Prima pagină » Actualitate » Noi blocaje pentru Autostrada A3 Ploiești – Brașov. Studiul de fezabilitate și proiectul tehnic sunt întârziate cu 2 ani

Noi blocaje pentru Autostrada A3 Ploiești – Brașov. Studiul de fezabilitate și proiectul tehnic sunt întârziate cu 2 ani

25 sept. 2024, 09:20,
Elena Nicoleta BUJOR în Actualitate

Autostrada A3 Ploiești-Brașov, cunoscută drept autostrada de pe Valea Prahovei, se confruntă cu noi blocaje, rămânând la stadiul de documente și planuri. Studiul de fezabilitate (SF) și proiectul tehnic (PT) sunt întârziate cu doi ani, iar forajele esențiale pentru construcție, în zona montană, nu au început.

Termenul realist pentru deschiderea primilor kilometri este estimat pentru anul 2033, dar și acesta depinde de deblocarea situației actuale.

Noi blocaje pentru Autostrada A3 Ploiești – Brașov. Forajele esențiale pentru construcție nu au început

În 2021, CNAIR a semnat un contract cu Consitrans pentru actualizarea studiilor necesare, dar de atunci progresul a fost aproape inexistent. Contractul prevede nu doar SF și PT, ci și asistență în timpul licitațiilor și execuției lucrărilor. Recent, contractul a fost prelungit cu un an și patru luni, însă investigațiile geotehnice, esențiale pentru traseul din munți, nu au început.

Gabriel Budescu, directorul CNIR, compania care va prelua acest proiect de infrastructură, admite că întârzierile nu mai pot fi recuperate și că 2033 ar fi un termen optimist pentru finalizarea primilor kilometri. Cu toate acestea, el avertizează că multe lucruri trebuie să se alinieze pentru a respecta acest termen, inclusiv finanțarea și colaborarea cu consultantul responsabil de proiect.

Un alt punct critic este valoarea redusă a contractului, care a fost semnat pe o sumă considerată mică de experți. Pro Infrastructura, una dintre cele mai active organizații din domeniul infrastructurii, a avertizat încă de la început că fondurile alocate nu sunt suficiente pentru un proiect atât de complex. În aceste condiții, există riscul ca proiectul să fie realizat incomplet sau să fie reziliat în cele din urmă.

Cătălin Drulă, fostul ministru al Transporturilor sub mandatul căruia s-a semnat contractul, aruncă vina pe CNAIR și Ministerul Transporturilor, care, în opinia sa, nu au monitorizat eficient progresul. Drulă susține că, în perioada în care a fost la conducerea ministerului, proiectul avansa conform planului, însă după plecarea sa, a fost abandonat.

Traseul autostrăzii a fost definitivat, având o lungime totală de 122,74 km, cu 13 tuneluri, dar mult mai puține decât variantele inițiale, care erau considerate prea costisitoare. Estimările actuale pentru costul total al autostrăzii se ridică la 5,7 miliarde de euro, însă valoarea exactă va fi cunoscută abia după finalizarea studiului de fezabilitate.

Chiar și cu aceste estimări, scepticismul persistă. Reprezentanții Asociației Pro Infrastructura consideră că termenul de 2033 este prea optimist și că, fără o mobilizare serioasă a resurselor și o decizie politică fermă, proiectul ar putea întârzia mult mai mult, potrivit hotnews.ro.

Autostrada A3 Ploiești-Brașov rămâne un proiect ambițios, dar blocat în hârtii și întârzieri birocratice. Termenul de 2033 pentru deschiderea primilor kilometri este un obiectiv posibil, dar departe de a fi sigur.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
27 septembrie 2024
27 septembrie 2024