O nouă înșelătorie face ravagii printre români. Este vorba despre metoda apelurilor pierdute pe telefon. Infractorii profită de curiozitatea oamenilor, dar și de frica lor atunci când este vorba despre un număr necunoscut. Mulți sunt cei care sună înapoi la numerele străine. Iată însă la ce trebuie să fe atenți cetățenii.
O nouă înșelătorie face ravagii printre români
Metoda apelurilor pierdute este escrocheria care face ravagii în multe țări, inclusiv România. De la clasicele texte pe telefon la metodele cu inteligență artificială, acum infractorii cibernetici au găsit o nouă „invenție.” Este vorba despre apelurile pierdute pe telefon, de la numere necunoscute. Inventivitatea constă în faptul că uneori nu veți auzi când sună telefonul pentru a vă stârni curiozitatea și a suna înapoi să aflați persoana care v-a apelat.
În momentul în care ați sunat la numerele care v-au apelat, cei de la capătul „firului” sunt dintr-o țară străină pentru care veți plăti un cost suplimentar enorm. Hoții care vă caută primesc un comision din apelurile voastre. Cetățenii sunt atenționați că nu trebuie să răspundă la numerele care încep cu următoarele prefixe: 355 (Albania); 225 (Coasta de Fildeș); 233 (Ghana); 234 (Nigeria).
Escrocheria funcționează și în România. Nu trebuie să aveți numerele de telefon publicate pe diferite site-uri. Tâlharii formează numere aleatorii până când găsesc victime. Ca urmare, este recomandat să nu luați în seamă numerele pe care nu le cunoașteți, mai ales dacă sunt din străinătate.
Lege strictă pentru posesorii de telefoane mobile
Anumite parole care sunt folosite la telefoane au fost interzise. În Marea Britanie, conform noilor legi, tehnologiile care utilizează parole slabe precum „admin” sau „12345” vor fi interzise. Aceste legi cer ca toate dispozitivele inteligente să respecte standarde minime de securitate.
Producătorii de telefoane, televizoare și alte dispozitive inteligente sunt acum legal obligați să protejeze aceste dispozitive conectate la internet împotriva accesului neautorizat al infractorilor cibernetici. Posesorii de telefoane mobile sunt îndemnați să folosească parole mai sigure. Acțiunea guvernului britanic vine într-un moment în care consumatorii și companiile sunt din ce în ce mai expuși la atacuri cibernetice într-un ritm alarmant. Consumatorii vor fi mai liniștiți că dispozitivele lor inteligente sunt protejate de infractorii cibernetici.
„Începând de astăzi, consumatorii vor fi mai liniștiți că dispozitivele lor inteligente sunt protejate de infractorii cibernetici, deoarece introducem legi în premieră mondială care vor garanta că viața privată, datele și finanțele lor personale sunt în siguranță.”, a declarat Ministrul Științei și Tehnologiei din Marea Britanie, Jonathan Berry.
O altă lege valabilă pentru cei care au telefoane mobile a intrat în vigoare și în România. Parlamentul European a adoptat marți, 23 aprilie 2024, directiva privind așa-numitul „drept la reparare” pentru consumatori. Normele clarifică obligațiile producătorilor de a repara bunurile și încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viață al produselor prin repararea acestora. Producătorul va fi obligat să repare produsul la un preț rezonabil și într-un termen rezonabil după expirarea perioadei de garanție legală. Consumatorii vor avea acces la piese de schimb, instrumente și informații despre modul în care pot repara produsele. Această lege europeană va intra în vigoare și va fi valabilă pentru toate statele UE, inclusiv România.