Ieri, 5 martie 2025, o echipă de cercetători de la UAIC a susținut o conferință de presă în care a discutat despre primul ghid românesc pe care l-a elaborat în legătură cu tratamentul pentru dependența de internet la adolescenți
O echipă de cercetători de la UAIC oferă ședințe de psihoterapie pentru prevenirea dependenței de internet
Pe data de 5 martie 2025, la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC), Luisa-Diana Antoniac, Tudor-Daniel Huțul, Andreea Huțul și Adina Karner-Huțuleac au discutat despre problemele pe care le confruntă adolescenții în ceea ce privește utilizarea excesivă a internetului, despre ghidul cu 20 de ședințe psihoterapeutice pe care aceștia le oferă în ceea ce privește remedierea situației și despre înființarea unei zone verzi pentru tineri.
„Am pus cap la cap informația, după care am spus să verificăm și în literatura de specialitate, pe toate tipurile de psihoterapie, ce este util pentru adolescenți. Sunt aspecte preluate din 7, chiar 8 tipuri de psihoterapie, terapie centrată pe problemă, terapie centrată pe soluție, terapie de grup și alte tipuri de psihoterapie. Am scos din fiecare tip de psihoterapie ce a fost mai important și am făcut o intervenție integrativă, pe care să o poată aplica orice tip de psihoterapeut. Nu știu dacă acest subiect este ceva care tocmai să șocheze. Concluzia noastră este că, în cazul acestor tipuri de adicții, era necesară o intervenție foarte complexă, care vizează atât aspectul emoțional, aspecte care țin de probleme care duc în zona de dereglare emoțională, și, ca urmare, este nevoie să dezvoltăm abilități de reglare emoțională. De asemenea, în acest tip de tulburare emoțională este foarte important să ajungi să modifici gândirea disfuncțională a acestui tip de persoană, care, la un moment dat, ajunge într-un punct în care spune că nu poate fără substanța respectivă sau fără comportamentul respectiv”, a declarat Alina Carmen Huțuleac, conf. la Facultatea de Psihologie și Științele Educației a UAIC și psihoterapeut.
Alina Carmen Huțuleac a mai adăugat și faptul că statisticile din România cu privire la dependența de internet sunt foarte îngrijorătoare.
„Am verificat statisticile și sunt îngrijorătoare. Din păcate, această adicție afectează sănătatea mintală a tinerilor. Ei își pierd capacitatea mentală de a alege pentru propria lor viață și nu mai pot să se concentreze pe obiectivele pe care, de altfel, ar dori să le aibă în viața lor. Cred că un lucru foarte important este că nu avem suficientă educație în această perspectivă, în a-i ajuta pe tineri să înțeleagă ce înseamnă un consum sănătos. La ora asta, nu avem cum să evităm internetul, chiar nu avem cum, dar ce înseamnă totuși un consum sănătos, ce înseamnă că, prin această terapie, să înveți să îți controlezi comportamente mici, până la comportamente mai mari, ca de exemplu, cum ar fi să îți propui ca, într-o săptămână, să îți atingi două obiective mici? Putem învăța. Conștientizarea este un lucru foarte important. Noi nu avem această educație, că în alte țări se face în școală, de aceea am elaborat acest ghid”, a adăugat Alina Carmen Huțuleac, conf. la Facultatea de Psihologie și Științele Educației a UAIC și psihoterapeut.
Tudor-Daniel Huțul: „Acest ghid al nostru oferă 20 de ședințe de psihoterapie în care un adolescent poate să își controleze comportamentul față de utilizarea internetului”
Tudor-Daniel Huțul, un alt cercetător care a luat parte la elaborarea acestui ghid de tratament pentru dependența de internet la adolescenți, povestește cum au reușit să înființeze o zonă verde pentru adolescenți, zonă care păstrează echilibrul între utilizarea ca obiectiv educațional al internetului și utilizarea în sens de divertisment.
„Cu siguranță, atunci când vorbim despre adolescenți, atunci când vorbim despre tinerii care stau foarte mult pe internet, care comunică foarte mult pe internet, riscul de adicție poate crește. Noi, ceea ce am vrut, în primul rând, a fost să introducem un concept deosebit de important în literatura de specialitate și nu numai. Acel concept de «zonă verde». O zonă verde în care adolescentul să fie ținut sub control. Astfel încât, prin adăugarea acestui concept de zonă verde, noi ne-am propus să arătăm specialiștilor și părinților de adolescenți că abstinența totală nu este o soluție, ci controlarea utilizării internetului este. Acest ghid al nostru oferă 20 de ședințe de psihoterapie în care un adolescent poate să își controleze comportamentul față de utilizarea internetului și poate să ajungă la un consum de zona verde. Un adolescent poate învăța să utilizeze internetul atât pentru obiectivele lui educaționale, pentru dezvoltarea culturii generale, dar, în același timp, va avea timp să comunice cu prietenii, să stea pe rețelele sociale, să se relaxeze”, a spus Tudor-Daniel Huțul, psihoterapeut și drd.
Acesta a mai declarat că informațiile care se află în acest ghid sunt scrise pe înțelesul tuturor tinerilor care se confruntă cu această problemă.
„Cred că acest studiu poate ajuta tinerii. Sunt convins că această diseminare va ajuta. Studiul este scris inclusiv printr-o manieră deschisă, liberă, pe înțelesul oricui. Orice student care citește sau orice adolescent cu competențe în limba engleză ar putea să desprindă anumite idei deosebit de importante prin care se poate reduce consumul de internet și prin care poate ajunge în acea zonă verde, zona de echilibru. Problema cu care mă confrunt cel mai des la adolescenți este anxietatea socială. Adolescenții vin, stau pe internet, se închid și, atunci când vor ajunge să interacționeze în viața de zi cu zi cu un alt adolescent de vârsta lor, le va fi foarte greu”, a mai declarat Tudor-Daniel Huțul, psihoterapeut și drd.
Andreea Huțul: „Dacă noi, ca adulți, nu îi învățăm cum să gestioneze aceste provocări, ei vor apela la strategia cea mai ușoară”
În cadrul acestei conferințe a mai luat parte și Andreea Huțul, cercetător și psihoterapeut care a adăugat că interzicerea internetului la adolescenți nu este o soluție, ba din contră, acest lucru poate afecta mai tare.
„De obicei, când le spunem oamenilor că nu au voie ceva, fix asta își doresc ei. Dacă noi le interzicem să utilizeze internetul, fix spre asta se vor duce. Este foarte important să găsim un echilibru și să găsim strategiile cele mai eficiente pentru a reduce adicția de internet, dar nu prin interzicerea ei. Până la urmă, trăim într-o eră a tehnologiei, ea este în viața de zi cu zi, în jurul nostru, peste tot. Nu este un număr de ore specifice pentru utilizarea de internet, dar este important să ținem cont că o adicție este atunci când intervine în consumul de zi cu zi. Adolescența este o perioadă care vine la pachet cu foarte multe provocări. Dacă noi, ca adulți, nu îi învățăm cum să gestioneze aceste provocări, ei vor apela la strategia cea mai ușoară, care îți dă evadarea din realitate sau îți reglează emoțiile într-un mod rapid, ceea ce nu este tocmai eficient”, a zis Andreea Huțul, cercetător și psihoterapeut.
Primele 5 ședințe de psihoterapie se axează pe explicarea celor mai importante concepte legate de adicție. Ședințele 6-10 se concentrează pe dezvoltarea abilităților practice și a alternativelor la utilizarea excesivă a internetului. Ședințele 10-15 abordează problemele profunde, și ultimele ședințe se concentrează pe menținerea progresului.
Studiul și ghidul terapeutic creat de echipa de cercetători de la UAIC sunt disponibile în „The American Journal of Family Therapy”: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01926187.2024.2434850.