Prima pagină » Sanatate » Stiri medicale » Neuronii sunt programați genetic pentru a avea viață lungă
Neuronii sunt programați genetic pentru a avea viață lungă

26 iul. 2020, 16:05,
în Sanatate

Neuronii, programați genetic pentru viață lungă. Majoritatea neuronilor sunt creati în timpul dezvoltării embrionare și nu au rezervă după naștere. Cercetătorii au considerat, în general, că supraviețuirea lor este determinată aproape extrinsec, sau prin forțe exterioare, de țesuturile care furnizează neuronilor celule nervoase.

O echipă de cercetare condusă de Sika Zheng, cercetator la Universitatea din California, Riverside, a contestat această noțiune și raportează că supraviețuirea continuă a neuronilor este programată intrinsec în timpul dezvoltării.

Studiul, publicat în revista Neuron, identifică un mecanism pe care cercetătorii spun că este declanșat la nașterea neuronilor pentru a scădea intrinsec spre o formă generală de moarte celulară – sau apoptoză. Când această reglare genetică este oprită, supraviețuirea neuronală continuă este perturbată și duce la moarte.

Supraviețuirea organismului, funcția creierului și starea fizica depind de supraviețuirea neuronilor săi. În organismele superioare, neuronii controlează respirația, hrănirea, senzația, mișcarea, memoria, emoția și cogniția. Ele pot muri din multe cauze nefirești, cum ar fi boli neurodegenerative, vătămări, infecții și traume. Neuronii sunt celule de lungă durată, dar nu se cunosc controalele genetice care permit longevitatea lor.

Neuronii, programați genetic pentru viață lungă

Echipa lui Zheng raportează acum că partea centrală a mecanismului implicat este o mică bucată de secvență genetică din Bak1, o genă pro-apoptotică a cărei activare duce la apoptoză. Expresia Bak1 este dezactivată atunci când această mică bucată de secvență genetică, denumită microexon, este împărțită în produsul final al genei Bak1. Exoanele sunt secvențe care alcătuiesc ARN mesager.

„Majoritatea celulelor non-neuronale se angajează cu ușurință în apoptoză ca răspuns la stresul intrinsec și extrinseic”, a explicat Zheng, profesor asociat de științe biomedicale.

Echipa lui Zheng a identificat microexonul Bak1 printr-o analiză la scară largă: a comparat mai întâi țesuturile neuronale cu țesuturile non-neuronale atât la om, cât și la șoareci pentru a identifica exonii specifici neuronali. Apoi, au descoperit că neuronii corticali își reduc sensibilitatea la apoptoză încă de la nașterea neuronilor. De asemenea, au descoperit că apoptoza este redusă treptat în timpul dezvoltării neuronale înainte ca neuronii să facă conexiuni sau să innerveze alte celule, ceea ce sugerează că alți factori decât semnale extrinseci pot juca un rol.

„Arătăm că neuronii se transformă în modul în care reglează moartea celulelor în timpul dezvoltării”, a spus Zheng. Acest lucru este pentru a asigura longevitatea neuronală, care este necesară pentru a menține integritatea circuitelor neuronale pentru funcțiile creierului.

În continuare, echipa lui Zheng va studia dacă mecanismul identificat este activat în bolile neurodegenerative și leziuni care provoacă moartea celulelor neuronale.