Într-o țară celebră din Europa nu se mai înmatriculează mașini pe motorină sau benzină! Aceasta a devenit primul stat din lume care a luat decizia controversată, fiind una dintre măsurile impuse de autorităţi pentru a scădea nivelul de poluare și pentru a încuraja cumpărarea vehiculelor electrice. Iată unde se aplică noua lege.
Nu se mai înmatriculează maşini pe motorină sau benzină!
Ţara europeană care nu mai permite înmatricularea maşinilor pe motorină şi pe benzină chiar de la începutul acestui an este Norvegia. La finalul anului 2024, Federația Norvegiană de Drumuri (OFV) anunța că mașinile electrice le-au depășit numeric pe cele pe benzină. Practic, din cele 2,8 milioane de mașini private înmatriculate în țara scandinavă, 754.303 erau complet electrice (în timp ce 753.905 erau pe benzină), dar cu modele diesel (cele mai numeroase, dar cu vânzări în scădere bruscă) la puțin sub un milion.
„Norvegia va fi prima țară din lume care va elimina aproape mașinile cu motor pe benzină și diesel de pe piața de mașini noi.”, a declarat Christina Bu, șefa asociației norvegiene de vehicule electrice.
Principalele mărci de autoturisme electrice cumpărate de norvegieni sunt Tesla, Volkswagen și Toyota. Mai mult, Norvegia a implementat o serie de avantaje pentru cei care optează pentru autovehicule electrice. În primul rând, s-au oferit diferite stimulente financiare, dar şi politici fiscale precum scutirea de TVA și taxe de înmatriculare. Alte avantaje oferite de stat şoferilor care conduc maşini electrice sunt parcarea gratuită pe tot teritoriul, tarife reduse la feriboturi, dar şi staţii de încărcare instalate în toată ţara.
Mașinile care vor dispărea pe de șoselele din România
Anumite mașini vor dispărea de pe șosele europene, inclusiv din România. Conform noului standard Euro 7, combustibilii tradiționali vor trebui să cedeze terenul în fața vehiculelor electrice și a celor alimentate cu surse regenerabile de energie. Acesta impune reglementări noi privind utilizarea combustibililor fosili. Normele Euro 7 pentru vehicule, adoptate de Parlamentul European, urmează să intre în vigoare în 2027.
Uniunea Europeană vine cu noi reguli. Se dorește determinarea populației să cumpere mașini electrice de mici dimensiuni. De asemenea, în UE se vor implementa o serie de politici, cum ar fi limite pentru amprenta vehiculului, greutatea și/sau dimensiunea bateriei, acces la finanțare doar pentru vehicule mai mici și sprijin susținut pentru taxarea publică, care să permită utilizarea mai largă a mașinilor cu autonomie mai scurtă. Achizițiile în UE se concentrează pe SUV-uri electrice, fapt care pune presiune pe materiile prime. Cele mai multe achiziții de autovehicule electrice și hibride în Uniunea Europeană se fac din gama SUV-urilor.
,,Marii producători de automobile au anunțat lansări de modele de mașini electrice mai mici și mai accesibile în ultimii ani. Cu toate acestea, sunt așteptate mult mai puține modele mai mici decât SUV-uri, modele mari și pick-up-uri. Doar 25% din cele peste 400 de lansări așteptate pe perioada 2024-2028 sunt modele mici și mijlocii, ceea ce reprezintă a pondere mai mică a modelelor disponibile decât în 2023.”, se arată într-un raport al Agenției Internaționale a Energiei.
Cert este că Norvegia este prima țară care nu mai permite înmatricularea maşinilor pe motorină şi pe benzină chiar de la începutul acestui an.