O navă de război germană scufundată de o torpilă în timpul celui de-al doilea război mondial a fost găsită pe fundul mării în largul Norvegiei, la mai bine de opt decenii după ce a fost atacată.
Statnett , operatorul rețelei electrice norvegiene de stat, a făcut descoperirea uimitoare a crucișătorului Karlsruhe pierdut, la aproximativ 488 metri sub nivelul mării.
Nava a condus un atac asupra orașului Kristiansand din sudul Norvegiei
Nava, care măsoară 174 de metri lungime și încă poartă svastica nazistă, a condus un atac asupra orașului Kristiansand din sudul Norvegiei, în invazia din aprilie 1940 a țării. În timpul operațiunii, a fost atacat de artileria norvegiană, a fost torpilat de un submarin britanic și în cele din urmă a fost scufundat chiar de germani, potrivit unei declarații Statnett.
Când al doilea război mondial a izbucnit cu șapte luni mai devreme, în septembrie 1939, Norvegia s-a declarat neutră. Hitler a ordonat invazia sa la 9 aprilie 1940, însă trupele germane au ocupat rapid Oslo, Bergen, Trondheim și Narvik. Susținută de forțele aliate, armata norvegiană a depus un efort de rezistență, dar naziștii au preluat controlul în iunie 1940 până la eliberare în aprilie 1945.
„Puteți găsi soarta lui Karlsruhe în cărțile de istorie, dar nimeni nu a știut exact unde s-a scufundat nava”, a declarat Frode Kvalø, arheolog și cercetător la Muzeul Maritim Norvegian , într-o declarație despre descoperirea postată online de Statnett.
„Mai mult decât atât, a fost singura mare navă de război germană care s-a pierdut în timpul atacului asupra Norvegiei cu o poziție necunoscută. După toți acești ani, știm în sfârșit unde se află cimitirul acestei importante nave de război”, a spus Kvalø.
„Cu bateria principală de nouă tunuri în trei turele triple, aceasta a fost cea mai mare și mai înfricoșătoare navă din grupul de atac împotriva lui Kristiansand”.
Semne de epavă au fost detectate pentru prima dată acum trei ani în timpul lucrărilor de inspecție
Semne de epavă au fost detectate pentru prima dată acum trei ani în timpul lucrărilor de inspecție, când sonarul a detectat un naufragiu la 15 metri de un cablu de alimentare sub mare între Norvegia și Danemarca.
Apoi, în această vară, inginerul principal de proiect al firmei, Ole Petter Hobberstad, a efectuat investigații suplimentare de pe o navă offshore numită Olympic Taurus. El și echipa sa au folosit sonde de ecou multi-fascicul și un vehicul de la distanță (ROV) pentru a examina scena.
„Când rezultatele ROV ne-au arătat o navă torpilată, ne-am dat seama că era din război. Pe măsură ce tunurile au devenit vizibile pe ecran, am înțeles că este o navă de război imensă. Am fost foarte încântați și surprinși că epava era atât de mare „, A spus Hobberstad.
Cercetările suplimentare asupra navei au dezvăluit mai multe despre soarta sa
Într-o carte publicată în același an cu invazia nazistă, contraamiralul german Otto Schenk a scris despre ceață densă la acea vreme. El a descris cum barca a intrat în foc când intră într-un fiord lângă Kristiansand, înainte de a fi lovită mai târziu de o torpilă britanică. A fost apoi scufundat din ordinul căpitanului german.
„A găsi o epavă de război atât de specială este rar și extra distractiv pentru noi, care lucrează cu investigații subacvatice”, a spus Hobberstad.