Noi măsuri luate de ANAF în 2025! Un proiect de ordin inițiat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) vine cu avantaje pentru asociațiile non-profit și cele religioase. Aceste entități vor fi exceptate de la obligația de a depune Fișierul Standard de Control Fiscal (SAF-T). Prin noua lege, sunt vizate bisericile și organizațiile non-guvernamentale.
Noi măsuri luate de ANAF în 2025!
Entitățile precum ONG-urile, bisericile și asociațiile de proprietari au întâmpinat dificultăți tehnice semnificative în utilizarea și transmiterea formularului D 406-SAF-T. În acest context, ANAF a decis să elimine obligația pentru aceste categorii. Decizia permite acestor entități să-și concentreze eforturile asupra misiunilor lor sociale, fără a face față unor sarcini administrative complexe.
Deși ONG-urile și alte entități similare sunt scutite, contribuabilii mici vor trebui să se conformeze obligațiilor SAF-T începând cu 2025. Totodată, autoritatea fiscală continuă să dezvolte inițiative precum e-Factura și să ajusteze politica fiscală.
Reguli de la ANAF în privința facturilor la gaze și electricitate
ANAF transmite că persoanele fizice nu au nicio obligație de a descărca facturi și nici de a accesa Spațiul Privat Virtual (SPV) în urma implementării sistemului e-Factura, această responsabilitate revenind exclusiv operatorilor economici emițători. Tot furnizorii vor fi obligați și în continuare să transmită facturile emise către destinatari. Concret, furnizorii vor transmite facturile emise către destinatari, respectiv pe suport hârtie sau orice alt suport, inclusiv electronic, având, totodată, obligația de a transmite respectivele facturi și în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura. Modalitatea de transmitere a facturilor emise nu se modifică, elementul de noutate fiind raportarea în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura a acestora de către emitenți. ANAF încurajează contribuabilii să se informeze exclusiv din surse oficiale, pentru a evita confuziile sau interpretările greșite.
O altă lege la inițiativa ANAF se referă la contractele de asigurare de viață. De la 1 ianuarie 2025, toate firmele de asigurări vor fi obligate să raporteze semestrial la ANAF persoanele care au încheiat contracte de asigurare de viață sau alte tipuri de asigurări. Nerespectarea obligației de raportare va atrage sancțiuni contravenționale, cu amenzi ce variază între 20.000 și 100.000 de lei. Conform Ministerului Finanțelor, acest mecanism va permite Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) să colecteze date despre asigurările de viață și alte produse financiare încheiate de persoanele fizice rezidente în România. Toate entitățile care emit și gestionează asigurări de viață sau alte produse financiare vor raporta aceste informații către ANAF. Raportarea va fi semestrială, iar prima raportare va avea loc la finalul primului semestru al anului 2025.
Un aspect important de menționat este acela că în prezent Codul Civil românesc interzice poprirea pe asigurările de viață. Totuși, având în vedere că banii intră într-un cont bancar, ANAF poate impune poprire de anul acesta românilor cu datorii neplătite, care au asigurare de viață. Firmele de asigurări vor fi obligate să raporteze semestrial la ANAF persoanele care au încheiat contracte de asigurare de viață, dar și alte tipuri de asigurări.
O noutate în acest an este aceea că organizațiile non-guvernamentale, bisericile și asociațiile de proprietari din România vor fi exceptate de la obligația de a depune Fișierul Standard de Control Fiscal.