Prima pagină » National » Noi reglementări emise de ANAF: Ce trebuie să știi dacă ai codul de TVA anulat
Noi reglementări emise de ANAF: Ce trebuie să știi dacă ai codul de TVA anulat

Noi reglementări emise de ANAF: Ce trebuie să știi dacă ai codul de TVA anulat

01 iul. 2024, 11:00,
BZI.ro, în National

Dacă firma a fost declarată inactivă fiscal ori autoritățile fiscale au anulat din oficiu înregistrarea în scopuri de TVA trebuie să știe câteva lucruri, iar un ordin în acest sens a apărut recent în Monitorul oficial (OpANAF 1399/2024). Consultantul fiscal Adrian Bența a făcut o scurtă analiză a acestuia.

Din perspectiva fiscală există obligații pentru aceste categorii de contribuabili:

Aceste obligații constau în:

• colectarea de TVA pentru livrări de bunuri și prestări de servicii, dacă tranzacțiile sunt taxabile, și pe cale de consecință se vor înregistra și venituri;

• se amână deducerea TVA de la achiziții efectuate în această perioadă, iar cheltuielile sunt considerate nedeductibile până la momentul reactivării din punct de vedere fiscal sau până la momentul reînregistrării în scopuri de TVA.

Din perspectiva TVA aceste proceduri ce încalcă principiul neutralității TVA conduce la o obligație de plată de TVA din perspectiva legiuitorului din România, spune Bența.

Ce trebuie să știi dacă ai codul de TVA anulat din oficiu

Consultantul fiscal precizează că plata TVA trebuie realizată până pe data de 25 a lunii următoare, iar formularul de declarare a TVA de plată este Declarația 311.

OpANAF nr. 1399 din 2024 stabilește o procedură pe care o va urmări organul fiscal, iar pentru contribuabilii ce nu și-au depus Declarația 311 va urma o procedură de notificare a contribuabilului.

În esență, spune el, organul fiscal analizează lunar acei contribuabili ce aveau obligația depunerii Declarației 311 și nu au realizat acest fapt. Procedura nu prevede în ce dată a lunii se va genera această listă, însă stabilește că notificarea contribuabililor se va face în termen de 5 zile lucrătoare de la generarea respectivei liste.

Notificarea contribuabilului se va face conform prevederilor de la art. 47 din Codul de procedură fiscală – toate metodele permise (SPV, electronic, poștă, registratură, afișare la sediul organului fiscal).

Contribuabilul are dreptul să solicite dreptul de a fi ascultat și de a exprima un punct de vedere. În cazul în care contribuabilul nu își exercită dreptul de a fi ascultat, dar nu răspunde nici la notificare, acesta va fi renotificat cu privire la dreptul de a fi reascultat.

Procedura este extinsă în funcție de posibilele situații practice:

a) Contribuabilul depune Declarația 311;

b) Contribuabilul nu depune Declarația 311, iar organul fiscal stabilește din oficiu un TVA de plată;

c)Se emit decizii de impunere și se comunică contribuabilului;

d) Contribuabilul depune într-un termen de 60 zile Declarația 311 după emiterea deciziei de impunere, iar deciziile de impunere se anulează;

e) Contribuabilul nu depune într-un termen de 60 zile Declarația 311 și atunci urmează celelalte proceduri administrative privind colectarea TVA.

Foarte important: aceste proceduri în domeniul TVA, conform legislației din România au fost sancționate de Curtea Europeană de Justiție, în sensul că se poate exercita deducerea de TVA când achizițiile sunt de la un contribuabil inactiv fiscal sau se poate deduce TVA când respectivul contribuabil este inactiv fiscal.

Având în vedere că jurisprudența Curții Europene de Justiție are prioritate în domeniul TVA, contribuabilii interesați le pot invoca.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

BZI - Editia Digitală
03 iulie 2024
03 iulie 2024