Prima pagină » Eveniment-Social » O decizie a Ministerului Educației provoacă nemulțumirea a sute de profesori din Iași! Decizia este una care lovește dur în viitorul copiilor
O decizie a Ministerului Educației provoacă nemulțumirea a sute de profesori din Iași! Decizia este una care lovește dur în viitorul copiilor

O decizie a Ministerului Educației provoacă nemulțumirea a sute de profesori din Iași! Decizia este una care lovește dur în viitorul copiilor

04 ian. 2022, 02:00,
Valentin Hutanu în Eveniment-Social

Olimpiadele școlare se reiau în acest an școlar, după ce au fost suspendate doi ani, din martie 2020, a anunțat Ministerul Educației. După ce s-au publicat listele complete ale concursurilor și olimpiadelor școlare 2021-2022, naționale, internaționale, totul a provocat nemulțumirea a sute de profesori din Iași.
Lipsesc olimpiadele naționale de limba engleză, de limba și literatura română, în schimb sunt cea de lectură și cea de limbă și literatură maghiară. Nu apare pe listă nici olimpiada națională de istorie

Concursurile și olimpiadele școlare se reiau în acest an școlar, după ce au fost suspendate doi ani, din martie 2020, a anunțat Ministerul Educației. După ce s-au publicat listele complete ale concursurilor și olimpiadelor școlare 2021-2022, naționale, internaționale, totul a provocat nemulțumirea a sute de profesori din Iași!

Decizia este una care lovește dur în viitorul copiilor. Ca elemente de noutate, în listele aprobate se regăsesc, pe lângă olimpiadele și concursurile pe discipline școlare – matematică, fizică, biologie, chimie, astronomie, geografie, filozofie, informatică, lingvistică, limbi moderne etc., și competiții interdisciplinare de tipul concursurilor de robotică, de creativitate, de inovare și creație digitală. Lipsește olimpiada națională de limba engleză. Olimpiada de limba și literatura română lipsește și ea de pe listă, în schimb sunt cea de lectură și cea de limbă și literatură maghiară. Nu apar pe listă olimpiada națională de limba engleză și cea de istorie.

Ce spune șefa Inspectoratului Școlar Județean Iași, prof. de limba și literatura română, Luciana Antoci

În această speță sensibilă vine reacția Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Iași, a prof. de limba și literatura română Luciana Antoci.

„Conform deciziei Ministerului Educației, în acest calendar au fost incluse olimpiadele care au și faze internaționale, Româna și Istoria nefiind incluse pe acest segment. Da, pot fi elemente discutabile și care ar putea fi îmbunătățite, dar aceasta a fost acum măsura luată”, a reliefat inspectorul școlar general al ISJ Iași. Olimpiada de limba și literatura română lipsește de pe lista competițiilor școlare naționale, după cum scrie în listă.

În schimb, în aria „Limbă și comunicare”, este prezentă OLAV – Olimpiada Națională de Lectură (Lectura ca abilitate de viață) pentru elevii de liceu, fără menționarea claselor de gimnaziu. Alături, mai sunt olimpiada de lingvistică, cea de neogreacă, de limbi clasice, de franceză, germană, rusă maternă, rusă modernă, concursurile „Arpino” și „Ovidianum”, olimpiada „Tinerii dezbat”. De asemenea, se desfășoară Olimpiada Națională de Limbă Maghiară.

În acest an școlar au fost selectate olimpiadele care au, mai departe, fază internațională, însă listele pot fi completate și cu alte competiții internaționale și naționale

În acest an școlar au fost selectate olimpiadele care au, mai departe, fază internațională, însă listele pot fi completate și cu alte competiții internaționale și naționale pe discipline școlare și proiecte educative, cu avizul Ministerului Educației.

„Am aflat din mass-media de posibilitatea ca olimpiada de istorie să nu mai facă parte din lista olimpiadelor naţionale finanţate de către minister, lucru care, dacă se confirmă, este îngrijorător. Dincolo de discuţiile, unele corecte şi adevărate, din jurul concursurilor şi olimpiadelor şcolare care transformă anumite cadre didactice în abonaţi la diplome şi gradaţii de merit, la elitismul acestor concursuri şi olimpiade, scoaterea disciplinei ISTORIE din atenţia ministerului, coroborată cu diminuarea numărului de ore la această disciplină prin proiectatele planuri-cadru supuse discuţiei publice, ne oferă serioase semne de întrebare despre rolul şi locul nostru, al profesorilor de istorie în sistemul de învăţământ. Semne de întrebare depre ce se doreşte de la noi, ce importanţă mai are disciplina Istorie în cultura unul elev şi, apoi, în acea a poporului nostru”, a replicat prof. dr. Sergiu Constantin Enea, istoric, arheolog și director al Liceului Teoretic „Ion Neculce” din orașul Târgu Frumos, județul Iași.

Mai departe, acesta a punctat:

„Suntem conştienţi că este nevoie de o reformare fundamentală a sistemului de învăţământ şi implicit a curriculum-ului, la modul general, în vederea adaptării la contemporaneitate şi globalizare, suntem conştienţi că ne aflăm într-o direcţie ireversibilă şi necesară, dar nu înţelegem asaltul, aproape organizat şi sperăm, neintenţionat, la adresa unei discipline care ne arată cine am fost şi suntem, care ne sunt valorile naţionale şi culturale la care să ne raportăm pentru viitor. Ne dorim ca scoaterea Istoriei din această listă să fie o simplă greşeală de tehnoredactare şi ca asaltul la care făceam trimitere şi pe care îl resimţim în ultimii ani să nu fie rezultatul unor intenţii dirijate care au rolul de a ne dezrădăcina pe noi, ca popor”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`