonelor în care solul şi subsolul sunt afectate.”, se arată în cadrul notei de fundamentare.
Schimbare importantă în instituțiile publice din țară
De la 1 ianuarie 2026, instituțiile publice se vor conecta la o platformă unică de servicii digitale. Un Regulament UE cere tuturor statelor membre să dețină puncte de contact unice electronice accesibile online de către cetățeni și firme în relația cu instituțiile și autoritățile publice.
Mai mult, instituțiile publice au obligația de a publica, din oficiu, informații și modele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate, în format electronic, atât pe pagina de internet proprie, cât și pe punctul de contact unic electronic. Instituțiile publice vor fi obligate să-și conecteze sistemele informatice la Punctul de Contact Unic electronic (PCUe), care va fi platforma unică pentru servicii digitale din România, dar și la aplicația de autentificare digitală ROeID, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență lansat în consultare de Ministerul Digitalizării. Aceste noi reguli vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026.
De asemenea, autoritățile din România au anunțat că se va folosi semnătura electronică pentru documentele oficiale. Conform proiectului de lege, instituțiile și autoritățile publice vor avea obligația de a accepta documente electronice semnate cu semnătură electronică. Adoptarea acestei legi ar fi un pas important pentru digitalizarea României, scutind cetățenii de drumurile inutile la instituții, dar și reducând semnificativ listarea documentelor doar pentru semnarea olografă a acestora.
„Acest tip de semnătură nu va fi disponibil doar funcționarilor publici […] ci și cetățenilor, care vor putea utiliza semnătura electronică în relațiile cu entitățile publice. […]”, spun inițiatorii legii în expunerea de motive.
Documentele semnate cu o semnătură electronică avansată vor avea aceleași efecte juridice ca cele semnate olograf, dacă documentul a fost semnat cu o semnătură electronică avansată emisă de o autoritate sau o instituție publică din România.
O noutate va fi apariția unei instituții de stat în țară, și anume Agenţia Naţională pentru Mediu şi Arii Protejate (ANMAP), care va avea 2000 de angajați.