Prima pagină » National » Noi drepturi pentru angajați. Legea a fost promulgată de Klaus Iohannis
Noi drepturi pentru angajați. Legea a fost promulgată de Klaus Iohannis

Noi drepturi pentru angajați. Legea a fost promulgată de Klaus Iohannis

17 oct. 2022, 13:13,
în National

Sunt noi drepturi pentru angajați după ce Klaus Iohannis a promulgat o lege care aduce noi prevederi pentru cei care lucrează la privat, dar și la stat. Noutatea constă în faptul că funcționarii publici au dreptul la telemuncă, dacă acest lucru este posibil.

Noțiunea de telemuncă a luat amploare imediat după declanșarea stării de urgență ca urmare a apariției pandemiei de COVID-19. Sunt numeroase companii care au apreciat că munca la domiciliu este o soluție la evitarea apariției unui colaps.

Noi drepturi pentru angajați

Legea promulgată luni de Klaus Iohannis oferă noi drepturi pentru angajați, inclusiv acordarea de concediu dacă persoana în cauză are o rudă de care trebuie să aibă grijă. Legea prevede faptul că salariatul poate să solicite să treacă pe un alt post dacă acesta este vacant și dacă postul respectiv îi asigură condiții mai bune de muncă. Acest lucru se poate face doar dacă angajatul a trecut peste perioada de probă și are o vechime de cel puțin șase luni la același angajator. În schimb, angajatorul are obligația legală să răspundă motivat într-un termen care nu poate depăși 30 de zile de la formularea intenţiei.

Revenind la ideea de concediu pentru acordarea de îngrijiri pentru o rudă, angajatorul este obligat să acorde oricărei persoane care solicită o perioadă de 5 zile concediu într-un an dacă angajatul trebuie să aibă grijă de o rudă sau o persoană care locuiește la același domiciliu cu aceasta. Acordarea zilelor libere trebuie să se facă doar în cazul unor probleme medicale grave. Perioada de 5 zile lucrătoare se poate mări dacă există prevederi în acest sens în contractul colectiv de muncă. Perioada de îngrijiri este un adaos la concediul de odihnă anual și se consideră ca fiind vechime în câmpul muncii. Angajații intrat într-un astfel de concediu beneficează de asigurarea medicală corespunzătoare fără a mai plăti contribuția respectivă. Angajatorii care nu acordă acest privilegiu angajaților riscă o amendă care pornește de la 4.000 de lei și poate ajunge chiar și la 8.000 de ron.

Angajatul poate lipsi de la muncă

Angajatul poate să lipsească de la muncă pentru o perioadă de 10 zile lucrătoare, în situații neprevăzute sau determinate de o urgență în familie. Urgența poate fi cauzată de o boală sau de un accident. Salariatul poate să lipsească 10 zile dar trebuie să-și anunțe angajatorul asupra evenimentului neprevăzut. Împreună cu angajatorul, angajatul ar urma să stabilească modul în care se va recupera perioada în care a absentat pentru a acoperi în totalitate durată normală a programului. O nouă modificare apare la noțiunea de concediu paternal care poate fi acordat la cererea explicită a angajatului și care nu va fi condiționat de perioada de activitate prestată sau de vechimea de muncă pe care salariatul o are. Dacă angajatorul încalca cererea de concediu paternal, atunci acesta va fi amendat cu suma de 4.000 până la 8.000 de lei.

Interesant este faptul că angajații nu vor putea fi concediați dacă aceștia vor să se informeze referitor la locul de muncă, posibilitatea de a munci în diverse locuri. Angajații se pot informa și despre funcția deținută, și pentru fișa postului, durata concediului de odihnă, salariul de bază, durata muncii, condițiile de muncă, demnitatea muncii. Angajatorul nu îi poate îngrădi angajatului dreptul la adera sau constitui un sindicat sau accesul la formarea profesionale.

Angajații nu pot fi concediați nici pe durata concediului paternal, a concediului de odihnă sau a concediului de îngrijitor. Angajatorul are obligaţia de a aduce la cunoştinţa fiecărui salariat, pe suport de hârtie sau în format electronic, prevederile regulamentului intern, în prima zi de lucru, şi de a face dovada îndeplinirii acestei obligaţii.

Telemuncă de maxim 5 zile pe lună

Angajații pot opta pentru a munci în regim de telemuncă, dar perioadă nu poate să depășească 5 zile pe lună. Funcționarii publici pot avea acces la telemuncă dacă au copii până în 11 ani sau dacă acordă îngrijiri unei rude, dar și dacă au o stare de sănătate ce nu le permite prezența în fizic la locul de muncă. Alte drepturi pentru angajaţi includ și beneficii complete pentru care optează pentru regimul de telemuncă. Singurele drepturi de care aceștia nu beneficează sunt cele care fac referire la sporurile pentru condiții de muncă severe, periculoase sau vătămătoare.

În încheiere menţionam faptul că angajatorii și șefii de instituții publice au obligația să informeze funcționarul asupra dreptului de formare, despre durata concediului de odihnă și a condițiilor în care se acordă preavizul dar și despre data plății salariului și modificarea efectuării de ore suplimentare. Informaţiile se comunică sub forma unui document în termen de maximum cinci zile lucrătoare de la data la care începe să exercite funcţia publică.

În concluzie sunt noi drepturi pentru angajați, indiferent că lucrează la stat sau la privat, drepturi care pot aduce un plus pe câmpul muncii care a avut de suferit în ultimii ani în pandemie și din cauza migrației angajaților români.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`