Surpriză totală pentru mii de conducători auto din municipiul Iași și nu numai. Conducerea municipalității ieșene vrea interzicerea totală a circulației autoturismelor cu norma de poluare sub Euro 4 în perioada următoare. Inițiativa se va transforma în proiect legislativ și poate să se întindă în întreaga țară. În urmă cu câteva luni, Primăria a decis să emită un proiect local legat de restricționarea circulației rutiere în municipiu pentru mai multe categorii de autoturisme cu norme mari de poluare
Situație șoc în municipiul Iași. Edilul Mihai Chirica a elaborat un proiect de lege privind interzicerea înmatriculării în toată țara a vehiculelor sub norma de poluare Euro 4. Documentul urmează a fi înaintat parlamentarilor de Iași, dar și Camerei Deputaților și Senatului României, Guvernului României și Agenției Naționale pentru Protecția Mediului. Proiectul legislativ inițiat de edilul Iașului cuprinde trei articole ce țin de circulația pe drumurile publice. Un punct prevede interzicerea înmatriculării în România a oricărui tip de vehicul sub norma de poluare Euro 4. Un alt punct prevede faptul că interdicția nu este aplicabilă utilajelor cu autopropulsie și vehiculelor utilizate de către instituțiile de intervenție și apărare, așa cum sunt prevăzute de lege. De asemenea, al treilea articol prevede faptul că în termen de 30 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Guvernul va aproba proiectul.
Număr uriaș de vehicule poluante
Primarul Mihai Chirica a arătat că în perioada 2013-2018 parcul auto activ al României a crescut de la 4,6 milioane de unități la 6,4 milioane de unități. Ponderea vehiculelor mai vechi de 15 ani, implicit cu norma sub Euro 4, este de 70 la sută.
„Motivația elaborării acestui proiect este legată de faptul că toate statele europene și-au făcut un plan de măsuri privind creșterea calității aerului. A doua motivație rezidă din faptul că, dintre cele cinci principii generale pe care Comisia Europeană și le-a propus pentru programul de finanțare 2021-2027, pe locul 2 se află o Europă mai verde. Ce m-a făcut să iau această decizie? Studiind măsurile luate de către diverse state europene în combaterea poluării aerului, am găsit o serie de exemple. De pildă, în regiunea Valonia din Belgia a fost introdusă o taxă anuală de 2.500 de euro pe an pentru orice vehicul care emite mai mult de 255 de grame de dioxid de carbon pe kilometru. Gândiți-vă cum au ajuns atâtea hârburi în România”, a spus primarul Mihai Chirica.
Întâlnire la Guvern
Edilul a mai menționat că va avea luni, 20 ianuarie, o întrevedere cu ministrul Mediului, Costel Alexe, pe această temă. Pe baza măsurătorilor făcute de către filiala ieșeană a Gărzii Naționale de Mediu, în 2019 a fost înregistrată o înjumătățire a numărului de depășiri la indicatorul PM 10 (pulberi în suspensie). Astfel, conform rapoartelor oficiale, la cele două stații de măsurare a calității aerului din Podul de Piatră și zona Decebal – Cantemir, în anul 2019 au fost remarcate 54 și, respectiv, 32 de depășiri, față de cele din anul 2018, cifrate la 105, respectiv 60 de depășiri.
„În acest timp noi ne plângem că s-a dublat numărul de boli cronice respiratorii în România, în ultimii trei ani ajungând de la 1.100.000 de pacienți la 2.150.000, iar numărul bolnavilor de astm bronșic a crescut de la 200.000 la 400.000. Asta pentru că nimeni nu a arătat de ce nu este bine să aducem în țară vehicule care poluează”, a subliniat primarul Mihai Chirica