Prima pagină » Eveniment-Social » Noi măsuri pentru prevenirea și combaterea segregării școlare! Rotirea elevilor în bănci și recomandări pentru amenajarea sălilor de clasă
Noi măsuri pentru prevenirea și combaterea segregării școlare! Rotirea elevilor în bănci și recomandări pentru amenajarea sălilor de clasă

Noi măsuri pentru prevenirea și combaterea segregării școlare! Rotirea elevilor în bănci și recomandări pentru amenajarea sălilor de clasă

11 ian. 2025, 02:00,
Iulia MARIA în Eveniment-Social

Noi măsuri pentru prevenirea și combaterea segregării școlare! Ministerul Educației a publicat metodologia destinată monitorizării, identificării, evaluării, prevenirii și combaterii segregării școlare în învățământul preuniversitar, un pas important pentru asigurarea unui sistem educațional echitabil și accesibil tuturor copiilor

Aceste măsuri, publicate în Monitorul Oficial, includ o serie de recomandări menite să asigure respectarea dreptului la educație în condiții de egalitate și demnitate umană. Printre acestea se numără și rotirea periodică a elevilor în bănci, un demers care vizează prevenirea discriminării elevilor din grupuri vulnerabile.

Noi măsuri pentru prevenirea și combaterea segregării școlare! Rotirea elevilor în bănci și recomandări pentru amenajarea sălilor de clasă

Segregarea școlară este considerată o formă gravă de discriminare, cu efecte negative asupra accesului egal la o educație de calitate. Aceasta poate duce la izolarea unor grupuri de elevi, în special cei din medii vulnerabile, care ajung să fie plasați constant în ultimele bănci ale sălilor de clasă. Metodologia subliniază necesitatea de a preveni astfel de practici, recomandându-se ca elevii din grupurile vulnerabile să nu fie așezați niciodată în ultimele două bănci, un loc adesea asociat cu o percepție de marginalizare.

Unul dintre punctele-cheie ale noii metodologii este rotirea elevilor în bănci, o măsură destinată să împiedice acumularea unor grupuri de elevi într-o zonă a sălii care ar putea duce la segregare. Astfel, în unitățile de învățământ unde băncilor le este atribuită o dispunere pe șiruri și unde numărul de elevi depășește 24, este recomandat ca elevii să fie rotați cel puțin o dată pe modul educațional. Această măsură are rolul de a asigura o distribuire echitabilă a elevilor, astfel încât toți să aibă aceleași șanse de a beneficia de atenția profesorului și de a participa activ la procesul educațional.

În plus, metodologia recomandă o abordare mai flexibilă a amenajării sălilor de clasă, sugerând ca băncile să fie aranjate în cerc, semicerc, amfiteatru sau salon. Aceste configurații permit o interacțiune mai mare între elevi, facilitând un mediu de învățare mai incluziv. Astfel, elevii nu vor fi doar poziționați în funcție de randament, dar vor avea și oportunitatea de a lucra mai bine împreună, în echipe și de a colabora pe diverse teme, ceea ce poate contribui la reducerea barierelor sociale.

În ceea ce privește măsurile legate de distribuirea elevilor în bănci, metodologia subliniază că, în cazul în care nu este posibilă rotirea elevilor în fiecare modul educațional, atunci profesorii trebuie să se asigure că elevii sunt distribuiți în mod echitabil în clasă. Așezarea elevilor în funcție de performanță academică sau de alte criterii ar putea contribui la segregarea acestora pe baza statutului social sau etnic. Prin urmare, metodologia recomandă ca profesorii să fie conștienți de riscurile asociate acestui tip de organizare și să evite, pe cât posibil, ca elevii din grupuri vulnerabile să ajungă, în mod constant, în ultimele bănci. De asemenea, documentul prevede atribuțiile inspectoratelor școlare și ale unităților de învățământ în ceea ce privește implementarea și evaluarea acestor măsuri, cu scopul de a crea un mediu educativ sigur, echitabil și accesibil pentru toți elevii.

Punerea în aplicare a acestor măsuri va depinde de implicarea activă a cadrelor didactice, a părinților și a autorităților locale, într-un efort comun de a transforma școlile în locuri în care fiecare elev, indiferent de contextul său social sau etnic, să aibă șansa de a se dezvolta pe deplin.

Noi măsuri pentru prevenirea și combaterea segregării școlare! Ministerul Educației a publicat metodologia destinată monitorizării, identificării, evaluării, prevenirii și combaterii segregării școlare în învățământul preuniversitar, un pas important pentru asigurarea unui sistem educațional echitabil și accesibil tuturor copiilor. Această metodologia este un pas semnificativ spre un sistem educațional mai incluziv și mai echitabil, în care segregarea școlară nu va mai fi tolerată, iar elevii din toate colțurile societății vor avea șanse egale de a învăța și de a se afirma.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`