Linia ferată care face legătura între Bucovina și Maramureș ar putea fi închisă, deoarece SRCF Iași a pierdut finanțarea pentru reparații
Linia 511 Gura Humorului – Ilva Mică este în grija Sucursalei Regionale Căi Ferate (SRCF), iar la sfârșitul lunii noiembrie 2024, a anunțat o licitație pentru repararea căii ferate. Deși licitația trebuia finalizată până la sfârșitul lunii ianuarie 2025, s-a prelungit cu încă o lună, ca la final să fie anulată complet.
O linie ferată importantă poate fi închisă
Valoarea totală a contractului era de 14.593.728 de lei, undeva la 3.000.000 de euro. Doar că licitația nu a mai fost finalizată, fiind acum anulată. Conform informațiilor transmise de SRCF Iași, pe ruta respectivă, starea liniei feroviare s-a înrăutățit. Astfel, dacă nu vor fi executate lucrări de reparații, atunci va fi necesar să restricționeze traficul, iar ulterior, circulația să fie închisă complet, în funcție de cum evoluează situația. SRCF Iași a anunțat, în ultima vreme, alte investiții privind electrificarea magistralelor importante.
„Neluarea măsurilor de înlocuire a suprastructurii CF va impune în prima etapă restricționarea vitezei de circulație a trenurilor și a tonajului, conducând în cazul înrăutățirii stării căii la închiderea circulației feroviare. Prin lucrările care se vor executa, starea tehnică a suprastructurii căii și geometria căii trebuie să se încadreze în cerințele impuse de reglementările și toleranțele admise în exploatare conform normativelor, astfel încât circulația trenurilor să se realizeze în condiții de siguranță cu vitezele și tonajele stabilite”, este scris în anunțul de licitație al SRCF Iași.
Erau necesare mai multe reparații
În urma verificărilor făcute în teren, reprezentanții SRCF Iași au constatat că vor fi necesare mai multe reparații, iar anumite elemente de la calea ferată să fie înlocuite. Fără aceste intervenții, trenurile nu vor mai putea circula în siguranță pe această linie. Lucrările ar fi urmat să se facă în scopul remedierii unor deformații aflate la limita toleranțelor, precum și pentru prevenirea unor deranjamente locale.
„Pentru ca circulația trenurilor să se desfășoare în condiții de maximă siguranță, se vor executa, în principal, următoarele lucrări: demontarea suprastructură CF, inclusiv aparatele de cale; scoaterea pietrei sparte de sub talpa traverselor; refacerea substratului pe zona aparatelor de cale și înlocuirea cu schimbători de cale noi tip 60 pe traverse din beton armat; înlocuirea cadrului șină, traverse cu materiale noi, înlocuirea dalelor din beton armat la trecerile la nivel cu CF, buraje tehnologice cu ciocane electrice sau termice, lucrări cu suduri electrice”, este stipulat în caietul de sarcini.
SRCF Iași a pierdut finanțarea
Deși pe 24 februarie 2025 era stabilit termenul licitației, cu trei zile înainte, a apărut un mesaj în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, în care era anunțată anularea procedurii. Rămâne de văzut acum dacă SRCF Iași va relua procedura, asta în cazurile în care vor obține din nou fonduri.
„Întrucât Entitatea Contractantă nu mai are asigurate fondurile necesare realizării achiziției, devenind imposibilă încheierea contractului, procedura se anulează în conformitate cu prevederile art. 225 alin. (1) lit. c) din Legea 99/2016”, scrie în anunțul apărut pe licitația din SEAP.
În cazul în care această linie ferată va fi închisă, transportul feroviar de călători dintre regiunea Moldovei și vestul țării va avea de suferit.
Și normal.Unde e Bucovina și unde e Maramureș? Măi geografistule sau geografule linia asta face legătura între Suceava și Ilva Mică(în Bistrița Năsăud).Ce naiba tîmpenii scorniți.Intre Bucovina și Maramureș,pe ruta Valea Bistriței Iacobeni-Cărlibaba-Borșa nu se circulă de un secol.